"עו"ד חייב לשלם דמי חבר ללשכה גם אם אינו נהנה מפעילותה"

השופט מנחם קליין: דמי חבר אינם אגרה או מס; לא חייב להיות קשר בין פעילות חבר בלשכה לסכום שהוא משלם

בית משפט השלום בתל-אביב קבע כי עורכי דין חייבים לשלם את דמי החבר ללשכה, הגם שחלקם משמשים למימון פעילות וולונטרית. נקבע כי "דמי החבר הם סכום קבוע שמשולם עבור מימון כלל הפעילויות של הלשכה, ללא קשר למידת הנאתו או אי-הנאתו של עורך דין מסוים מאותה פעילות".

לשכת עורכי הדין (באמצעות עו"ד שרגא בודה) הגישה להוצאה לפועל תביעה בסדר דין מקוצר נגד עו"ד אביב מוזס, בגין חוב דמי חבר.

מוזס הגיש התנגדות שהועברה לבית המשפט, וטען כי אינו מחוייב לשלם עבור פעילות רשות שהחוק אינו מחייב את הלשכה לקיימה. בין היתר הוא נסמך על דו"ח מבקר המדינה מ-1999, שהמליץ לפצל את סל שירותי הלשכה, כך שיכלול אגרה סבירה עבור סל חובה (שיפוט משמעתי, הליכי בחירה למוסדות הלשכה וכו') וסל שירותי רשות, הכולל ימי עיון, השתלמויות ופעילויות חברתיות ותרבותיות, אשר בגינו ייגבו דמי חבר על בסיס וולונטרי.

השופט מנחם קליין ציין כי הכפפת הלשכה לרגולטור כזה או אחר היתה פוגעת בעצמאותה שלה ושל עורכי הדין, ומכאן החשיבות ביכולת הלשכה לממן את עצמה. משכך, על בית המשפט לנהוג בזהירות רבה בשאלות הנוגעות לניהול התקציב ודמי החבר.

"דמי החבר אינם אגרה או מס", הוסיף קליין, "אין ולא חייב להיות קשר בין פעילות חבר בלשכה לסכום שהוא משלם. לא יעלה על הדעת שעורך דין המופיע רק פעם בחודש בבית המשפט יידרש לשלם פחות ממי שמופיע כל יום. לא יעלה על הדעת שעורך דין שאינו מעוניין לקבל את ירחון הלשכה ידרוש לשלם פחות מאחרים". (ת"א 08-181882).