להצבעה: חוק התייעלות מבני ציבור וחוק עידוד תחבורה ציבורית

ח"כ ניצן הורוביץ: "זהו צעד בכיוון הנכון, אך לצערי עקב דחיית הצעת חוק אנרגיה מתחדשת אנחנו מגיעים לקופנהגן כמעט בידיים ריקות. אי אפשר להתחמק מהצבת יעדים ברורים ומדודים למעבר לאנרגיה ירוקה"

ערב פתיחת ועידת קופנהגן אישרה ועדת השרים לחקיקה שתי הצעות חוק להצבעה בכנסת. האחד הוא חוק התייעלות אנרגטית במבני ציבור והאחר הוא חוק עידוד תחבורה ציבורית.

ארבע הצעות חוק סביבתיות נדונו היום בוועדת השרים לענייני חקיקה, כשהשתיים הנוספות לא אושרו, והן: הצעת חוק אנרגיה מתחדשת והצעת חוק לעידוד בנייה בת קיימא.

בכל אופן, שתי יוזמות החקיקה שאושרו להצבעה, נועדו לטפל בחלק הארי של המקורות לזיהום האוויר - ייצור חשמל ושימוש בכלי רכב. משום כך יש חשיבות רבה לתמיכת השרים ביוזמות האלה, ובפרט לאור ועידת קופנהגן שנפתחת מחר (ב').

נאור ירושלמי, מנכ"ל ארגון חיים וסביבה (ארגון הגג של ארגוני הגנת הסביבה), מסר כי "לקראת הוועידה חשוב שמדינת ישראל תראה כי היא לוקחת אחריות על תרומתה לפליטות גזי החממה, וכי היא חוברת למדינות העולם בניסיון לצמצם את הנזקים הכבדים הנגרמים לכדור הארץ ולבני האדם כתוצאה ממשבר האקלים. לשם כך, חשוב שישראל תאמץ סדר יום סביבתי וכלכלי בר קיימא, ותפגין כי היא מכינה את עצמה להטמעת הסכם האקלים הצפוי".

ח"כ ניצן הורוביץ מסר בעקבות הדברים כי הממשלה הורידה מהדיון את הצעת החוק החשובה ביותר שעמדה על הפרק, והיא הצעת חוק אנרגיה מתחדשת ולצידה את הצעת חוק עידוד בנייה ירוקה.

הצעת חוק אנרגיה מתחדשת באה לעודד שימוש והפקת אנרגיה ממקורות נקיים ומתחדשים (שמש, רוח ועוד) על חשבון אנרגיות מזהמות ממקורות מתכלים, תוך הצבת יעדים שנתיים לייצור "חשמל ירוק" בישראל.

ח"כ הורוביץ בירך את הממשלה על אישור שתי ההצעות הסביבתיות להן הוא שותף. "זהו צעד בכיוון הנכון", אמר, "אך לצערי עקב דחיית הצעת חוק אנרגיה מתחדשת אנחנו מגיעים לצערי לקופנהגן כמעט בידיים ריקות. זוהי ועידה שתדון בדרכים למניעת התחממות כדור הארץ, והדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא ע"י צמצום פליטת גזי חממה ומעבר לאנרגיה מתחדשת. אי אפשר להתחמק מהצבת יעדים ברורים ומדודים למעבר לאנרגיה ירוקה", אמר הורוביץ.