הכל על קרנות נאמנות: איך זה עובד, איך קונים ומה המחיר?

שפת השוק - המדריך לכסף שלכם

לא פעם, בימי גאות או בימי שפל, אנו מרבים לשמוע את הביטוי "הציבור עוד לא נכנס לבורסה" או "הציבור כבר לא ייכנס לבורסה". ציבור המשקיעים בישראל אינו מרבה להשקיע בבורסה לניירות ערך באופן ישיר (לקנות או למכור מניות, אופציות ואג"ח), ומעדיף לקחת חלק בשוק ההון באמצעות רכישה של קרנות נאמנות.

מהי קרן נאמנות:

קרן נאמנות (Mutual Fund) היא כמו חברת השקעות שמנהלת השקעות עבור ציבור המשקיעים בה את כספו. כל אדם או גוף מעביר אליה סכום כסף, והקרן קובעת אלו ניירות ערך לרכוש בכספים הללו, באיזו כמות, ומתי למכור אותם. בתמורה לניהול ההשקעות גובה הקרן מהמשקיע בה דמי ניהול (על דמי הניהול בקרנות - בשבועות הבאים).

מבחינת המשקיע, הקרן היא בעצם כלי שמטרתו השקעה בניירות ערך שונים והפקת רווחים מהחזקתם.

מתי זה התחיל:

קרן הנאמנות הראשונה הוקמה באנגליה בשנת 1868, ולארץ הגיע מכשיר ההשקעה רק בשנת 1940 כאשר נוסדה קרן הנאמנות "פיא" של בנק לאומי.

ענף קרנות הנאמנות מגלגל כיום בישראל עשרות מיליארדי שקלים, ולכן קרנות הנאמנות הן בעלות משקל כבד באופן ההתנהלות של שוק ההון.

איך זה עובד:

קרן נאמנות מגייסת את הונה לא בדרך של הנפקת מניות כמו בחברה בעירבון מוגבל, כי אם על ידי מכירת "יחידות השתתפות", המעניקות לבעליהן זכויות שוות בנכסי הקרן וברווח ביחס לערכן הנקוב. היחידות ניתנות למימוש בכל עת, ומחיריהן - מחיר יחידה ומחיר פדיון - מחושבים על בסיס ערך סך הנכסים של הקרן ואינם מושפעים במישרין מהביקוש וההיצע ליחידות הקרן (להבדיל מהאופן שבו נקבעים מחירי מניות).

מהן יחידות השתתפות:

יחידת השתתפות בקרן נאמנות היא נייר ערך המונפק על ידי קרן הנאמנות, והיא החלק המינימלי המתקבל מחלוקת נכסי הקרן ליחידות לפי הסכם הנאמנות.

דוגמה:

נניח שקרן נאמנות בשם "חורף" החליטה להנפיק יחידות השתתפות בנות 1 ערך נקוב ולמכור כל יחידה תמורת שקל אחד. לכן, כל משקיע יקבל יחידת השתתפות אחת עבור כל שקל שישקיע בקרן. מי שישקיע 100 שקלים יקבל 100 יחידות. קרן "חורף" קיבלה מהמשקיעים 1,000 שקלים והנפיקה 1,000 יחידות השתתפות. שנה לאחר הנפקתה, שווי נכסי הקרן עומד על 1,500 שקלים, ולכן מחיר יחידה יהיה 1.5 שקל, לפי החישוב הבא -

1,500/1000=1.5

ולכן, מי שקנה בתחילת אותה שנה יחידת השתתפות של קרן "חורף" במחיר של 1 שקלים, הרוויח 50 אגורות.

כיצד קונים:

בדומה לרכישת ניירות ערך אחרים, פעולת הרכישה והפדיון של קרנות נאמנות מתבצעות על ידי מתן הוראה לחבר הבורסה שבו מתנהל חשבון ההשקעות של הלקוח (באמצעות פקיד הבנק או מנהל ההשקעות שלו).

ניתן לתת הוראות לרכישה או לפדיון בשלבים שונים של המסחר היומי בבורסה ועד המועד הקובע (ברוב המקרים, כחצי שעה עד שעה לפני תום המסחר).

הכסף של הלקוח שמעוניין ברכישת קרן נאמנות עובר מחשבון העו"ש שלו לפיקדון הקרן, ובתמורה לכסף הקרן מנפיקה לו יחידות השתתפות ומעבירה אותן לחשבון ניירות ערך בסניף הבנק של הלקוח. יחידות ההשתתפות הן ההוכחה שיש בידי הלקוח שיש לו בעלות על הכסף שלו בתוך הקרן.

איך נקבע המחיר:

מחיר יסודי: מחיר הקנייה (כולל הוצאות רכישה) של נכסי הקרן. המחיר מבוסס על שוויים בניכוי ההתחייבויות, מחולק במספר היחידות בקרן.

מחיר יחידה: המחיר שהמשקיע משלם תמורת יחידת השתתפות (מחיר יסודי) בתוספת "שיעור הוספה" (תשלום שמנהל הקרן מקבל על חשבון שכרו ואינו מועבר לחשבון הקרן).

מחיר פדיון: מחיר המכירה (בניכוי הוצאות מימוש כמו העמלות המשולמות על ידי הקרן בעת שהיא קונה או מוכרת ני"ע) של נכסי הקרן בניכוי ההתחייבויות, מחולק למספר היחידות בקרן.

המחירים הללו מחושבים על ידי הקרנות בכל יום שבו מתנהל מסחר, וכאמור, הם מבוססים על מחירי הקנייה והמכירה של נכסי הקרן (מניות/אג"ח).

מי מנהל את הקרן:

קרן הנאמנות מנוהלת על ידי מנהל קרן (ברוב המקרים, מדובר בגוף השקעות גדול, כמו פסגות לדוגמה), שמבצע רכישות ומכירות של ניירות ערך בהתאם למדיניות ההשקעות של הקרן

הקרן פועלת לפי הסכם נאמנות שפרטיו מתפרסמים בתשקיף הקרן (כמו תשקיף של הנפקת מניות רגילות). בהסכם מופיעים פרטים שונים כמו שם הקרן, שכר המנהל ושכר הנאמן (חברה שמחזיקה בנכסי הקרן ומפקחת על יישום מדיניות ההשקעה שלה), מדיניות ההשקעה של הקרן ועוד.

שאלות למדור: sfat-hashuk@globes.co.il