גיורא עופר: "הסערה שככה ואין פגיעה בבנק"

גלובס tv דיסקונט הרוויח ברבעון 292 מיליון ש'; הלימות ההון - 12.9% ■ הרווח הנקי זינק ב-165.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ■ התשואה להון העצמי עמדה על 12.7% במונחים שנתיים ■ ההפרשה לחומ"ס זינקה בתשעת החודשים הראשונים ב-76.1% ל-729 מיליון ש'


על רקע עזיבת היו"ר, שלמה זהר, ולקראת הגעת היו"ר החדש יוסי בכר, מדווח בנק דיסקונט על תוצאות הרבעון השלישי, ומציג רווח של 292 מיליון שקל, ותשואה על ההון של 12.7%. בעיות הלימות ההון של דיסקונט כבר מאחוריו כאשר הלימות ההון הגיעה בסוף הרבעון ל-12.92%, והלימות ההון הראשוני המקורי לשיעור של 7.41%.
ההפרשה לחובות מסופקים עמדה על 246 מיליון שקל המשקפים שיעור הפרשה ספציפית של 0.85%. מתחילת השנה עמדו ההפרשות על 729 מיליון שקל - שיעור של 0.8% מתיק האשראי. היקף האשראי עמד בסוף הרבעון על 115.8 מיליארד שקל בדומה לסוף 2009.

היום הודיע הבנק על כוונתו לכנס אסיפה כללית על מנת לפתוח בתהליך שבסופו יוביל להנפקת זכויות. על פי הערכות, ההנפקה תהיה בהיקף של 600 מיליון שקל, אך הסכום שיגויס יהיה נמוך יותר מאחר שהמדינה (25% מהמניות) לא צפויה להזרים את חלקה. "ההנפקה התעכבה כי היינו צריכים את כל האישורים וההסכמות של בעלי השליטה. זה לקח 11 חודש אבל בסוף קרה", אמר זהר.

"הנפקה חשובה אך לא הכרחית"

היום התייחס לראשונה מנכ"ל הבנק, גיורא עופר, לפרשת הדחת זהר. "זו סערה שבהחלט הייתה ואני לא מתעלם מהשאלות שהיא עוררה. ניסינו לעשות הפרדה בין בעלי המניות והדירקטוריון לבנק ככל שיכולנו. הבנק ממשיך כמו קודם ונותן שירות ללקוחותיו. כעת, כשהסערה שככה, נדמה לי שהצלחנו ואין פגיעה בבנק".

*לא נזקקתם להנפקת זכויות אבל הגעתם סוף-סוף ליעד הלימות ההון.

"ההנפקה חשובה אבל לא הכרחית. הוכחנו יכולת להגיע ליחסי הון גבוהים מהנדרש גם בלי הנפקה. כעת אנו בתהליך של תכנון ההון לשנים הבאות, כשכוונתי היא ליצור מבנה הון שיתמוך בצמיחה ויעניק לבנק כריות הון שיאפשרו צמיחה מהירה כמו בשנתיים האחרונות".

*האם תשואה כמו שהושגה ברבעון האחרון היא פרמננטית?

"בשנתיים הקרובות נראה בדיסקונט תשואה על ההון של 9%-11%. להערכתי, בדרישות ההון הגבוהות המוטלות על המערכת הבנקאית, אפשר לצפות ממנה לתשואה דו ספרתית נמוכה".

*שיעור החובות המסופקים נמוך במיוחד ולא אופייני לתקופת מיתון.

"הפרשנו לחובות לב לבייב בהתאם למה שנדרש ולמרות זאת ההפרשות הן באזור 0.80%. תיק החובות הבעייתיים ירד ב-3.5% וחלקנו בבנקים הגדולים נמוך מחלקנו בתיק האשראי. אמרתי כבר בשיא המשבר שאין סיבה שההפרשות יעלו על אחוז, הערכתי וצדקתי. לאורך זמן לא סביר לראות הפרשות יותר נמוכות מחצי אחוז או גבוהות מאחוז".