מתקשים לשלם: 50% מהפונים למיחזור משכנתא - היי-טקיסטים

כך עולה מנתוני T-I-M ■ זאת, משום שרבים מעובדי ההיי-טק לא עומדים בנטל ההחזר החודשי העומד על כ-5,000-6,000 שקל בממוצע

חברת T-I-M לייעוץ משכנתאות ופיננסים מדווחת, כי בשלושת החודשים האחרונים 50% מממחזרי המשכנתא הם עובדי היי-טק. זאת, משום שרבים מההיי-טקיסטים לא עומדים בנטל ההחזר החודשי העומד על כ-5,000-6,000 שקל בממוצע. בשנה שעברה עמד שיעור עובדי חברות ההייטק שפנו למחזר את המשכנתא שלהם על כ-30%, זאת לעומת 20% בשנת 2007.

איל ליבוביץ, מנכ"ל משותף בחברת T-I-M מסביר כי הסיבה העיקרית לכך היא העובדה שמאז תחילת המשבר פוטרו 24,300 עובדי תעשייה (ע"פ נתוני התאחדות התעשיינים), רובם מתחומי ההיי-טק. לדבריו, הפיטורים אך גם האי ודאות בשוק הדיור ואובדן הביטחון הכלכלי הביאו את עובדי ההיי-טק לבחון מחדש את הסדרי התשלומים של המשכנתא תוך בקשה לפריסה נוחה יותר.

תקופת ההחזר הממוצעת למשכנתאות שניטלו על ידי עובדי חברות היי-טק, עומדת על 10 שנים, זאת בניגוד למקובל בשאר המשק, העומד על תקופה של 15-20 שנים. משמעות פרק הזמן הקצר הינו, כי גובה ההחזר החודשי עמד על סך של כ-5,000-6,000 שקל, הגבוה ב-1,500 שקל בממוצע משאר נוטלי המשכנתאות. לדברי ליבוביץ, בעשור האחרון, עובדי ההיי-טק שנהנו ממשכורות גבוהות רכשו דירות יקרות במינוף גבוה בהסתמך על איתנות מקום העבודה שלהם. גובה ההחזר עליו התחייבו העובדים התבסס על הערכה, כי לא יחול שינוי בתנאי השכר שלהם ועל הסתמכות על מימוש אופציות שניתנו להם.

ליבוביץ סבור, כי למרות ההערכות לעלייה עתידית בשעריהן, הריביות הזולות מאפשרות לעובדי ההיי-טק, לפחות לעת עתה, להוריד את ההתחייבות החודשית שלהם ולפנות חלק נוסף של ההכנסה של משק הבית לתפעולו השוטף.

"עבור רבים מעובדי ההיי-טק שנקלעו למשבר תזרימי, מיחזור המשכנתא היא האפשרות האחרונה להמשיך ולהחזיק את הנכס היקר אותו הם רכשו, מבלי שיידרשו למכור אותו ולרכוש במקומו נכס בעלות נמוכה יותר", אומר ליבוביץ. "באשר לנטילת משכנתאות חדשות, נוטים ההיי-טקיסטים בעת האחרונה לפרוס את ההחזר החודשי לתקופה ארוכה יותר מזו שננקבה עד כה, לרוב, למשך 15-20 שנים. לפרק הזמן הארוך יש משמעות גם בנוגע לגובה ההחזר, אשר לרוב, עומד כיום על סך של כ-3,500 שקל".