עשור טוב לאופטימיים

קראתי בחיי לא מעט תחזיות והערכות על שוק ההון והחלטתי: לא משתלם להיות פסימי

קראתי בחיי לא מעט תחזיות והערכות על שוק ההון. כתבתי גם כמה ואני חושב שאני יכול לסכם את כולן במשפט אחד: הגרוע ביותר אף פעם לא קורה ואילו הבלתי יאומן קורה כל הזמן.

אחרי שנה מטורפת כמו זו שעברנו ב-2009 ואחרי עשור מדהים ומלא תהפוכות, אי אפשר שלא להבחין באמת הפשוטה הזו. פשוט לא משתלם להיות פסימי.

ננסה להיזכר בכמה מהתחזיות הקשות ששמענו במהלך העשור האחרון: זה התחיל מתחזיות שסוף העולם יגיע כתוצאה מבאג 2000. אחר כך שמענו שהתפוצצות בועת ההיי טק מוכיחה שאין באמת עתיד לעסקים באינטרנט. שמענו גם שהפיגוע במגדלי התאומים יביא לעוד ועוד פיגועים, שיפגעו אנושות בכלכלות המערב. שמענו שהאינתיפאדה השנייה לא תיגמר כי הייאוש בצד הפלסטיני גדול ושהמיתון לא יסתיים עד שלא נעשה שלום.

שמענו שסאדם חוסיין יזרוק עלינו פצצות כימיות ושארה"ב תסתבך בעיראק (טוב, אולי היא באמת הסתבכה). וכמובן איימו עלינו שהנפילה בסקטור הנדל"ן בארה"ב תביא להתמוטטות המגזר הבנקאי ותביא את ארה"ב ואת העולם כולו, כולל אותנו, לתקופת שפל כדוגמת שנות השלושים של המאה הקודמת.

מצד שני לא תמצאו בשום מקום תחזיות שחזו צמיחה והתפתחות כלכלית כמו שהיו בישראל בעשור האחרון. בשום מקום לא חזו שישראל תהפוך למוקד משיכה להשקעות בהיי טק גם אחרי התפוצצות הבועה וגם בשיא המשבר העולמי. בשום מקום לא נכתב ולא נצפה שבישראל האינפלציה תגיע לרמה אפסית, הריבית תחרה תחזיק אחריה והשקל יתחזק מול כמעט כל המטבעות בעולם. אף אחד לא חזה שבישראל נזכה לראות שנים בהם היצוא יגבר על היבוא ונעבור את השפל העולמי טוב יותר מרוב המעצמות הכלכליות. את כל זה איש לא חזה. פשוט כי תחזית כזאת הייתה מצמידה לנותן אותה תווית של משוגע.

גם את ההתאוששות הגדולה של הכלכלות בעולם איש לא חזה. הנחישות שהפגינו ממשלות ונגידים אפשרו למשבר להגיע אל סיומו עם הרבה פחות נפגעים ממה ששיערו רבים בתחילת המשבר. נכון, בנקים פשטו רגל, מדינות אפילו, אבל בגדול הכלכלה העולמית ממשיכה לצמוח. בגדול יותר אנשים חיים היום ברחבי הגלובוס ברמת חיים גבוהה יותר מאשר בתחילת העשור. היו אסונות, היו קשיים והיו גם לא מעט כישלונות אבל שום דבר לא באמת עצר את המגמה העיקרית של התקדמות ושגשוג.

משום מה כאשר זה מגיע להתפתחויות חיוביות איש אינו מסוגל לתת הערכה כמה טוב זה יהיה. אנשים מעדיפים להיות זהירים ולא להסתכן בהערכות פוזיטיביות שיתבררו אחר כך כמופרכות. אבל לגבי תחזיות פסימיות, כאן אין כל גבול. אפשר לחזות הכל: כישלונות, אסונות, מלחמות, רעב ועוני הכול עובר והכול נשקל בכובד ראש באצטלה של "צריך לקחת בחשבון את כל הסיכונים".

נכון. צריך לקחת בחשבון את הסיכונים, אבל מי שכל הזמן מתעמק בסיכון שלא יתפלא שאחרים מרוויחים מהסיכוי. מי שבוחר רק להתגונן מפני התרחישים הפסימיים לא יכול אחר כך להתלונן שהוא לא הרוויח את כל מה שהיה אפשר להרוויח.

הטרוניה הפופולארית בימים אלו על העליות שהיו בשוק בשנה האחרונה היא שהשוק עלה חזק מדי מהר מדי. למי שאומר את זה, יש לי רק מילה אחת להגיד : באמאש'ך?! (במובן: תעזוב אותי באמאש'ך). השוק לא עלה חזק מדי ולא עלה מהר מדי. פשוט אנשים בחרו להתמקד ב"לקחת בחשבון את כל הסיכונים" ושכחו שכל המטרה של השקעה היא הרצון ליהנות גם מהסיכויים.

יש סיבה מדוע שווקים נוטים לעלות יותר מאשר לרדת. פשוט כי השיפור בכלכלות הוא קבוע ומתמיד ונמשך לאורך שנים וכך אנו מקבלים לא פעם רצפים של 5 שנים של עליות ואף יותר. אחרי שנה של ירידות מטורפות, עברנו שנה ראשונה של עליות. אנו מאמינים שהשווקים ימשיכו במגמה הזו. המכפילים נמוכים ולא לוקחים בחשבון את המשך הצמיחה. לא נופתע אם נראה עוד שנה של עליות. בסופו של דבר, כדי להגיע לשנה הרביעית או החמישית של העליות צריך לעבור גם דרך השנה השניה והשלישית לא?

מניות

שווקי המניות בישראל ובעולם ממשיכים לעלות באיטיות ובעקביות. זו רק שאלה של זמן עד שהשוק פה בישראל ישבור את שיאו ההיסטורי. אנו לא מאמינים אמנם באפקט ינואר אבל מאמינים שבקרוב נראה את השיא של 1,230 מנובמבר 2007 נשבר. המלצתנו: להיות אופטימיים.

שוק האג"ח

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר מוכיח כי האצבע שלו קלה על ההדק והוא מתכוון להעלות את הריבית על כל רמז של התאוששות במשק. בתקופה האחרונה קיבלנו יותר מרמזים להתאוששות ואנו מאמינים שנמשיך עוד לקבל ולכן הריבית בוודאי תמשיך לעלות. המלצתנו: מעדיף אפיקים שקליים קצרים.

מט"ח

מכיוון שהריבית על הדולר צפויה להישאר נמוכה בעוד הריבית על השקל צפויה לעלות, אנו לא רואים אפשרות שהדולר יתחזק מול השקל במהלך השנה הקרובה. העלאת ריבית על הדולר תשנה את התמונה אבל אנו לא מאמינים שזה יקרה בקרוב.

המלצתנו: עדיין לא הגיע הזמן לרכוש דולרים.

חיים ונציה הוא מנכ"ל בית השקעות פרוקסימה

הסתייגות: אין לראות בדף זה כייעוץ לרכישה או מכירת נכסים פיננסיים. המלצה זו אינה מתחשבת בצרכיו ובנתוניו הפיננסיים של כל אדם. העושה שימוש כל שהוא בהמלצה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.