חבל הצלה: הבנקים יעניקו לתפרון 3 שבועות לגיבוש הבראה

(עדכון) - האשראי שקיבלה מהבנקים - 29 מ' ד' ■ לחברה מפעל בגוש שגב בצפון, שם עלולים כ-1,000 ישראלים לאבד פרנסתם ■ מקור באחד הבנקים: יעשו "כל מאמץ לסייע לחברה" אם תתקבל התוכנית

ענקית הטקסטיל הישראלית תפרון קיבלה חבל הצלה זמני: נציגי הנושים של החברה - הבנקים לאומי , דיסקונט והפועלים , נפגשו הבוקר (ה') עם ראשי החברה, וסיכמו כי תפרון תקבל ארכה של שלושה שבועות, במסגרתה לא יינקט נגד החברה שום צעד לגביית החובות לבנקים. האשראי שהעמידו הבנקים לחברה, נכון לסוף ספטמבר, עומד על כ-29 מיליון דולר. בתמורה, תפרון תגבש תוכנית הבראה שתוגש לבנקים, ואלה יעשו "כל מאמץ לסייע לחברה" אם התוכנית תהיה מקובלת עליהם כך על פי מקור באחד הבנקים.

היום נודע כי תפרון, שיותר מ-60% ממניותיה מוחזקים ע"י הציבור, ו-20.7% ממנה מוחזקים ע"י ישי דוידי (קרן פימי) ומאיר שמיר (מבטח שמיר), נמצאת בסכנת סגירה בשל חובות כבדים לבנקים, שסירבו להעניק לחברה אשראי נוסף. בעקבות הפרסומים הופסק המסחר במניה, ולאחר מכן חודש. ההון העצמי של תפרון, נכון לסוף ספטמבר, עומד על כ-51 מיליון דולר.

מלבד אתרי ייצור בירדן ובמזרח הרחוק, לחברה מפעל מרכזי בגוש שגב שבצפון, שם מועסקים כ-1,000 ישראלים שעלולים לאבד את פרנסתם. מקור באחד הבנקים אמר ל"גלובס" כי לאומי הוא הנושה העיקרי של החברה, ולכן הבנקים "יתיישרו לפי מה שיחליטו בלאומי".על רקע הפרסומים בבוקר, הנהלת הבורסה השעתה את המסחר במניית תפרון עד לקבלת הבהרות מהחברה.

רק לפני ימים ספורים פרסמה תפרון את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי, שם דיווחה על הפסד של 12.7 מיליון דולר בתשעת החודשים הראשונים של השנה. תפרון דיווחה כי היא מקיימת מו"מ עם הבנקים כדי לקבל אשראי נוסף ובמקביל בודקת אפשרות לקבלת אשראי חוץ בנקאי, אולם אין היא יכולה להבטיח כי אכן תצליח לגייס את מקורות המימון הנדרשים לה.

תפרון הוקמה בשנת 1977, והיא התפרסמה בשנים האחרונות בעיקר בשל טכנולוגיית ה-"אל תפר", שנעשתה פופולארית מאוד והפכה חברות אמריקניות כמו "נייקי" ו"ויקטוריה סיקרטס" ללקוחות הגדולות ביותר שלה. ההתבססות על חברות אלה ככל הנראה עלתה ביוקר לתפרון, לאחר שהן הפחיתו לאחרונה משמעותית את ההזמנות מתפרון. לפני כשבועיים הודיע דירקטוריון החברה, בראשות היו"ר יעקב גלברד, על הקמת ועדת איתור לתפקיד המנכ"ל. זאת, לאחר שהמנכ"ל עדי לבנה, הודיע על התפטרותו.

גורם בחברה הסביר ל"גלובס" כי תפרון לא השכילה כבר לפני שנה וחצי להציע לנייקי מוצרים מתקדמים יותר, אך הוא העריך כי בעקבות שורה של פגישות עם החברה, "נייקי תחזור להוות לקוח מהותי של תפרון בשנה הקרובה". לדבריו, הבנקים הבינו כל העת את הפוטנציאל של החברה, אולם הם לא הפסיקו לראות תוצאות שליליות. אחד ההסברים להפסדים, כדבריו, הוא היחלשות הדולר זאת משום שעיקר היצוא של החברה הוא לארה"ב.

רק בשבוע האחרון נודע על סכנת סגירה של מפעל הטקסטיל "מוליתן" שבנהריה, וגם במקרה הזה מדובר על הפסקת האשראי מצד הבנקים דיסקונט ולאומי. העובדה שתפרון מצויה בסכנה אמיתית מעידה יותר מכל על כך שטכנולוגיות מתקדמות בענף הטקסטיל אינן מעניקות חסינות מפני מצוקת הענף.

ההסתדרות נכנסת לתמונה

ל"גלובס" נודע כי ההסתדרות מנסה לאגד בימים האחרונים יותר ויותר עובדים במפעל שבגוש שגב, זאת בנוסף לקבוצת העובדים הקטנה שכבר הצטרפה בעבר להסתדרות. על פי הערכות, כבר בשבוע הבא יצטרפו להסתדרות מספיק עובדים כדי שההסתדרות תהפוך לארגון היציג שלהם על פי חוק, ותוכל לנהל מו"מ על זכויותיהם העתידיות מול ההנהלה.

יואב קליין, יו"ר מרחב כרמיאל בהסתדרות, אמר היום ל"גלובס": "לצערנו ענף הטקסטיל כמעט שלא קיים יותר בארץ. מפעלי הטקסטיל הגיעו לאזור שלנו בגלל הרכב האוכלוסייה, והעזיבה שלהם מהווה מכה אנושה לצפון. אין שום גורם מטעם המדינה שמנסה לתת פיתרון, כל הזמן אומרים 'צריך היי-טק' אבל שוכחים שלא כולם יכולים לעבוד בהיי-טק. אפילו מענקי עידוד כבר בקושי נותנים באזור כרמיאל, כי המדינה מעדיפה לתת ליוקנעם".