חברת חשמל משנה תנאי המכרז לבחירת גוף מנהל חדש לכ.פ.י

זאת לאחר שלא התקבלו הצעות מחברות ביטוח ובתי השקעות גדולים

לאחר שלא התקבלו הצעות מחברות ביטוח ובתי השקעות גדולים, שהדירו עד כה את רגליהם מהמכרז שהוציאה חברת החשמל לבחירת גוף מנהל חדש לקופת הגמל המרכזית לקצבה של עובדי החברה (כ.פ.י), חברת החשמל משנה עתה את תנאי המכרז, כך נודע ל"גלובס". מחברת החשמל נמסר בתגובה, כי "הוחלט לדחות את המועד האחרון להגשת ההצעות, וכן לשנות סעיפים מסוימים במסמכי ההליך".

לאחר חמש שנים במהלכן נוהלה כ.פ.י בכלל ביטוח, על חברת החשמל לבחור בגוף מנהל חדש שיחל לפעול כבר בפברואר ויהיה אחראי על כ-20 מיליארד שקל מכספי הפנסיה של עובדי החברה. אי הגשת הצעות על ידי מי מהשחקנים בשוק הפנסיוני מהווה כישלון עבור חברת החשמל, במיוחד על רקע כך שהשוק הפנסיוני מתאפיין בשנים האחרונות במאבק על הגדלת נפחי פעילות.

חוששים מתגמול נמוך

לפני כחודשיים יצאה חברת החשמל במכרז לבחירת הגוף המנהל החדש וקבעה כי על הגופים המעוניינים להגיש הצעות עד תחילת נובמבר. ואולם, אף שהמועד לקבלת הצעות עבר ואף גוף לא הגיש הצעה, החליטה חברת החשמל להקל את תנאי המכרז. לפי ההערכות, בחברת החשמל עשויים לאפשר לגוף המנהל שייבחר לגבות דמי ניהול גבוהים יותר משקבעו במכרז במתכונתו הראשונה, העומדים על כ-10 מיליון שקל לשנה, במקביל להפחתת דרישות ההון העצמי הגדול הנדרש מהגופים שיתחרו במכרז.

נציין כי גופים גדולים רבים בשוק המקומי אינם יכולים לגשת למכרז בשל הנחיות הרגולציה האוסרות על רכישת נכסים בשוק הפנסיוני שיעבירו את החברות לנתח שוק העולה על 15% מהשוק הפנסיוני, ואילו הגופים הבינוניים חוששים מהתגמול הנמוך מניהול כ.פ.י.

מדובר במהלך נוסף הקשור לפרשת הפנסיה המסתעפת של עובדי חברת חשמל על רקע הגבייה העודפת לפנסיה שביצעה חברת החשמל לאורך שנים. על פי ההערכות, הפערים עשויים להסתכם בכ-8-9 מיליארד שקל, כאשר חברת החשמל נדרשת על ידי רשות ני"ע לתקן בהתאם לכך את דו"חותיה הכספיים מ-1996 ואילך, ולהשיבם למאזניה. עם זאת, לחברת החשמל אין סמכות למשוך כספים בפועל מכ.פ.י ללא אישור האוצר. לפי שעה באוצר מסרבים לאפשר הפחתת זכויות בכ.פ.י, כך שהיקף הנכסים המנוהל בה צפוי להיוותר כפי שהוא.