בארה"ב מתלבטים: האם מתנפחות בועות בשווקים הפיננסיים?

שוקי המניות דוהרים, מחיר הנפט הוכפל והזהב לא מפסיק לשבור שיאים ■ אנליסט: "קשה לקבוע שאיננו חווים בועה, כאשר ההרגשה היא בהחלט כמו בועה"

עליית משקלן של מניות האנרגיה וחומרי הגלם בשוק בארה"ב מעלה שאלות באשר למידת תרומתן של חולשת הדולר ועליית מחירי הסחורות לראלי שנרשם לאחרונה. רבים רואים זאת כבועת נכסים נוספת.

יו"ר הבנק המרכזי האמריקני בן ברננקי, אמר אמש (ב') כי התמודדות עם בועות נכסים היא "הבעיה הקשה ביותר של העשור". עם זאת, לאחר נאומו אמר יו"ר הפדרל ריזרב כי כעת, "קשה לומר אם בשווקים הפיננסיים יש עכשיו אי-התאמות".

מתחילת חודש מארס, מחיר הנפט הגולמי הוכפל לכ-80 דולר לחבית, מחיר הזהב ממשיך לשבור שיאים וגם מחירי שאר המתכות התייקרו. "זה בהחלט מעלה כמה חששות", אמר פול נולטי מבית ההשקעות דירבורן פרטנרס. "קשה לקבוע שאיננו חווים בועה, כאשר ההרגשה היא בהחלט כמו בועה".

מתחילת השנה, הסקטור במדד ה-S&P 500 שרשם את העלייה הגדולה ביותר הוא סקטור טכנולוגיית המידע, שעלה 53.5%, אך לאחר זינוק של 9% מתחילת נובמבר, סקטור חומרי הגלם נמצא כעת במקום השני, עם עלייה של 40.8%.

מבין 10 המגזרים במדד זה, סקטור האנרגיה הוא רק במקום ה-6 מבחינת ביצועים, אך אם מודדים ביצועים מתחילת הרבעון - הוא המוביל, עם עלייה של 6.4%. זאת ועוד, לפי סטנרד & פור'ס, השפעת סקטור האנרגיה על מהלכי מדד ה-S&P 500 גדלה ב-50% בעשר השנים האחרונות. ההשפעה של מגזר חומרי הגלם על המדד נותרה בעינה אמנם, אך השפעתם של מגזרים מובילים "נורמליים", כמו פיננסים ותעשייה, ירדה.

אתמול שוב הוביל את העליות בוול סטריט סקטור האנרגיה, שהתחזק ב-2.5%, כשסקטור חומרי הגלם הוסיף 2.3%. לדוגמה, חברת האנרגיה מאסי אנרג'י זינקה ב-6%, חברת שירותי הנפט הגדולה בעולם, שלומברגר , הוסיפה 3% ואקסון מובייל עלתה בכמעט 3%.

מגזרי האנרגיה והסחורות עקפו את האחרים, בין היתר עקב השקפות לפיהן את הצמיחה הגלובלית מובילות סין בפרט ואסיה בכלל, שתומכות בעלייה במניותיהן של החברות במגזר חומרי הגלם, סבור נולטי. "וחברות אלו מניבות חלק ניכר מהכנסותיהן משווקים מעבר לים, כלומר, גם חולשת הדולר נוטה להיטיב עימן כאשר הרווחים חוזרים הביתה".

אך כרגע, שני המגזרים לא באמת מצדיקים את העליות שלהם ע"י רווחים. עבור הרבעון השלישי, הרווחים במגזרים אלו דווקא הכבידו על הביצוע הכולל של מדד ה-S&P. במקום זאת, דולר חלש, שנוטה להעלות את מחיריהן של סחורות הנקובות בדולרים, כמו נפט גולמי וזהב, הוא זה שיותר ויותר עומד מאחורי הראלי.

מספר אנליסטים, כולל הכלכלן הנודע נוריאל רוביני, הזהירו מפני התנפחות בועות נכסים שעלולות להתפוצץ בשנה הבאה, אולם מצד שני הידוק המדיניות המוניטרית על ידי הבנקים המרכזיים עלול להתקבל כהלם בשווקים.