גיורא עופר צפוי להחליף את שלמה זהר כיו"ר כאל

ההערכות הן כי יוסי בכר, שצפוי להחליף את זהר כיו"ר דיסקונט, לא יבקש לעצמו את התפקיד ■ כאל צפויה לצאת באפריל הקרוב וצפויה להנפיק 20% ממניותיה לפי שווי חברה של 3 מיליארד שקל לפני הכסף

גיורא עופר, מנכ"ל בנק דיסקונט , צפוי להחליף את שלמה זהר, היו"ר היוצא של דיסקונט, כיו"ר כאל. עופר כיהן בעבר כיו"ר כאל אך בשנת 2006, כאשר זהר נכנס לתפקיד יו"ר דיסקונט, הוא נטל על עצמו גם את תפקיד יו"ר כאל. מחליפו של זהר בתפקיד יו"ר בנק דיסקונט צפוי להיות יוסי בכר, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר. בכר פועל בשנה האחרונה כמומחה מייעץ לבית הדין להגבלים עסקיים בסוגיית עמלת הסליקה הצולבת של כרטיסי האשראי. ההערכות הן כי בכר לא יבקש לעצמו את תפקיד יו"ר כאל. בנק דיסקונט סירב להתייחס.

כאל, חברת כרטיסי האשראי השנייה בגודלה בישראל, נמצאת בבעלות דיסקונט (71.2%) והבינלאומי (28.8%). מסורתית היו"ר מגיע מבנק דיסקונט. בשאר חברות כרטיסי האשראי בישראל נהוג אחרת. יו"ר לאומי קארד הוא ברוך לדרמן, ראש החטיבה הבנקאית של בנק לאומי. יו"ר ישראכרט היא אירית איזקסון, שהיא דירקטורית בבנק הפועלים וכך היה גם קודמה בתפקיד, דני דנקנר.

כאל צפויה לצאת להנפקה

כאל צפויה לצאת באפריל הקרוב, לאחר פרסום הדו"חות השנתיים, להנפקה ראשונה של מניות לציבור (IPO). ההערכות הן כי כאל תנפיק 20% ממניותיה לפי שווי חברה של 3 מיליארד שקל לפני הכסף. שווי זה מייצג מכפיל 12 על רווחי 2009 המשוערים. תמורת ההנפקה תוזרם לחברה, לפיכך יהיה שווי כאל אחרי הכסף 3.6 מיליארד שקל ושיעור המניות בידי הציבור יעמוד על 16.7%. ההנפקה תהיה אירוע משמעותי עבור דיסקונט, שעתיד לרשום כתוצאה ממנה רווח הון של כ-180 מיליון שקל (לאחר מס).

בתחילת השבוע קנסה ויזה העולמית את כאל ב-9 מיליון יורו על חריגה מכללי הציות בתחום הסחר האלקטרוני וריבוי ביטולי עסקאות בתחום תוספי המזון. הסיבה לקנס שהטילה ויזה העולמית על כאל היא כי החברה הגיעה לשיעור החזרות (chargeback) של 7% כשהנורמה המקובלת היא שיעור ביטולים של 2%. את הסליקה הבעייתית ביצעה החברה בת כאל נכסים, המרכזת את פעילות הסחר האלקטרוני של כאל. לאור הכשל בחר סטיב גרינספן, מנכ"ל כאל נכסים, להתפטר מתפקידו בראשית אוקטובר.

ויזה העולמית אף הודיעה לכאל כי "אם החברה לא תעמוד בתוכניות ותחרוג מכללי הציות עשויה להישקל שלילת רישיונה לסליקה בינלאומית". לצעד זה יכולות להיות משמעויות קשות עבור כאל אך להערכת החברה "הסיכוי להתממשות הסיכון לשלילת רישיון הסליקה הבינלאומית הוא נמוך".