יצחק נזריאן: "אתמודד מול יצחק תשובה על פרויקט תעלת הימים"

המיליארד היהודי הגיע לישראל במסגרת כנס לייצוב שיטת הממשל והמערכת הפוליטית בישראל שהתקיים באוניברסיטת תל-אביב ■ נזריאן גר היום בלוס-אנג'לס ועשה את מרבית הונו מייסוד חברת קוואלקום

מתמודד חדש על פרויקט הענק של תעלת הימים, המיליארד יצחק (פרויז) נזריאן אמר היום ל"גלובס" שיתמודד מול יצחק תשובה על הפרויקט לחיבור ים סוף עם ים המלח ואספקת מים לישראל, ירדן והרשות הפלסטינית. נזריאן הגיע לישראל במסגרת פעילותו הציבורית לייצוב שיטת הממשל והמערכת הפוליטית בישראל.

יצחק נזריאן ייסד לפני כשנתיים את הפורום לייצוב הממשל והיום נאם באוניברסיטת תל-אביב במסגרת כנס משותף לתוכנית למדיניות ציבורית למנהלים והמרכז הישראלי להעצמת האזרח. נושא ההרצאה היה "ייצוב שיטת הממשל והמערכת הפוליטית בישראל".

נזריאן אמר כי "במשך 61 שנות קיומה של מדינת ישראל התחלפו כבר 32 ממשלות. רק ב-10 השנים האחרונות הייתה אי יציבות שבה התחלפו בממוצע 9 שרים בכל משרד וזאת בעיה קיומית והרת גורל למדינה הגורמת לנזק חמור בתחומים רבים. חוסר היציבות השלטונית צריך להיות בראש סדר העדיפות הלאומי".

שר המשפטים, פרופסור יעקב נאמן אמר כי: "הבעיה המרכזית היא שהממשלה לא מושלת וכל קבוצה קטנה יכולה להכתיב לה. אני התפטרתי בעבר מהממשלה כי לא הייתי מוכן לתת את ידי לכך. ממשלה צריכה להישאר ארבע שנים גם אם הכנסת מתפטרת, ראש הממשלה צריך לעמוד לבחירה ישירה מהציבור ושרים לא צריכים להיות חברי כנסת אלא אנשי מקצוע כמו בארה"ב".

בראש הכנס עמד פרופסור זאב סגל, המשמש כראש התכנית למדיניות ציבורית למנהלים והשתתפו בו ח"כ ראובן ריבלין, יושב ראש הכנסת, פרופסור יעקב נאמן, שר המשפטים, פרופסור דניאל פרידמן, שר המשפטים לשעבר, ח"כ אופיר פז פינס, יושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט לשעבר וח"כ ציפי לבני, יושבת ראש האופוזיציה.

בכנס הוצג גם סקר מיוחד שערך פרופסור יצחק כ"ץ מ"מאגר המוחות", בנושא גורמים לייצוב המערכת הפוליטית בישראל ואת דברי הסיכום נשאו פרופסור ישראל (איזי) בורוביץ', יו"ר המרכז להעצמת האזרח ופרופסור גדעון דורון, חבר הפורום לייצוב הממשל ויו"ר האגודה הישראלית למדע המדינה, אוניברסיטת תל-אביב.

נזריאן יליד איראן, עלה לישראל וחזר בהמשך לאיראן, שם הקים חברה קבלנית מצליחה. עם עליית חומייני לשלטון ב-1979 איבד את מרבית הונו ועבר לגור בארה"ב, שם השתתף בייסוד חברת קוואלקום הנסחרת היום לפי שווי של 76.5 מיליארד דולר.