ליידרמן: "גובר תיאבון המשקיעים לסיכון - וזה מתבטא בשוק"

הכלכלן הראשי של בנק הפועלים רואה את שוקי המניות בעולם מתחילים את 2010 ברגל ימין, כשהמשקיעים מבינים ש"המזומן הוא כבר לא המלך" ■ עם זאת, "הסיכונים יתחזקו ככל ש-2010 תתקדם

"שוקי ההון מתחילים את 2010 ברגל ימין, ויש לכך הצדקות כלכליות. מומחים לתמחור מניות מצביעים על כך שהמכפילים הם סבירים ולא מדובר בתופעה בועתית. מכפיל המניות הגלובלי עומד על רמה של 15, שזה ממוצע הסטורי", כך אומר ל"גלובס" פרופסור ליאו ליידרמן, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים.

לדברי ליידרמן, "בעקבות השיפור במצב הכלכלי, ובפרט התשואות הכל-כך נמוכות באפיקים הסולידיים, יותר ויותר משקיעים מגבירים את התיאבון לסיכון, וזה בא לידי ביטוי בראש ובראשונה בשוק המניות. יש אופטימיות והתשואות האלטרנטיביות נמוכות. אם לפני חצי שנה ויותר הדעה הרווחת בקרב המשקיעים הייתה שהמזומן הוא המלך, אז היום ברור שהמזומן כבר לא המלך ונוטלים יותר ויותר סיכונים, ובראש ובראשונה בשוק המניות".

בשבוע הבא יפורסמו הסיכומים לשנת 2009 - שנת מיתון בכלכלה הישראלית עם 7.8% אבטלה ושנת משבר חריף בכלכלות מובילות בעולם. אולם, הבורסה אינה מלמדת על המציאות, והיא אולי מקדימה את המאוחר עם עליות שערים מדהימות מתחילת השנה.

במדד המעו"ף המנצחת הגדולה עד כה היא מניית דלק קבוצה , שזינקה מתחילת השנה ב-543%. במדד ת"א 100 יש נציגות נוספת לסקטור האנרגיה - ישראמקו שזינקה ב-1656%. מקרב מניות הבנקים - דיסקונט זינקה ב-174%, לאומי ב-120% ופועלים ב-100%.

פרופ' ליידרמן מסביר את המגמה החיובית בבורסה, ואומר כי "השינויים בבורסה משקפים את השינויים בכלכלה העולמית ובבורסות בעולם. זה לא ייחודי לישראל, גם רמות המחירים בוול-סטריט הן הגבוהות ביותר מאז תחילת השנה, וכך גם בשוקי הון אחרים.

"ברקע ישנם שני כוחות עיקריים: מחד, המשך התמיכה של המדיניות הפיסקאלית והמוניטארית בהתאוששות הכלכלית, ובפרט הצפי להמשך הריביות הנמוכות על ידי הבנקים המרכזיים המובילים בעולם, ומצד שני התאוששות בכלכלה בצד הריאלי של הכלכלות השונות".

*ואיך נראה לך ההמשך?

"ההתאוששות מחזירה את כל מי שהיה במיתון ב-2009 לצמיחה חיובית ב-2010. ההתפתחויות הראליות בארה"ב מעודדות, וקיים צפי לשיפור ברווחיות של החברות בחודשים הקרובים".

*מהם הסיכונים?

"נותרו סיכונים משמעותיים בשוקי המניות, והדבר יבוא לידי ביטוי בתנודתיות שתמשיך לאפיין את השווקים. הסיכונים ילכו ויתחזקו ככל שנתקדם בזמן בשנת 2010, כאשר גורם אי הוודאות הראשי הוא השאלה מתי וכיצד הבנקים יעלו את הריביות.

"לעת עתה, קונצנזוס ההערכות הוא שריבית הפד והריבית האירופית יגיעו ל-1.5% בסוף 2010, ושריבית בנק ישראל תגיע לבין 2.5% ל-3%. יתכן שאם ההתאוששות הריאלית תמשיך בקצבים הנוכחיים, חלק מהעלאות הריבית יוקדמו ו-2010 תסתיים עם שיעורי ריבית גבוהים יותר".

22