בשבוע הבא: תקנות שווי השימוש החדשות ברכב מגיעות לכנסת

בענף הרכב מעריכים כי האוצר צפוי להודיע במקביל על הפחתה של 5% עד 10% במס הקניה (ברוטו) על רכב חדש, במקביל לביטול הטבת המס על מערכות יציבות ■ ההפחתה לא צפויה להשפיע משמעותית על מחירי הרכב החדש

משרד האוצר יביא ביום רביעי הבא את תקנות שווי השימוש הרציף לוועדת הכספים. התקנות, שתחולתן ב-1 בינואר, יבטלו את חישוב שווי השימוש על פי שיטת "קבוצות המחיר" הקיימת ויחליפו את החישוב במודל רציף, שנגזר כאחוז ממחיר הרכב.

מנוסח התקנות הסופי עולה, ששווי השימוש בשנת המס הראשונה (2010) יעמוד על 2.13% ולאחר מכן יעלה לשיעור של 2.43% עד 2.6% משווי הרכב, בהתאם למחירו. המחיר לצורך החישוב שווי השימוש יהיה מחיר המחירון הרשמי של הרכב לצרכן כולל תוספות.

התקנות כוללות גם מנגנון עדכון, שישנה את שווי השימוש שמשלם העובד על רכב שברשותו החל מהשנה השנייה בהתאם לשינויים שחלו במחיר הממוצע של הרכב בשנה הראשונה ובשקלול מדד המחירים לצרכן והשינויים, שחלו בשער מטבע הייבוא של אותו רכב.

שווי השימוש בשנה השלישית יהיה זהה לזה של שווי השימוש בשנה השנייה. המשמעות היא שעובד, שיקבל רכב ליסינג בתחילת ינואר, יוכל לדעת מראש רק מה שווי השימוש המדויק שישלם בשנה הראשונה של חוזה הליסינג אך לא בשנה השנייה והשלישית. לפיכך לא ניתן כיום להשוות במדויק האם שינוי השיטה גורם לייקור של שווי השימוש או להפחתתו בהשוואה למצב הקיים.

בנוסף כלי רכב היברידיים יקבלו זיכוי בגובה קבוע של 500 שקל משווי השימוש החודשי שלהם עד שנת 2014. מדובר גם בכלי רכב צמודים, שיסופקו החל מה-1 בינואר 2010 וגם בכלי רכב שכבר צמודים לעובד והתשלום עליהם הוא בשיטת "קבוצות המחיר" הקיימת.

בענף הרכב מעריכים כי עצם קביעת מועד לאישור התקנות בוועדת הכספים פירושה, שהאוצר הגיע לפשרה מוסכמת עלם ועדת הכספים על הפחתת מס הקניה על רכב החל מתחילת ינואר. זאת כחלק מעסקת חבילה של צעדים, שבמסגרתה גם תבוטל הטבת המס בגובה כ-2,200 שקל, שניתנת כיום למערכות בקרת יציבות.

על פי הערכות מס הקניה יופחת בשיעור של בין 80% ל-85%, לעומת 90% כיום, וייתכן שאף ייקבע מתווה להפחתה עתידית. השינוי לא צפוי ישפיע משמעותית על מחירי הרכב לצרכן בפלחים המרכזיים של השוק וישפיע לכל היותר בטווח של 500-2,000 שקל לכאן או לכאן. ההפחתה תהיה משמעותית יותר בכלי רכב יקרים.

בענף מעריכים כי למרות ההסכמות המוקדמות האוצר עשוי להיתקל בקשיים להעביר את התקנות בצורה חלקה. בין השאר נודע כי יבואני רכב שכרו את שירותיו של משרד לוביסטים ידוע כדי להביא להקלות במיסוי על רכבי דיזל.