רוני חזקיהו ייפגש עם שלמה זהר ומתיו ברונפמן

בבנק ישראל מודאגים מכך שאי השקט בדיסקונט והסכסוך בין בעלי השליטה לזהר יגרום נזק לבנק

המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, יתערב בשבוע הבא באופן אקטיבי בפרשת הדחתו של יו"ר דיסקונט , שלמה זהר. בשבוע הבא ייפגש חזקיהו במשך כמה ימים ובנפרד עם כל המעורבים. הפגישות נועדו כדי להבין מה אירע בין משפחת ברונפמן לזהר וכדי לוודא כי בקשתם להעביר את זהר מתפקידו קשורה רק לעובדה שסר חינו ולא לאירועים וכשלים שקרו בבנק. לצורך כך אף יגיע ארצה מתיו ברונפמן, בנו של אדגר ברונפמן, וחבר בגרעין השליטה בבנק. ברונפמן צפוי להיפגש עם חזקיהו.

בבנק ישראל מודאגים מכך שאי השקט בבנק דיסקונט והסכסוך בין בעלי השליטה (משפחת ברונפמן) לזהר יגרום נזק לבנק. "אנו לא רוצים שבגלל סכסוכים ייפגע הבנק, חשובה לנו מאוד היציבות", אמר חזקיהו אתמול בדיון בוועדת הכספים. חזקיהו לא יתנגד להדחתו של זהר אך ידרוש כי העברתו מתפקידו תיעשה לפי כללי ממשל תאגידי נאות ונוהל בנקאי תקין.

בבנק ישראל סבורים כי זכותו של בעל שליטה בבנק למנות יו"ר דירקטוריון כרצונו כל עוד החלפת בעלי התפקידים נעשית לפי הנהלים.

למנוע אירוע מביך

בנק ישראל מעוניין להקטין את גובה הלהבות ולצנן את הרוחות כדי לאפשר לשני הצדדים להגיע לפשרה. הפיקוח על הבנקים מעוניין למנוע את האירוע המביך בו בעלי השליטה בבנק מבקשים מהאסיפה הכללית להדיח יו"ר מכהן. במערכת הבנקאית סבורים כי עזיבתו של זהר היא עניין של זמן וכי הוא לא יוכל להמשיך לעמוד בראש בנק דיסקונט לאחר שבעלי השליטה הביעו בו אי אמון. "צריך לאפשר את עזיבתו באופן מכובד והולם", אומר בנקאי בכיר.

מבחן רצינות

במקביל לפרשת זהר מנהל בנק ישראל שיחות עם בעלי השליטה כדי לוודא כי הנפקת הזכויות של דיסקונט תתקיים. קבוצת ברונפמן-שראן, בעיקר עקב מחלוקות פנימיות, נמנעת מהנפקת זכויות כבר קרוב לשנה וזאת למרות הצורך של דיסקונט בהגדלת ההון הראשוני כדי לעמוד בדרישות הלימות ההון תחת באזל 2.

בבנק ישראל סבורים כי הזרמת כסף לבנק היא מבחן לרצינות בעלי השליטה ולשאלה האם באמת בנק דיסקונט הוא מבחינתם אחזקה אסטרטגית, כהצהרותיהם החוזרות ונשנות.

הציפיות הן כי דיסקונט ייצא להנפקת זכויות בדצמבר על בסיס דו"חות רבעון שלישי הצפויים להתפרסם בסוף החודש.