חברת החשמל: 500 עובדים זמניים בסכנת פיטורים

אם אכן יפוטרו אותם עובדים, הרי שיש בכך אבסורד ניהולי ■ עובדים אלה, עם ותק של 5-10 שנים, נחשבים לפרודוקטיביים ביותר בחברה - וזאת לעומת חלק מהעובדים הוותיקים של החברה, שם יש לא מעט אבטלה סמויה

כ-500 עובדים המועסקים בחברת החשמל במשך 5-10 שנים עלולים למצוא את עצמם בקרוב עם מכתבי פיטורים ביד במקום לקבל קביעות. בהנהלת חברת החשמל הבהירו לאחרונה לוועד העובדים כי אי הסכמתם לחתום על הסכמי פרישה חדשים של עובדים ותיקים, יחייבו את פיטוריהם של עובדים שחוזה העסקתם עומד בפני סיום.

בוועד העובדים, בראשות מיקו צרפתי, מציינים כי הם נתנו יד לכך שמאז 2002 פרשו כ-900 עובדים ותיקים כדי להעניק ל-600 עובדים צעירים יותר קביעות. ואולם, צרפתי מבהיר כי אין בכוונת הוועד להסכים למבצעי פרישה נוספים אלא רק לאחר שיגובשו הסכמות על הרפורמה במשק החשמל. הבעיה היא שהמו"מ על הרפורמה תקוע מזה תקופה ארוכה, שכן בוועד מסרבים לחדש את המגעים עם משרד האוצר כל עוד לא נפתרה המחלוקת בעניין הפנסיה של העובדים.

"מנכ"ל החברה, עמוס לסקר, ומנהל אגף משאבי אנוש פנו מספר פעמים לראשי ארגון העובדים במטרה ליישם מבצעי פרישה נוספים, דבר שיביא לרענון השורות בחברה ויאפשר, בין היתר, מתן קביעות לחלק מהעובדים הזמניים. ארגון העובדים טרם נענה לכך על אף שהוסברה להם תמונת המצב וההשלכות", הסביר דובר חברת החשמל, דדי גולן.

צרפתי, לעומתו, מאוד לא אוהב את המשוואה הזו שכורכת אי פיטורים בפרישה של עובדים ותיקים: "במשך שנים החברה העסיקה עובדים 'זמניים' למשך עשר שנים ואנחנו קיצרנו את תקופת הזמניות לחמש שנים. ישנם מעט תקנים לקביעות וזה ללא קשר למבצעי פרישה. אני חושב שכולם צריכים לקבל קביעות אבל אין לי כלים להילחם בזה. אם מחליטים לפטר אותם - אני יכול רק לנסות לשכנע את ההנהלה לא לעשות כן".

אבסורד ניהולי

אם אכן יפוטרו אותם עובדים, הרי שיש בכך אבסורד ניהולי. עובדים אלה, עם ותק של 5-10 שנים, נחשבים לפרודוקטיביים ביותר בחברה - וזאת לעומת חלק מהעובדים הוותיקים של החברה, שם יש לא מעט אבטלה סמויה. "בכל חברה נדרשת גמישות תעסוקתית כחלק מניהול המשאב האנושי, הן בימי שיא והן בימי שפל. הגמישות הזו באה לידי ביטוי בהעסקתם של עובדים זמניים", טוען דובר החברה. ואולם, לעומת חברת החשמל, בחברות אחרות "עובד זמני" אינו עובד שמועסק לתקופה של 5-10 שנים ולכן עניין הגמישות כאן שונה, בוודאי כשבמקרה של חברת החשמל מדובר, כאמור, בטובי העובדים.

יש לציין כי המתיחות בין ארגון העובדים להנהלה גברה באחרונה בעקבות החשש לפיטורים של כ-100 עובדים המועסקים בתחנת הכוח בחיפה, שכפי שפורסם ב"גלובס", הופסק בה זמנית הייצור בשל העיכוב בהגעת הגז הטבעי. המו"מ בין הוועד להנהלה בנוגע לפרישה מוקדמת של חלק מהעובדים בתחנה התפוצץ ובוועד מתנגדים להצעת ההנהלה להעביר חלק מהעובדים לתחנות כוח אחרות.