ביבי ושטייניץ רוצים לקבוע בעצמם

בבסיס התלבטות והתמשכות תהליך בחירת יו"ר בנק לאומי עומד אגו עבה של פוליטקאים

מאחורי המילים היפות על הצורך לדחות את מכירת מניות המדינה בבנק לאומי בגלל חשיבות vשמירה על יציבות הבנק מסתתר צורך אחר - צורך של בנימין נתניהו ויובל שטייניץ לקבוע את זהות היו"ר החדש של הבנק. בנק ישראל כבר הבהיר כי מבחינתו אין מניעה למכירת מניות לאומי במקביל ואפילו לפני העברת התיקון לחוק מראני. אבל למערכת הפוליטית נוח להיאחז במראני כתירוץ להמתין. ראיתם פעם פוליטיקאי שיוותר על האפשרות להשפיע על מינוי חשוב?

תפקיד יו"ר לאומי נחשק מאוד. התפקיד כולל כוח, השפעה, מעמד אישי וגם טובות הנאה חומריות יותר. אל תטעו, אמנם האדם שימונה יכהן כיו"ר רק לתקופת הביניים של ההפרטה, ובעלים חדש ימנה אדם מטעמו, אבל הפרטה וגיבוש גרעין שליטה חדש עשויים להימשך שנים.

לכן סביב ראש הממשלה ואשתו מתרוצצים מועמדים רבים לתפקיד. חלקם מועמדים בעיני עצמם, חלקם רציניים יותר וכולם מפעילים לובי כדי לקבל את המינוי. הרבה שמות התרוצצו עד היום בבורסת השמות. משה טרי, איזי תפוחי ואורי יוגב הם כמה מהם. אגב, יותר ממועמד אחד טוען בתוקף שיש לו הבטחה מנתניהו לתפקיד.

יעקב פרנקל


השם החדש ברשימה הוא יעקב פרנקל, שמוגדר כ"שובר שוויון". למינויו יתרונות רבים - פרנקל ייצוגי ונמצא עמוק בתוך הקונצנזוס, כנגיד לשעבר אין איש חולק על התאמתו (את תפקידו ב-AIG הכושלת ואת הפיאסקו של לומניס איש אינו מזכיר בקול רם). פרנקל גם פותר לנתניהו בעיות עם מועמדים אחרים. היתרון שלו כה עצום שאיש לא ייעלב אם הוא ייבחר.

מינוי של פרנקל אמור לפתור, לפחות כך חושבים כמה אנשים בירושלים, גם את בעיית גליה מאור. מאור לא תסרב לתפקיד אם יוצע לה אבל יש חשש גדול בירושלים לתגובתה של מאור אם וכאשר יצניחו מעליה יו"ר אחר במקום איתן רף. מינוי שלא מקובל על מאור עשוי לגרום לה ללכת, לפחות כך עולה החשש.

פרנקל פותר את הבעיה. הוא בכיר ממאור בעליל והיה נגיד בנק ישראל עוד כשהיא היתה משנה למנכ"ל. איתו, כך סבורים, היא תסכים לעבוד.

כמובן, קיימת עוד אפשרות, ואפילו טובה מאוד - להשאיר את איתן רף בתפקיד. אבל מה ירוויחו מזה הפוליטיקאים?