האנשים שליוו את שאול שני בדרך לאקזיט הגדול

איך נסללה דרכו של שאול שני לאחד האקזיטים הגדולים ביותר בכל הזמנים: "גלובס" מציג את האנשים הכי קרובים לו ובראשם את עמוס גניש ועדי מרום שיזכו לחלק מכובד מהאקזיט

1. שלמה דוברת

יזם ומשקיע עומד כיום בראש קבוצת ההשקעות ויולה, שנוסדה על ידו ועל ידי אבי זאבי והראל בית-און. ההיסטוריה המשותפת של דוברת ושני הייתה עוד בשנות ה-80 בחברת התוכנה עוש"פ שהוקמה על ידי שני ועודד פוליג. עוש"פ היתה המהלך העסקי הראשון אותו ביצע דוברת, שנכנס אליה כהשקעה לצד אביו, אהרון, בשנת 1982 במקביל לפרישתם של שני ופוליג. דוברת התמנה למנכ"ל עוש"פ וגם הוביל את הנפקתה באמצע שנות ה-80.

הפעם השניה בה נפגשו האינטרסים העסקיים של שני ודוברת הייתה בחברת ECI. לפני כשנתיים, רכש שני את ECI בכ-1.25 מיליארד דולר במזומן דרך חברת ההשקעות Swarth שבראשותו. דוברת מצידו, היה בעל מניות מרכזי ב-ECI וכיהן כיו"ר ECI בזמן העסקה.

2. יואל גת

אחד מאנשי התקשורת הבולטים בישראל, שהקים יחד עם עמירם ויהושע לוונברג, שלמה תירוש וגידי קפלן את חברת התקשורת הלוויינית - גילת. בכדי לנצל את היכולות של גילת באזורים כפריים, שוק היעד האטרקטיבי ביותר, הוקמה GVT - במקור כחברת בת של גילת - שקיבלה מימון, בין השאר, מקרן מגנום, בה היה שותף שאול שני. המצב הקשה של גילת הקשה על פעילות החברה, מה שהביא להשתלטות מגנום על החברה (55%), להדחת המנכ"ל ולכניסתו של שני לתפקיד.

3. רון צוקרמן, דני טוקטלי, צבי לימון

חבריו-שותפיו של שאול שני להקמת קרן ההשקעות מגנום. את הקרן הקימו באמצע שנות ה-90 כשהרעיון מאחוריה היה להשקיע באמצעות הכסף המשותף בחברות. בין השאר השקיעה הקרן ב-DSPG, בה גם ישב שני בדירקטוריון, וכמובן ב-GVT. החברות עם צבי לימון, בנו של מוקה (מרדכי) לימון, לשעבר מפקד חיל הים, הובילה את שני לנהל את לימון אחזקות, חברת הייעוץ של צבי לימון, החל מ-1996.

4. אודי וליאון רקנאטי

הבעלים הקודמים של קבוצת אי.די.בי והשותפים המרכזיים של שני באחזקת GVT (כ-20%). היו היחידים שהאמינו בחברה ונכנסו כשותפים פיננסיים. הקשר בין הצדדים הגיע לסיומו בתחילת השנה, כשאי.די.בי החליטה לממש את אחזקותיה ב-GVT, בה היא מחזיקה באמצעות החברות הבנות כ-7.5%, בכ-150 מיליון דולר - בערך כמחצית מהשווי של המניות בעסקה הנוכחית מול תאגיד ויוינדי.

5. לואיס אינסיו (לולה) דה סילבה

נשיאה ה-39 של ברזיל, שנבחר ב-2002 לכהונה ראשונה ובסוף 2006 לכהונה נוספת. המצב הכלכלי בברזיל לא היה מתאים בתחילת שנות ה-2000 לפעילות של חברות שמתכננות השקעה משמעותית בתשתיות. ל-GVT, שזכתה במכרז לפריסת רשת תקשורת בשליש מברזיל, היו קשיים שכמעט וקברו את החברה בעקבות היחלשות המטבע הברזילאי, המחסור באשראי, וחוסר היכולת להחזיר חובות. בשנת 2004, בעקבות הגידול באמון במשטרו של דה-סילבה התאוששה הכלכלה הברזילאית והחלה פריחה בשוק ההון.

6. קרלי פיורינה

מנכ"לית HP לשעבר. הממשק בין שני לפיורינה היה עם היציאה לדרך של פעילות GVT בברזיל בתחילת העשור. פיורינה הגיעה לביקורים בברזיל והשתכנעה על ידי שני להיות הספקית הראשונה והגדולה של ציוד לחברה. המחסור באשראי באותם ימים חייב את שני לקבל את הסחורה מ-HP באשראי ופיורינה סיפקה לו קו אשראי של כ-50 מיליון דולר. אחרי HP, היה קל יותר לפתוח ארנקים.

7. ז'אן ברנרד לוי

לפני כחודשים התפרסם כי ויוונדי, בניהולו של ז'אן ברנרד לוי, אמורה להגיש הצעת רכש למניות לפי שווי של כ-2.9 מיליארד דולר. הכוונה הראשונית הייתה לרכוש את השליטה בחברה (51%) שהייתה בעיקר בידי שני ע"י קרן Swarth וחברת האם ההולנדית (Egaly Group). אולם המו"מ רק התחיל. חודש לאחר מכן קיבל שני הצעה מוצלחת יותר מחברת Telesp, נציגת טלפוניקה הספרדית בברזיל. לאחר מספר שבועות נוספים של התמחרות בין החברות, נסגרה העסקה בסוף השבוע עם ויוונדי.

8. סזאר אליארטה

אחרי ההצעה הראשונית בתחילת אוקטובר, החליטה חברת טלפוניקה, בראשותו של סזאר אליארטה, להעלות את מחיר ההצעה באמצעות חברת הבת Telesp. בתחילת נובמבר, הגישה Telesp הצעה לרכישת השליטה ב-GVT תמורת 4 מיליארד דולר, לעומת שווי של כ-3.7 מיליארד דולר כחודש לפני כן.

9. בראדי דאגן

התזמון של שני לרכישת ECI היה בעייתי. סוף 2007 הייתה תקופה קשה להשגת מימון לעסקאות גדולות, ולא היה בטוח כי קבוצת Swarth של שני תוכל לעמוד במחיר - כ-1.24 מיליארד דולר. בנק ההשקעות קרדיט סוויס, בניהולו של בראדי דאגן, לא היה שונה בכך מבנקים אחרים, אולם האמין מספיק בשני בכדי להעניק לו את המינוף הנדרש בכדי להשלים את העסקה. החוב, דרך אגב, הועמס על גבי ECI עצמה שהחזירה בשנתיים האחרונות מאות מיליוני דולרים לבנק.

10. עמוס גניש ועדי מרום

שותפיו של שני להקמת GVT. גניש מכהן כעת כיו"ר החברה וימשיך בתפקיד גם לאחר הרכישה. מרום היה בעת ההקמה סמנכ"ל בכלל טכנולוגיות, אחת השותפות בהקמת החברה לצד מריל לינץ' וגילת וכעת הוא סמנכ"ל הכספים של GVT ברזיל. מבנה הבעלות של GVT עבר שינוי בתחילת שנת 2000, כך שהפעילות בברזיל נשארה בידי קרן מגנום לצד אי.די.בי וגילת לקחה את הפעילות בשאר האזורים בדרום אמריקה. יש להניח שלשניים מניות בחברת ההשקעות Swarth ולכן יקבלו במסגרת האקזיט עשרות מיליוני דולרים.

11. נוחי דנקנר ואבי פישר

אבי פישר מכהן כדירקטור ב-GVT מאז הימים בהם נרכשה אי.די.בי על ידי נוחי דנקנר, פישר ומשפחת לבנת ב-2003. הקשר של שני עם אי.די.בי הוא מפותל. אי.די.בי ההיסטורית הייתה בעלת השליטה גם ב-ECI, שהייתה הספקית המרכזית של GVT בברזיל וגם סבלה בעקבות חוסר יכולתה של GVT לפרוע חובות בשנת 2001. בתחילת 2009 מכרה אי.די.בי את חלקה ב-GVT לשני בתמורה לכ-150 מיליון דולר.