קלאסיקה דרומית

בשנים האחרונות הפכה אילת בתקופת החורף למעצמה של מוזיקה קלאסית ■ גם בחודשים הקרובים תארח העיר הדרומית 3 פסטיבלים קלאסיים, שלכל אחד מאפיינים ייחודיים משלו ■ להלן סקירה קצרה של ההיצע באילת בינואר-פברואר 2010

פסטיבל "קלאסי בים האדום"

מתי: 14 עד 17 בינואר 2010

מבין 3 הפסטיבלים, "קלאסי בים האדום" הוא היוקרתי והנוצץ ביותר. מנהלו המוזיקלי של הפסטיבל הוא המנצח הכריזמטי ואלרי גרגייב (Gergiev), שמגיע לארץ עם 270 נגנים וזמרים חברי בית האופרה "מארינסקי" מסנט פטרסבורג. הקונצרטים המרכזיים מתקיימים בהאנגר בנמל אילת, שמוסב לצורך העניין לאולם קונצרטים מאולתר. לפסטיבל מגיע מדי שנה קהל מבוסס ואמיד, שזוכה בנוסף למוזיקה גם להתרועעות איכותית עם רבים מבכירי המשק. תנאי ההשמעה והישיבה בהאנגר רחוקים מלהיות אופטימליים, אבל מבחינה מוזיקלית מדובר באירוע סימפוני נפלא בזכות גרגייב והרכביו.

ואלרי גרגייב / צלם דן פורגס
מופע בפני עצמו. גרגייב

התוכנית: בפסטיבל השנה שלוש יצירות עיקריות. בערב הראשון (יום ה') תבוצע האופרה האהובה "לה טרוויאטה" של ורדי (Verdi), בביצוע התזמורת, המקהלה וסולנים מבית האופרה מארינסקי. על האופרה ינצח, לראשונה במסגרת זו, הישראלי דן אטינגר. זו הפעם הראשונה שבה נותן גרגייב למנצח ישראלי להחליף אותו על דוכן המנצחים באילת, ויש להניח שעובדה זו נובעת מהישגיו המשמעותיים של אטינגר בשנים האחרונות בחו"ל. מעניין יהיה לראות את תוצאת המפגש בין אטינגר, שמאופיין בניצוח ברור ומדויק, לבין חברי בית האופרה הרוסי שרגילים לניצוח הנלהב של גרגייב.

בערב השני (ו') יעבור שרביט המנצחים אל גרגייב עצמו, שינצח על תוכנית שכולה צ'ייקובסקי: הפנטסיה "רומיאו ויוליה", סימפוניה מס' 1 ("חלומות חורף") וסימפוניה מס' 4. גרגייב מוכר כפרשן נפלא למוזיקה של צ'ייקובסקי, ונראה שיש למה לצפות.

היום האחרון של האירוע, שבת ה-16 בינואר, יוקדש כולו לאופרת הענק "הטרויאנים" של ברליוז. האופרה אורכת קרוב לחמש שעות, והיא תבוצע בשני חלקים: הראשון בשעה אחת בצהרים, והשני בשעה תשע בערב. גרגייב ינצח על שני החלקים, במה שללא ספק יהווה את שיא התוכנית.

בנוסף לקונצרטים הגדולים, יתקיימו במהלך שלושת ימי הפסטיבל גם קונצרטים קאמריים שונים במלון "ישרוטל רויאל גרדן".

שורה תחתונה: איכות ביצוע פנטסטית, אישיות מחשמלת של גרגייב, והזדמנות מצוינת לראות ולהיראות בקונטקסט איכותי במיוחד. המגבלה היחידה היא תנאי ההשמעה, שמעוררים כל שנה מחדש את השאלה מתי כבר יוקם באילת אולם קונצרטים ראוי לשמו.

פסטיבל אילת למוזיקה קאמרית

מתי: 18 עד 27 בפברואר

פסטיבל אילת למוזיקה קאמרית, הידוע בברנז'ה בשם "הפסטיבל של ליאוניד", יתקיים השנה בפעם החמישית. "ליאוניד" הוא ליאוניד רוזנברג, שייסד את הפסטיבל לפני חמש שנים וממשיך להביא אליו שמות עדכניים ותוכניות ייחודיות.

מישה מייסקי / צלם מקסים ריידר
צ'לן מוחנן. מייסקי

התוכנית: פסטיבל אילת למוזיקה קאמרית יתקיים השנה במשך עשרה ימים, מה-18 עד ה-27 בפברואר. במהלך התקופה יתקיימו 23 קונצרטים, עם רפרטואר מגוון החל מימי הביניים ועד למוזיקה של המאה ה-20. בנוסף יתקיימו במסגרתו חמש כיתות אמן, בהשתתפות עשרות סטודנטים מהארץ ומחו"ל. תוכנית הקונצרטים תשלב מוזיקה קלאסית, שירה, תיאטרון, מוזיקה עתיקה ומוזיקה צוענית. הדגש, כתמיד, יהיה על יצירות מופת קאמריות מהקלאסיקה והרומנטיקה - מוצרט, שומאן, סמטנה, ברהמס ושות'.

בין אורחי הפסטיבל השנה יהיה עמוס עוז, שיקרא קטעים מספרו "תמונות מחיי כפר" בליווי דואו כלי ההקשה "פרקדו". גם השחקן רוג'ר מור ("ג'יימס בונד") יחזור השנה לאילת, ויופיע בקונצרט מיוחד בו יקרא קטעי שירה בליווי נגנים. עוד יתארח השנה בפסטיבל המלחין והמנצח הפולני קז'ישטוף פנדרצקי, שיגיע לאילת לרגל השמעה של שתי יצירות קאמריות שחיבר.

בין המוזיקאים הבולטים בתוכנית יהיו הכנר פאבל ורניקוב, הצ'לן מישה מאיסקי, המנצח סלבטורה אקרדו, הכנר והקומיקאי האוסטרי אלכסיי איגודסמן (Igudesman), הכנר המעולה יוליאן רחלין, אמן הכינור הצועני רובי לאקטוש עם ההרכב הצועני שלו, והרכב המוזיקה העתיקה "הורטוס מוסיקוס" מאסטוניה שיבצע שירי עלייה לרגל.

שורה תחתונה: פסטיבל קאמרי ארוך ומגוון, עם שמות מעניינים ורפרטואר לא שגרתי.

פסטיבל "קלאסי קאמרי" של ישרוטל והקאמרית

מתי: סופ"ש ראשון: 28-31 בינואר 2010. סופ"ש שני: 3-7 בפברואר 2010

זהו הפסטיבל הקלאסי הוותיק ביותר באילת, והאב הרוחני של קונספט המוזיקה הקלאסית בעיר. הפסטיבל מציע סדרת קונצרטים בביצועה של התזמורת הקאמרית הישראלית, המשולב עם אירוח ברשת מלונות ישרוטל. עקב הביקוש מפוצל הפסטיבל לשני אירועים נפרדים, שיתקיימו בסופי שבוע עוקבים. בכל אחד מסופי השבוע האלו תבוצע תוכנית שונה.

רייצ'ל ברטון / צלם יחצ
הכנרת הסולנית ברטון-פיין

התוכנית: מבחינה מוזיקלית טהורה קשה להשוות את "קלאסי קאמרי" לשני קודמיו, שכן אין בו דגש על סולנים ומנצחים גדולי עולם. עם זאת, התוכניות כוללות היצע מוזיקלי עשיר ומגוון, וכמה מהמוזיקאים שישתתפו בהן הם שמות מוכרים גם בזירה הבינלאומית. לא פחות מהנה הוא האירוח, שכולל בין היתר כיבוד מושקע שמוגש לקהל לפני הקונצרטים.

תוכנית הפסטיבל השנה תהיה מגוונת מאד, ותשלב יצירות קלאסיות מובהקות עם הופעות קלילות יותר. בין היצירות הקלאסיות יבוצעו בתוכנית הקונצ'רטו לכינור של מנדלסון, בניצוחו של רוברטו פטרנוסטרו (Paternostro) עם הכנרת הסולנית רייצ'ל ברטון-פיין (Barton-Pine); הקונצ'רטו לצ'לו של שומן בניצוחו של יואב תלמי, עם הצ'לן רפאל וולפיש; הסימפוניה השמינית של בטהובן, בניצוחו של יואב תלמי; מוזיקה ששאבה את השראתה מאיטליה, כולל הסימפוניה ה"איטלקית" של מנדלסון, בניצוחו של רוני פורת; אריות ודואטים של מוצרט, בניצוחו של גאבור הולרונג ובכיכובה של זמרת הסופרן הצעירה והמקסימה דניאלה לוגסי; ועוד רבות.

הצד הקליל יותר יציג שלושה הרכבים, שיבצעו מוזיקה קלה מארצות שונות. אנסמבל ה"ווסט אנד אינטרנשיונל קומפני" מאנגליה, לראשונה בישראל, יבצע יצירות מאת רוג'רס והמרסטיין בליווי התזמורת הקאמרית.

אנסמבל "שורולה", הנקרא על שם מוזיקה ה"שורו" הברזילאית, יבצע מוזיקה מברזיל. "שמיניית ווקאל", המתמחה בעיבודי מוזיקה מוכרת, תבצע בליווי התזמורת שירי מחווה לתל-אביב ובתוכנית אחרת תבצע משירי החיפושיות.

הקונצרטים יתקיימו בכל שעות היום במלונות ישרוטל "רויאל ביץ'" ו"רויאל גארדן".

שורה תחתונה: פסטיבל ותיק באיכות מוזיקלית סבירה ומעלה, שבו עומד האירוח במקום לא פחות מרכזי מהמוזיקה. לפני שמחליטים כדאי לעיין בתכנית הקונצרטים בשני סופי השבוע השונים, כדי לבחור תוכנית שמתאימה יותר לטעם האישי. בתוכניות המלאות ניתן לעיין באתר "ישרוטל": www.isrotel.co.il/events *