המגמה נמשכת: בתי-הקולנוע יוצאים גם מהגרנד קניון בחיפה

בשל תום חוזה השכירות בין הצדדים, חברת גלובוס לא צפויה לקבל פיצוי עבור הפינוי ■ גלובוס גרופ מסרה כי במקום בתי-הקולנוע בגרנד קניון יש בכוונתה לפתוח מגה פלקס בחיפה

רשת בתי-הקולנוע גלובוס ממשיכה להתכווץ. ל"גלובס" נודע כי הנהלת הגרנד קניון בחיפה החליטה לפנות את בתי-קולנוע של גלובוס מהקניון - פינוי הצפוי להתבצע בעוד כחודשיים. בשל תום חוזה השכירות בין הצדדים, חברת גלובוס לא צפויה לקבל פיצוי בעבור הפינוי.

"התופעה של פינוי בתי-הקולנוע היא תופעה כלל-ארצית. אנחנו רואים שינוי בהרגלי הבילוי. הצפייה בסרטים נעשית במרכזים גדולים של למעלה מ-20 מסכים, וזאת במקביל לירידה במספר הצופים בבתי-הקולנוע הקטנים יותר - כמו בגרנד קניון שכולל רק 3 אולמות", מאשר מנכ"ל קבוצת קניוני ישראל, יוסי צבי.

לדבריו, הקבוצה מנהלת מספר משא-ומתן עם רשתות שייכנסו לקניון במקום בתי-הקולנוע. "המהלך יביא לנו תשואה גבוהה יותר על הנכס, כי בתי-הקולנוע שילמו דמי שכירות נמוכים מאוד", אומר צבי.

גלובוס גרופ מסרה היום (א') ל"גלובס" כי במקום בתי-הקולנוע בגרנד קניון יש בכוונתה לפתוח מגה פלקס בעיר חיפה, וכי היא תפרסם על כך הודעה נפרדת.

הגרנד קניון בחיפה, שהגיע למקום ה-10-11בדירוג הקניונים של "גלובס", נמצא בבעלות משותפת של קניוני ישראל של בריטיש (70%) ואיש העסקים גדי זאבי (30%) ונחשב לקניון המוביל בעיר חיפה.

בתי-הקולנוע בקניון נאלצו להתמודד עם חזית תחרותית נוספת כאשר בקניון הסינמול (לב המפרץ) חנכו קומפלקס בתי-קולנוע מתקדם בבעלות חברת תיאטראות ישראל הכולל 23 אולמות, וזאת במקביל להרחבת בתי-הקולנוע בקריון שבקריות.

עם זאת, קשה להתעלם מהעובדה שבתי-הקולנוע, שהיו בעבר עוגן בקניונים, הפכו לסוג של נטל בקניונים מובילים, ואלה מבקשים לפנות אותם לטובת רשתות מובילות.

פינויים בירושלים ותל-אביב

לפני כחודש פינתה חברת גלובוס גרופ את בתי-הקולנוע מקניון מלחה בירושלים ומקניון עזריאלי בתל-אביב, לטובת כניסתה של רשת H&M השבדית. גלובוס גרופ קיבלה עבור פינוי בתי-הקולנוע במלחה ועזריאלי סכום של 5.5 חודשים. בתחילת מארס 2010 ייחנך סניף של H&M בקניון עזריאלי, וכשבוע לאחר מכן ייחנך סניף נוסף בקניון מלחה.

נזכיר כי קודם לכן פינתה אפריקה ישראל את בתי הקולנוע מקניון רמת-אביב ומקניון סביונים.

כיום מפעילה חברת גלובוס גרופ, חברה פרטית שבבעלות יורם גלובוס, 8 סניפים ברחבי הארץ, שהאחרון בהם, בבנייני האומה בירושלים, נחנך בתחילת אוקטובר 2009. לעומתה, גלובוס מקס היא חברה ציבורית הנמצאת בבעלות יורם גלובוס (60%), ניו אפיק (36%) ופיק איווסט (4%). לגלובוס מקס 6 סניפים באילת, נתניה, קריית-ביאליק, באר-שבע ועוד.

גלובוס מקס חתמה את המחצית הראשונה של השנה עם הרעה בתוצאות. הכנסות החברה אמנם רשמו צמיחה של 9% והסתכמו ב-29.6 מיליון שקל, לעומת 27 מיליון שקל במחצית המקבילה אשתקד - אולם בכל יתר הפרמטרים הכספיים חלה הרעה משמעותית.

הרווח הגולמי במחצית עמד על 1% והסתכם ב-293 אלף שקל בלבד, לעומת רווח גולמי של 1.5 מיליון שקל. החברה רשמה במחצית הפסד תפעולי של 19.5 מיליון שקל, לעומת הפסד תפעולי של 3.4 מיליון במחצית המקבילה ב-2008.

בשורה התחתונה החברה חתמה את המחצית עם הפסד נקי של 37.3 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 2.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.