מכשול ללבייב: הבנקים מתנים את אישור הסדר החוב בהזרמה נוספת של כ-800 מיליון שקל במזומן

זאת בנוסף להזרמה של 750 מיליון שקל, לה התחייב לבייב במסגרת ההסדר עם המוסדיים ■ ללבייב חוב אישי לבנקים בסך 3.1 מיליארד שקל, רובו לבנק הפועלים ■ בכיר בבנק בינוני: "יש ללבייב נכסים לממש, והוא עושה מאמצים. הוא מבין את מצבו וצריך לחזור אלינו תוך מספר ימים עם תשובות"

הבנקים מקשיחים את עמדתם מול לב לבייב. ל"גלובס" נודע כי כתנאי לאישור הסדר החוב של אפריקה ישראל דורשים הבנקים מלבייב הזרמה של מאות מיליוני שקלים במזומן, כדי להקטין את החוב הבנקאי של ממורנד. "יש ללבייב נכסים לממש והוא עושה מאמצים", אומר בכיר בבנק בינוני. החוב של לב לבייב לבנקים, דרך החברה הפרטית ממורנד שבשליטתו, עומד על 3.1 מיליארד שקל. החובות מגובים בערבות אישית של לבייב, בכל מניות אפריקה ישראל שברשותו ובביטחונות ספציפיים חיצוניים כאשר כל הבנקים חשופים ללבייב.

המו"מ מתנהל בשני מסלולים נפרדים. בנק הפועלים, הנושה הגדול ביותר של אפריקה, מקיים עם לבייב משא ומתן ושאר הבנקים, לאומי , דיסקונט , מזרחי טפחות והבינלאומי , מנהלים מו"מ נפרד. ההערכות הן כי דרישות הבנקים מלבייב מסתכמות בכ-800 מיליון שקל, כאשר רוב הסכום צפוי להגיע לבנק הפועלים . מנכ"ל בנק הפועלים הוא ציון קינן.

פגישות עם בכירים בבנקים

לבייב נפגש בימים האחרונים עם בכירים בבנקים. "הוא מבין את מצבו וצריך לחזור אלינו תוך כמה ימים עם תשובות", אומר גורם בנקאי שהדגיש כי חייבים להתכנס לפתרון בתוך כמה ימים. עוד דורשים הבנקים מלבייב כי יחזק את הביטחונות מול חובות ממורנד ובמידת הצורך יממש ביטחונות קיימים. חלק מהבנקים מעלים את האפשרות כי יממשו בעצמם חלק מהביטחונות שקיבלו.

עיקר החשיפה לממורנד היא של בנק הפועלים. כשהיקף החוב נאמד ב-2 מיליארד שקל. החוב מגובה בבטוחות כמו 46% ממניות אפריקה ישראל ופרויקט נדל"ן ברוסיה. החשיפה של לאומי היא בהיקף של 400 מיליון שקל, לאומי קיבל בטוחות בשעבוד מניות אפריקה בשיעור של 9%. לדיסקונט חשיפה לממורנד של 350 מיליון שקל ומולה משועבדות מניות בשיעור של 8%. חובות ממורנד לבינלאומי הם כ-200 מיליון שקל ולמזרחי טפחות 150 מיליון שקל. מול מניות אלו מחזיקים הבינלאומי ומזרחי טפחות 6% ו-5% ממניות אפריקה בהתאמה.

ציון קינן לב לבייב / צלם: משה שי

המניות משועבדות לבנקים

על פי הסדר החוב שנחתם בשבוע שעבר בין לבייב למחזיקי האג"ח ירדו אחזקותיו במניות אפריקה ישראל מ-74.8% ל-47.2%, כלומר ירידה של 37% בהיקף הבטוחות. זאת מעבר לירידה של 35% בשווי החברה מאז הודיע לבייב על רצונו בהסדר חוב בסוף אוגוסט.

בנוסף להקטנת חלקו באפריקה התחייב לבייב בפני מחזיקי האג"ח, במסגרת ההסדר, להזרים לאפריקה 750 מיליון שקל. 300 מיליון שקל יועברו עם חתימת ההסכם ועוד 450 מיליון שקל בארבע השנים הקרובות. "קשה לי לראות איך לבייב יוכל להזרים בזמן קצר מעל מיליארד שקל", אומר בנקאי. הסדר החוב שנחתם עם מחזיקי האג"ח לא יוכל לצאת לפועל ללא אישור הבנקים, שכן מניות לבייב באפריקה, שאמורות לעבור למוסדיים, משועבדות לבנקים.

11