סערה בעולם החרדי: תושב בני-ברק חשוד בהונאת פונזי בהיקף 50 מיליון דולר

כך מדווח אתר האינטרנט החרדי "כיכר השבת" ■ משה זוסמן, דמות מוכרת בעולם החרדי ובמיוחד בבני-ברק, חשוד כי השתמש לצרכיו בכספים שקיבל ממשקיעים ■ לאחר חשיפת הפרשה הוא נמלט עם משפחתו ללונדון

זה כבר כמעט נהיה דבר שבשגרה. מדי כמה חודשים נחשף עוד מקרה של הונאת משקיעים בקרב הקהילה החרדית. הפעם מדובר במשה זוסמן, חרדי מבני-ברק, שלפי פרסומים באתר האינטרנט החרדי "כיכר השבת", הונה משקיעים רבים בהיקף מוערך של כ-50 מיליון דולר, ומיד לאחר חשיפת הפרשה ברח ללונדון עם משפחתו.

זוסמן הינו דמות מוכרת בעולם החרדי ובמיוחד בבני-ברק, בין היתר כי הוריו הם הבעלים של בית-מרקחת מרכזי וידוע בעיר.

חשיפת ההונאה אירעה לפני מספר ימים, עת נפגש זוסמן באחד מבתי-המלון באזור המרכז עם קבוצת משקיעים, שדרשו לקבל פרטים אודות השקעתם. בין קבוצת המשקיעים היו גם מספר משקיעים אמידים, שהפקידו אצלו כספים רבים.

לפי גורמים המקורבים לפרשה, בין לקוחותיו של זוסמן היו גם מספר ארגונים מחו"ל, לאו דווקא כאלה השייכים לחברה החרדית, ובשנה האחרונה לפעילותו הוא קיבל רק משקיעים עם סכום מינימלי להשקעה של 150 אלף דולר לפחות.

אתר מזויף

לפי אתר האינטרנט, זוסמן הציג עצמו כאיש השקעות שמשקיע במט"ח, אך מתברר כי במהלך חלק משנות פעילותו, הכספים שקיבל כלל לא הושקעו על-ידו, אלא הוא השתמש בהם לצרכיו, ולמעשה העביר ללקוחותיו תשלומים על חשבון הקרן עצמה.

עד לחשיפת הפרשה, זוסמן נהג להעביר לחשבונות לקוחותיו תשלומים נאים מדי חודש, ולכן לקח זמן עד שהתעורר חשדם של חלק ממשקיעיו. עוד נטען כי זוסמן נהג להציג בפני הלקוחות דו"חות ואף הפנה אותם לאתר אינטרנט הדומה לאחד מאתרי האינטרנט של חברות המט"ח, אולם התברר עתה כי הוא מזויף.

כאמור, לפני כמה ימים דרשו מספר משקיעים להיפגש עמו, ולאחר שהפעילו את לחציהם עליו הוא נשבר והודה בהונאה. לפי הפרסומים, עד שהחליטו המשקיעים כיצד לפעול, ארז זוסמן את משפחתו וחפציו וברח ללונדון, ואף הספיק כבר לשכור את שירותיהם של שני עורכי דין.

מיידוף הישראלי

הונאות המשקיעים במגזר החרדי נפוצו לאחרונה בתדירות רבה. רק לפני כ-5 חודשים נחשפה פרשת "חומש השקעות" - חברת השקעות שבבעלות אשר ספרנוביץ' שפנתה לקהילת חסידי גור. לפי הנטען, ספרנוביץ' הסב למשקיעיו הפסדים שהוערכו בעת חשיפת הפרשה ב-30-100 מיליון דולר, עקב השקעות באופציות מעו"ף. גם ספרנוביץ', כמו גם זוסמן ורבים אחרים, הניב ללקוחותיו במשך תקופה רווחים נאים, וכך גם קנה לו שם ומוניטין.

נזכיר גם את הפרשה שזכתה לכינוי "מיידוף הישראלי", כאשר עצרה רשות ניירות ערך את אילן מורגן, בעליה של מורגן לומברד השקעות בינלאומיות - חברה פרטית לניהול תיקים של ציבור חרדי בעיקר, בחשד כי עסק בניהול תיקים ללא רישיון. מורגן נתבע על-ידי 21 משקיעים בסך של 2.5 מיליון שקל. לאחרונה הועבר התיק לפרקליטות.