חולדאי: "לו יכולתי להטיל אגרת גודש על הנכנסים לת"א הייתי עושה זאת"

ראש עיריית ת"א-יפו ל"גלובס" נדל"ן: "אנחנו המדינה היחידה בעולם שעדיין משלמים בה לאוטובוס בתוך האוטובוס, שמגיעים לתחנה ולא יודעים מתי יגיע האוטובוס, ואין התחייבות לרמת שירות" ■ "אם ניתן יהיה לבוא מכפר-סבא ב-15 דקות אל מרכז ת"א, זה ישטח גם את מחירי הדירות"

"מיום הכתרתו של בנימין נתניהו מעולם לא נפגשתי איתו לפגישת עבודה. אפילו את השלטון המקומי הוא לא קיבל עד היום. במדינת ישראל ראש ממשלה חושב שלהתעסק עם אובמה ועם אבו מאזן יותר חשוב מאשר להתעסק עם תחבורה".

כך אומר רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, בראיון בלעדי שמפורסם במלואו ב"גלובס" נדל"ן, לקראת ועידת ישראל לעסקים בשבוע הבא שתעסוק, בין היתר, באתגרים העומדים בפני מדינת ישראל בתחומי התחבורה והתשתיות.

אם רק תתנו לו, לחולדאי, הוא מבטיח לפתור את מצוקת התחבורה המשוועת בגוש דן, מהלך ש"על הדרך" יוכל להערכתו אפילו "להשטיח" את מחירי הדירות במרכז הלוהט של ישראל. רק שלפי שעה, בזמן שהוא לדבריו מנקה את העיר, משפץ, מותח וקולט עוד ועוד ישראלים שבאים לגור בעיר-ללא-הפסקה, המפתחות לפתרון התחבורה נותרו אך ורק בידי הממשלה, שאינה עושה בכיוון שום מהלך אמיתי.

"בינתיים, מדברים על רפורמה בתחבורה הציבורית. אני לא מבין עוד מה הרפורמות, כי אנחנו המדינה היחידה בעולם שעדיין משלמים בה לאוטובוס בתוך האוטובוס, שמגיעים לתחנה ולא יודעים מתי יגיע האוטובוס ואין בכלל התחייבות לרמת שירות. זו המדינה היחידה בעולם המודרני שככה הדבר מתקיים. צריך להבין שמדינת ישראל היא בסה"כ עיר בינונית בעולם. לא יכול להיות שבן אדם שהוא חלק מהמדינה הזו לא יכול להגיע לאופרה בתל אביב בערב ולחזור הביתה ב-45 דקות".

"הפקק מרעננה לא תורם לי"

"יש לי עובד בעירייה שמגיע עם אוטו מכפר סבא. למה לא ברכבת? יש לו בעיית חנייה בתחנה בכפר סבא, ולא בטוח שלא יגנבו לו את האוטו. עולה לו יותר לנסוע ברכבת מאשר לנסוע באוטו, וכשהוא מגיע לתחנה בארלוזורוב ורוצה לעלות על מונית לעירייה, הנהג אומר לו שלעירייה הוא לא נוסע, ואני לא מדבר על תחנת השלום, שם יש כאוס מוחלט. לראש עיריית תל אביב-יפו לא נותנים את הסמכות להחליט".

- צריך לזכור עוד משהו. בינתיים, ראש עיריית תל אביב גם נהנה מהקושי להיכנס ולצאת מהעיר - קושי שמייצר ביקושי שיא למגורים בתוך העיר עצמה.

"זה חוסר הבנה מינימלי מה זאת עיר. אי אפשר להקים 8 אופרות, אז צריך לוודא שכל בן אדם וכל אזרח בין אם הוא גר באופקים או בין אם הוא גר בקריית גת יכול להגיע לאופרה ולחזור בערב. זה מטרופולין שיש בו מערכת תחבורה וזה האינטרס שלי. הפקק בדרך מרעננה לא תורם לי. העובדה שקשה לבוא לכאן ואנשים רק ירצו לגור כאן והעסקים יברחו מכאן זה הנזק למטרופולין, וזה לא רק עסקים".

ח"כים ראשי ערים

"אני באמת אומר את זה בגלוי לכולם: העידן של הרכב הפרטי עבר זמנו. אנחנו צריכים להתרגל להשתמש יותר ויותר באמצעים אחרים; יותר ללכת ברגל, יותר לנסוע באופניים ויותר להשתמש בתחבורה ציבורית. צריכים להימנע מלעודד כניסת רכב לתוך העיר. אנחנו צריכים לנקוט באמצעים ואילו הייתי יכול לקבוע אגרת גודש על הנכנסים לעיר הזאת, הייתי עושה את זה".

- לא צריך לחכות לפתרונות תחבורה ציבורית במקביל?

"זה בא ביחד. אם תשים אגרת גודש, זה גם יעורר את המוטיבציה להשקיע בתחבורה ציבורית, או לאנשים לעבור לתחבורה ציבורית. לא אני מחריף את הבעיה. תוספת כלי רכב בתוך העיר היא שמחריפה את בעיית החניה. יש אזרחים רבים בעיר הזאת שהכריעו את ההכרעה ומחזיקים כלי רכב אחד. את כלי הרכב הזה הם מחזיקים באיזה חניון מחוץ לעיר או בשוליים ונוסעים רק באופניים או בתחבורה ציבורית, או רק שוכרים רכב לסוף שבוע, לטובת איכות החיים ומה שהעיר הזאת מציעה".

"התחבורה תשטח את המחירים"

"תזכרו מה זה תל אביב", אומר חולדאי. "זה בסך הכל 51 קמ"ר - 14 ק"מ אורך על 3.5 ק"מ רוחב. מחיר גבוה כרגע משלמים גם בגבעתיים, גם ברמת גן, גם ברמת השרון וגם בחולון. אין מחיר תל אביבי. תל אביב קטנה מדי כדי להשפיע על שוק הנדל"ן הכללי. תל אביב תמיד תהיה מרכז המטרופולין. עוד יהיו עליות ועוד יהיו ירידות ומשברים בשוק הנדל"ן ותל אביב תמיד תהיה באמצע".

- לאחרונה מדברים על הנדל"ן של תל אביב סוף סוף מהצד של ההיצע. דרום הקריה, השוק הסיטונאי, עוד ועוד קרקעות שמשתחררות בדרום העיר. ההיצע הגדול יכול להוריד את המחירים?

"אני לא יכול לשלוט בשוק ולא יודע כמה קונים יהיו בשוק הסיטונאי ובאיזה מחירים. אני לא יודע כמה קונים יהיו בפרויקטים בדרום העיר לעומת פרויקטים בצפון מערב העיר. אני לא שולט בזה. יש לנו היום מיליוני מטרים בתב"עות שמוכנים למגורים בצפון מערב העיר שאפשר לבנות עליהם, אבל עובדה שהשנה בנו פחות או יותר כמו בשנה שעברה. הבעיה היא לא רק היצע, הבעיה היא גם מחירי הקרקע, ולי אין שליטה על השוק".

- פתרונות התחבורה יכולים לעזור גם להורדת המחירים.

"בהחלט. כאשר תהיה מערכת תחבורה ציבורית יעילה מאוד מאוד מאוד, סביר שזה ישפיע על השטחת פערי המחירים. מכיוון שיש פקקים, אנשים בוחרים לגור בתל אביב אז זה גורם לעליית מחירים. אז אם ניתן יהיה לבוא בנוחיות מכפר סבא, בביטחון ב-15 דקות אל מרכז תל אביב, הרי זה ישטח את המחירים".