סיכום 2009 בטלוויזיה: זכייניות ערוץ 2 הפסידו כ-100 מיליון שקל

מבחינת הרייטינג, תוכניות הריאליטי אמנם הובילו את הטבלאות גם השנה, אבל התוכן הישראלי המקורי הרים את הראש - וגם את נתוני הצפייה ■ בענף הטלוויזיה בישראל מתייחסים ל-2009 כשנת המפנה וההתפכחות

שנת 2009 לא היתה שנה של הכרעות דרמטיות, על כך יש תמימות-דעים בתעשיית הטלוויזיה. אולם היתה זו שנה שהניחה את היסודות לפניה של הטלוויזיה הישראלית לשנים הבאות. זו היתה שנה שהחלה במשבר כלכלי שפגע בעוגת הפרסום, אך גם שנה של פריחה בהתעניינות העולמית בשוק הישראלי. שנה של ריאליטי עוצמתי ועתיר רייטינג, אך גם יצירה מקומית עשירה. 2009 לוותה במאבקים קיומיים של חלק ניכר מגופי השידור הפועלים כאן, אך מאידך זו היתה השנה בה החליטו באופן אמיץ לעצור את המציאות כפי שאנחנו מכירים אותה עכשיו, ולנסות ולטרוף את הקלפים מחדש.

"ארץ נהדרת" ו"האח הגדול VIP" בראש הטבלה

"ב-2009 סימן השאלה בעניין הרגולציה, הפך להיות סימן קריאה", אומרת יו"ר מועצת הרשות השנייה, נורית דאבוש, "כולם מבינים שהרגולציה הנוכחית היא לא רלוונטית". במהלך 2009, בוצעו כמה מהלכים שאמורים לשנות את פני הפיקוח על שוק הטלוויזיה המקומית. בימים אלה מתנהלים דיונים על חוק השידורים, שאמור להעביר את הזיכיונות בשוק הטלוויזיה המסחרי לרישיונות. כמו כן, שר התקשורת צפוי בשבועות הקרובים להוביל כבר את תחילתו של איחוד הרגולטורים ("ברית המועצות") - מועצת הכבלים והלוויין ומועצת הרשות השנייה. הרשות השנייה מצידה, הובילה השנה שינוי משמעותי בפיקוח עם תוכנית "מיקוד הרגולציה" ששינתה את הדגשים עליהם צריכות הזכייניות לתת את הדעת. גם החוק להצלת ערוץ 10, משנה את הדרישות הרגולטוריות ממפעילת הערוץ. ההבנה היא ברורה - המצב כפי שהוא היום חייב להשתנות.

"אולי הרפורמה שפותחה השנה היא לא נכונה", אומרת דאבוש, "אבל היא מנסה ללא ספק מנסה לבנות את השוק מחדש וכאן רואים שינוי. זו שנה שהניחה את היסודות ל-15 השנים הבאות. היא לא נותנת מענה לטכנולוגיה, אבל מניחה לכך תשתיות. אחרי 4 וחצי שנים של עבודה, פתאום השנה הבינו שאנחנו לא מונעים משום דבר אחר זולת הקריאה של השוק".

סוף 2008, הביא את השוק המקומי לכדי משבר שאת אותותיו מרגישים גם בשלהי השנה המסתיימת בימים אלה. בגל הראשון בראשית השנה, דיווחו הזכייניות על ירידה של עד 30% בפרסום. בהמשך המצב התמתן, והיום אפשר לסכם את השנה כולה בירידה של 10% לכל היותר. בכל מקרה, לראשונה זה כמה שנים, כל זכייניות הטלוויזיה המסחרית יסיימו את השנה בהפסדים. ערוץ 2, יסיים אותה עם הפסד גדול משל ערוץ 10 - למעלה מ-100 מיליון שקל.

ההשלכות האלה השפיעו מיידית על השוק כולו. "הטלוויזיה הרב-ערוצית והטלוויזיה המסחרית הן מקשה אחת", אומר מנכ"ל ערוץ 9, ליאוניד בלחמן. הערוץ בראשו הוא עומד, פועל בטלוויזיה הרב-ערוצית, אולם ניזון מפרסום. לדבריו, "במבנה השוק ההיסטורי היו הרבה ליקויים ובשנת משבר, כמה דברים התפוצצו או גילו את חולשתם. נתגלתה ערוותו של השוק המתאפיין בתחרות יתר מיותרת, במדינה בגודל של חצי ניו-יורק, עם יותר מדי ערוצי ברודקאסט וערוצים ייעודיים, ללא מספיק תקציבי פרסום כדי שכולם יתפרנסו בכבוד. 2009 נתנה הזדמנות טובה לנקות את השולחן, לראות איפה היו ליקויים והתחיל לתקן את מה שהיה לא תקין. אם הגענו לסיטואציה שאפילו קשת מפסידה, זה סימן לא טוב והטעות ההיסטורית של הקמת ערוץ 10, יצאה החוצה. אצלנו, למשל, לא הורידו את מחירי הנקודות, אבל לערוץ הגיעו פחות תקציבים ובכל זאת חשוב להגיד שהשנה הזו מותירה אותי אופטימי".

הריאליטי נובל בעולם - ופורח אצלנו

"זמן הצפייה הממוצע לישראלי עמד ב-2009 על 224 דקות ליום", אומרת מנכ"ל הוועדה למדרוג, יפעת בן חי-שגב. לדבריה, מדובר בנתון נמוך מזה האמריקני, אולם זהה לצפייה בארצות-הברית.

"חד-משמעית יש גידול בזמן הצפייה של פרט בטלוויזיה ב-2009. אם אנחנו מסתכלים על החל משנת 2000 בעשור האחרון רואים מגמה של גידול ההשקעה של הצופים בטלוויזיה" מסבירה בן חי-שגב. "זה מעניין לנוכח כל התחזיות האפוקליפטיות שהספידו את המדיום הזה. הטלוויזיה היא חזקה ואף הולכת ומתחזקת. זה נובע מהרבה סיבות ואני חושבת שהעיקרית שבהן היא העובדה שהטלוויזיה הפכה להיות בית הפקה, הצופה הופך להיות מפיק פרטי שמחליט מה הוא רואה ומתי".

מגמה שנשמרה בשנה האחרונה, היא היציבות של ערוצי הברודקאסט. "בניגוד למה שקורה לשאר העולם", אומרת בן חי-שגב, "המדיום הפנים את העובדה שהוא נמצא בתחרות והחליט לפתח את עצמו באופן שהוא לא יעלם מהזירה. אחד הדברים הגדולים שמייחסים למהפכת האינטרנט זה תהליך הדמוקרטיזציה, הטלוויזיה זיהתה את העליונות של האינטרנט ואתה רואה את זה בז'אנר הריאליטי - נותנים את אפשרות הבחירה לצופה".

אין צורך להעמיק בטבלת הצפייה השנתית בכדי לראות כי קשת היתה הזכיינית הדומיננטית השנה. פרק ל"המירוץ למיליון" של רשת, כל 9 התוכניות המובילות של השנה היו של קשת, למרות שזו שידרה רק 3 ימים בשבוע.

התוכנית הנצפית ביותר, היתה "ארץ נהדרת" עם 32.9% צפייה בממוצע. הפרק ששודר ב-27 בינואר, היה המשדר הנצפה ביותר של השנה עם 35.6% צפייה. התוכנית השנייה הנצפית של השנה היא "האח הגדול VIP" עם 31.9%.

לדברי בן חי-שגב, "ב-2009 המגמה של הטלוויזיה בישראל נשמרת, אולם היא שונה מהמגמה בעולם. בדוח העולמי של 2008 ניתן היה לזהות מגמה של החלשות הריאליטי לעומת דרמה ובידור, אבל בארץ אנחנו עוד לא שם".

עם זאת, ראוי לציין כי לצד 4 תוכניות ריאליטי ששולטות בטבלה השנה, מתווספות לעשירייה השנתית לראשונה זה זמן רב גם שתי תוכניות דרמה: "רמזור" עם 23.7%, ו"מסודרים" עם 23.3%.

מי שיוצאים פחות אופטימיים מהשנה הנוכחית הם היוצרים. ארגוני היוצרים היו מורגשים יותר מתמיד בשנה האחרונה. הם יצאו להפגנות מול הזכייניות, פרצו לשידור חי של "היום שהיה" וניסו לשבש הקלטה של "ארץ נהדרת". מעבר לזה הם הצליחו להשפיע על החקיקה ואולי בראשית השנה הבאה, ההבנות שהם השיגו יצילו את ערוץ 10. אולם מעל לכל השנה הזו היתה קשה מאוד עבורם. לפי המפיק חיים שריר, "העשייה הטלוויזיונית השנה הצטמצמה לרבע מפעילותה". ההקפאה בערוץ 10 והעדר התזוזה בערוץ 1, שיתקו את השוק והביא לסגירתן של חברות הפקה.

"שנת 2009 תתגלה בדיעבד כשנת השבר של היצירה המקורית בישראל", אומר שריר, "תחנות הטלוויזיה השתמשו במשבר להנחית מכה די קשה על היצירה המקורית. אבל הקולנוע הישראלי והיצירה המקורית הטלוויזיונית התקבעו כמובילים ביצירה הבינלאומית. הפער הפך להיות עצום וחשף תופעה שהחלוקה הפכה להיות יותר ברורה: יוצרים טלוויזיוניים מחד, ויוצרי קולנוע מהצד השני. רבים מהיוצרים התחילו לחפש את דרכם בקולנוע. בכל העולם המשבר גרם להפניית עורף לכלכלה החופשית, אצלנו התהליך הוא הפוך. המדיה המשפיעה הזו הופקעה לטובת השוק החופשי".

ובכל זאת, 15 דרמות שודרו השנה בטלוויזיה המסחרית לבדה, וזכו לראשונה זה זמן רב לרייטינג מוצלח. "מסודרים", "פולישוק" ו"רמזור" - כולן של קשת - הוכיחו בנתוני הרייטינג שאפשר לעשות דרמה ישראלית שתביא צופים. "אם יש משהו שיהיה דומיננטי ב-2010 אלה הדרמות הקומיות", אומר סמנכ"ל התוכן של yes, יונה ויזנטל. "ההצלחה של הפורמטים הללו בטלוויזיה המסחרית והצורך להעלות חיוך ישאירו את הטרנד הזה בסביבה. רואים שזה מה שיש על הפרק: 'המשרד', 'שועלים' שלנו, 'הכל דבש', 'פולישוק', 'החברים של נאור'".

לדברי ויזנטל העובדה שבאופק הכבלים והלוויין יש פרסומות, לא שינתה דבר בתפיסת התוכן השנה. ההבדל בין הטלוויזיה המסחרית לרב-ערוצית נשמר. "מתוקף היות הטלוויזיה המסחרית כזו שהאינטרס שלה הוא רייטינג ויצירת איוונטים (אירועים טלוויזיוניים - ל' א') ראינו את הריאליטי ממשיך להיות מאוד דומיננטי ב-2009", הוא אומר, "לצד זה רואים מאידך הפקות קצרות מאוד, פחות מורכבות עם זמני פיתוח קצרי טווח, כנראה בגלל חוסר הוודאות בשוק. הרב-ערוצית המשיכה לייצר חוויית צפייה שונה, ממוקדת יותר בהסתכלות תוך ראייה יותר ארוכת טווח. "הדוקו מעולם לא היה בעייתי אצלנו והוא רק הולך ומשתבח. הדוקו לייט שהתפתח השנה בערוצי הברודקאסט הוא לא דוקו. זה לא אותו מוצר".

הצופה כבר לא זרוק על הספה

מה שבכל זאת השפיע על הטלוויזיה השנה, הוא השינויים הטכנולוגיים. הפלטפורמות השיקו את מגוון ערוצי ה-HD והממירים המקליטים החלו לחדור בתאוצה גדולה. גם ה-VOD הלך ותפס מקום של כבוד. "בלי ספק 2009 היא שנת הצפייה על-פי בחירה וזה רק ילך ויגבר", אומרת סמנכ"ל התוכן של HOT, קרני זיו. "זו הדרך בה צופים היום. יצרנו תוכן שיש לו חיי מדף, זו צפייה שמאפשרת לבחור דמויות ולהקשר רגשית. היום הצופה לא צופה זרוק על הספה, חלק גדול מהצפייה שלו נעשית בבחירה".

הסדרה "מחוברות" של HOT שזכתה להצלחה, כמו "מסכים" המוקדמת של yes, הכניסו את המצלמות הקטנות למסך הטלוויזיה. האינטרנט והתרחבותו השפיע באופן ניכר על הטלוויזיה השנה. "על-פי דוח נילסן האחרון שבדק את מגמת הצפייה האחרון, הצפייה בכל הפלטפורמות נמצאת בעלייה", אומר סמנכ"ל הטכנולוגיה של חדשות 2 לירן דן. "בשנה האחרונה ראינו את זה בפועל. בגלל שהאינטרנט מתחיל בנקודה נמוכה יותר, אחוזי הגידול רחבים יותר. יש גידול של 20% בצפייה דרך DVR, הגידול בוידיאו און-ליין הוא 34.9%, נתון מדהים הוא צריכת חדשות ברשתות חברתיות גדלה ב-98%. הטכנולוגיה שינתה את החוויה, היא הרבה יותר נעימה זמינה איכותית, הרחבת הפס נותנת לראות יותר טוב, הרבה יותר זמין וקל. כל טלוויזיה נמכרת עם התקן USB, אולם אף פלטפורמה לא תפגע באחרת יהיה איחוד. החוכמה היא להתאים תוכן לכל אחת מהפלטפורמות".

בערוץ 10 חששו מכיבוי אורות, בערוץ 1 נמשך חוסר הוודאות

השנה האחרונה לוותה במאבקים לא פשוטים של הישרדות, ולא בפיליפינים. בסיומה של השנה הזו, החוק להצלת ערוץ 10 עדיין לא עבר והרפורמה של רשות השידור עדיין לא יצאה לדרך.

בניגוד לרשות השידור, ערוץ 10 הצליח לשמור על רלוונטיות השנה, למרות צלילה ברייטינג, לעמוד במחוייבויות ואף לצמצם הפסדים.

"זו היתה שנה מאוד לא פשוטה, עם דאגות קיומיות אמיתיות", אומר מנהל כוח האדם בערוץ 10, דוד אוחיון, ממנהיגי עובדי הערוץ. "היתה תחושה שהפעם הערוץ עלול באמת להיסגר, בגל תהליכים שלא קשורים באף אחד. פחדנו שיסגרו לנו את הבית. אחרי כמעט 9 שנים, שהייתי פה מיום ההקמה בגיל 45 אתה אומר מה, נכבה את האורות ונלך הביתה? אבל ראינו את הפידבקים של מי שנאבקנו מולם - השרים, הרשות השנייה - כולם הבינו אותנו ועמדו לצדנו. לאט לאט, עם הצעות החוק שנבנו, אתה מבין שאנשים לוקחים לתשומת לבם שמדובר ב-500 משפחות שיישארו ללא עבודה. היום התחושה היא שחזרנו לשגרה, כבר לא מדברים על סגירה".

לעומתו, חיקה גינוסר, עובד ערוץ 1 ויו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, אומר כי "זו היתה שנה של חוסר וודאות אמיתית. אי אפשר להגיד שזו היתה שנה טובה, אבל לפחות קיבלנו את שכרנו במועד. זו היתה שנה של התקדמות מסוימת. תחושה שמתקרבים, למרות שאנחנו לא יכולים להגיד שמשהו טוב קורה".

אור לגויים: פורמטים ישראלים ממשיכים להצליח בחו"ל

על-פי ההערכה, תעשיית הסחר בפורמטים גלגלה השנה מיליוני דולרים בישראל. בין העסקאות הבולטות שנחתמו, מכירת "חטופים" של קשת ל-FOX, מכירת "הבועה" ל-BBC ומכירות רבות של "חצויה" ו"מגודלים" על-ידי דורי מדיה לרחבי העולם.

"מבחינת התעשיה זו היתה שנה של משבר", אומר אבי ארמוזה, העומד בראש "ארמוזה פורמט", המתמחה במכירת פורמטים טלוויזיונים. "רכשו פחות, אבל יותר התבססו על דברים קיימים ותהליכי קבלת ההחלטות היו יותר איטיים. יחד עם זאת, פורמטים המשיכו להיות עוגן מרכזי בלוחות השידור של גופי הטלוויזיה בעולם והחיפוש המתמיד אחרי תוכן חדש נמשך".

לפי ארמוזה, המיתון לא פגע בסחר בפורמטים. "מבחינתו לא נאלצנו להוריד הילוך, אלא להמשיך באותו קצב. הישראלים, או לפחות אני, נמצאים בתקופה של צמיחה אז לא הרגשנו את המשבר המשכנו לחדור לשווקים חדשים. ישראל ממוצבת חזק בעולם הפורמטים הבינלאומית. יש הבשלה ואנחנו רואים התעוררות גדולה לקראת 2010".

11