יש גבול: פיצל דירה בת"א ל-3 יח"ד של 10 מ"ר - ונקנס ב-230 אלף שקל

ביהמ"ש חייב את יוסי שמשון, בעל דירת קרקע ברחוב בן-גוריון בת"א, להרוס את יחידות הדיור שבנה ■ טען להגנתו: הפיצול נעשה עבור אחותי שנמצאת בהליכי גירושים ■ חשיפת "גלובס": העיריות, הקבלנים ובעלי הדירות מפצלים דירות וחוגגים על הסטודנטים

בית המשפט לעניינים מקומיים בתל-אביב חייב השבוע בעל דירה בעיר שפיצל אותה ליחידות דיור קטנות להחזיר את המצב לקדמותו, ואף הטיל עליו קנס חריג של 230 אלף שקל.

יוסי שמשון, בעל דירת קרקע ברחוב בן-גוריון 54 בתל-אביב, פיצל דירה בשטח של 43 מ"ר בלבד ל-3 יחידות דיור נפרדות בנות 10-12 מ"ר, אשר לכל אחת מהן כניסה נפרדת מתוך מבואה משותפת.

עיריית תל-אביב ובית המשפט ניסו בעבר לעצור את הבנייה, אך ללא הועיל. הנאשם טען כי הדירה היא יחידה אחת שנוצרו בה 3 יחידות עצמאיות בנות סגירה מלאה, המקנות פרטיות וקיום עצמאי לכל אחד מדייריה.

מטעם ההגנה העידו הנאשם ואחותו, שלדבריהם השיפוץ נעשה לטובת מגוריה כיוון שהיא מצויה בהליכי גירושים. לטענתו, אחותו שומרת כשרות, ולכן נדרש מטבח נוסף. את יחידת הדיור השלישית הסביר הנאשם לשימוש כמשרד וכן "מקום למפגש עם חברים". כשנשאל על-ידי השופטת מדוע יש מטבח, שירותים ומקלחת ב"משרד" - הסביר: "כדי שלא אפריע לחברה שלי כשאני נמצא בפגישה".

השופטת לימור מרגולין-יחידי הסבירה כי יש 4 מבחנים האם דירה נחשבת למפוצלת: הראשון - מבנה יחידות הדיור, מידת שלמותן והפרדתן מיחידות אחרות (כניסה נפרדת); השני - האם קיימות פונקציות בסיסיות חיוניות למגורים בכל יחידת דיור; השלישי - קיומן של נקודות חיבור עצמאיות למים, חשמל וגז; והרביעי - ייעודה של יחידת הדיור.

השופטת הרשיעה את שמשון בהריסת הקיר החיצוני של הבניין והגדלת הבית לתוך החצר, וביצוע שינוי בבניין ובבית ללא היתר בנייה.

בנוסף הוזכר פסק הדין 'שטרן נגד מדינת ישראל', שבו נקבע כי "בהוראת החוק באה לידי ביטוי שמירה על האינטרסים של יתר דיירי הבניין ודיירי השכונה, והגנה על ציפיותיהם הסבירות בכל הנוגע למספר יחידות הדיור בבניין ולעומס על המערכות המשותפות בבניין ועל התשתיות הציבוריות באזור".

רחוב בן גוריון 54 תל אביב / צלם: יחצ