יאללה, נאמן - לעבודה!

בזבזת חודשים על דבר שהיה חשוב רק לך, עכשיו תתחיל לטפל במה שדחוף לכולם

"נראה כי נאמן עומד ללמוד שיעור חשוב בפוליטיקה, איך ידיד קרוב יכול להפוך לנטל שרוצים להיפטר ממנו". את הדברים הללו כתבתי כאן לפני שבוע במאמר שכותרתו "נאמן הופך לנטל על נתניהו".

אתמול (ב') קיבל יעקב נאמן את השיעור הזה כאשר בנימין נתניהו הודיע כי הוא מתנגד לפיצול היועץ המשפטי לממשלה בעת הזאת, וכי ליועץ שיבוא במקום מני מזוז יהיו כל הסמכויות העכשוויות.

מה שאותי מפליא יותר מכול הוא איך אדם כמו נאמן, שנחשב לחכם, לא הבין כי הוא אינו יכול לקבל תמיכה לכך שעניין עקרוני כמו פיצול היועץ ייעשה בחופזה, מהר ועכשיו - רק מכיוון שהוא, נאמן, רוצה בכך.

יש אומרים שנתניהו לא רצה לפגוע בנאמן, ולכן השאיר דלת פתוחה לדיון על היוזמה מתי שהוא בעתיד. לעומת זאת, הרי שבניגוד לציפיות כי נתניהו יהיה פושר בהתייחסותו לנושא - הוא היה נחרץ למדי, וסגנונו לימד על קוצר-רוח, משהו מעין "תעיפו לי כבר את הדבר הזה מהעיניים ותנו לעבוד".

אז הפיצול "עף", ומה עכשיו? בורסת הניחושים והשמועות נעה בין התפטרות מיידית של נאמן לבין הישארותו בתפקיד שר המשפטים. באמצע מקננת האפשרות היותר ריאלית שנאמן יחכה כדי להתפטר על עניין אחר, משהו יותר עקרוני, כדי לסתור את הטענה שבא לממשלה למטרה האחת והיחידה של פגיעה בסמכויות היועץ. סיבה נוספת להמתנה אפשרית היא לא ליצור קרע גלוי ופומבי עם נתניהו.

האפשרות הכי פחות סבירה היא שנאמן יעשה את מה שמלכתחילה היה מצופה ממנו. כלומר, שינצל את כישרונותיו וניסיונו כי רב לתקן את הדברים הראויים לתיקון דחוף במערכת המשפט.

נאמן, הפרקליט הוותיק והממולח, מכיר טוב יותר מרבים את התקלות הזקוקות לטיפול. הסחבת בבתי המשפט, שופטים לא אינטליגנטים, עורכי דין לא ישרים, ובסך-הכול עיוות ועינוי דין יום-יומי שגורמת ההתנהלות של המערכת הכבדה והמסורבלת.

יהיה מאד חבל אם נאמן יתפטר. יש בכוחו לעשות המון טוב להמון אנשים, וגם למערכת. יש לו את זה. השאלה היא אם יש לנאמן גם את היכולת להתעלות מעל רגישויותיו - ובעיקר מעל הפגיעה שקיבל מראש הממשלה, שהוא ממש הזמין אותה.

יאללה נאמן, בזבזת חודשים רבים על עניין שהיה דחוף רק לך. תתחיל עכשיו לעבוד על נושאים שהם באמת דחופים, דחופים מאד, לציבור. אתה יכול לעשות זאת?