גיוסים חלשים לתעודות הסל בנובמבר: 544 מיליון שקל נטו

על רקע הגיוסים המרשימים בקרנות הנאמנות והצמיחה המרשימה בשוק תעודות הסל באוקטובר, נובמבר היה דווקא חודש חלש לתעשייה מבחינת הגיוסים. נכסי הענף צמחו בחודש זה בכ-3.9 מיליארד שקל, רק 544 מיליון שקל מתוכם הם גיוסים נטו. מדובר בשליש בלבד מהגיוסים של התעשייה באוקטובר, וגיוס נמוך משמעותית משל קרנות הנאמנות בנובמבר - 3.8 מיליארד שקל.

התוצאות בנובמבר מצביעות על שונות גבוהה בין המנפיקים השונים, כשקסם, השחקנית הגדולה בענף שבבעלות אקסלנס, מסיימת את החודש באיזון, כלומר נפדה מהתעודות סכום השווה לזה שגויס על ידן. קסם מאבדת מעט מנתח השוק שלה לעומת אוקטובר, והוא עומד נכון לסוף נובמבר על 32%.

תכלית, שבבעלות בנק דיסקונט ומייקל דיוויס, שומרת על כוחה כשנייה בגודלה בשוק, עם נתח שוק של 25% לאחר גיוסים נטו של 80 מיליון שקל.

פסגות, השלישית בגודלה בענף, ממשיכה לצמוח עם גיוס נטו של 138 מיליון שקל ונתח שוק של 14%. עוד מרשימה בגיוסים אינדקס, המנוהלת על ידי אורי בן-דב, שגייסה 332 מיליון שקל נטו, למעלה מ-50% מגיוסי הענף בחודש זה, ועלתה לנתח שוק של 9.6%. היקף הנכסים המנוהל על ידי אינדקס עלה בסך הכול בנובמבר ב-950 מיליון שקל.

בין החברות שרשמו פדיונות ניתן לציין את מבט, שבבעלות כלל פיננסים ובניהול ליאור כגן. מבט ממשיכה לאבד את כוחה, ויורדת לנתח שוק של 12.7%. הדס, שנמצאת כיום בבעלות מיטב ומנוהלת על ידי אמיר שגב, רשמה חודש נוסף של פדיונות, למרות הצמיחה בענף כולו.

הראל סל, השחקנית הקטנה בענף, המנוהלת על ידי אורי שור, ממשיכה לצמוח ומתקרבת לרף של מיליארד שקל נכסים מנוהלים.

עיקר הגיוסים באפיק המנייתי

בחלוקה לפי אפיקים, עיקר הגיוסים בענף תעודות הסל - בדומה למגמה הנמשכת השנה - הוא למניות בארץ ובחו"ל. הענפים הסולידיים יותר כמעט ואינם מגייסים, וקרנות הנאמנות משתלטות על תחום זה. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא הריבית הנמוכה המאפיינת את האפיקים הסולידיים מאז ההתאוששות במחירן של איגרות החוב הקונצרניות והממשלתיות.

הריביות הנמוכות אותן מציע האפיק הסולידי, שנתמכות בריבית הנמוכה במשק, מעודדות את ציבור הלקוחות להעדיף את קרנות הנאמנות על פני תעודות הסל, מפני שבתעודות הסל הם נדרשים לשלם דמי קנייה ומכירה של ניירות ערך. ובסביבה של ריבית נמוכה, דמי הקנייה הללו הופכים לשיקול מרכזי בקבלת החלטות השקעה.

הצמיחה שכן מושגת באפיק הסולידי בתעודות הסל מתבצעת בתעודות הסל המורכבות, הכוללות רכיב אג"חי בצד רכיב מנייתי.

22