עו"ד יעקב וינרוט יועמד לדין בגין מתן שוחד והלבנת הון בפרשת שוקי ויטה

האישום: "בין ויטה לווינרוט התפתחו יחסי 'יד רוחצת יד'" - ויטה שילם שכ"ט מופחת לעו"ד וינרוט, ומנגד וינרוט פעל מול ויטה בתפקידו כפקיד שומה לקבלת הקלות מס ללקוחותיו, בהם גאידמק וצ'רנוי ■ וינרוט: אוכיח את צדקתי

"בין פקיד השומה שוקי ויטה לעו"ד ד"ר יעקב וינרוט התפתחה מערכת יחסים של 'יד רוחצת יד'. היא איפשרה לוויטה לזכות בטיפולו האישי של וינרוט להסרת המכשולים שעמדו בפני קידומו המקצועי, ומנגד זכה וינרוט לגישה מיטיבה של ויטה שהתבטאה בכריתת הסכמי מס חריגים עם לקוחותיו של וינרוט, ובהם מיכאל צ'רנוי וארקדי גאידמק, בהם ניתנו ללקוחות הטבות מובהקות, בין היתר בהיבטים החורגים מהיבטי המס".

כך טוענת המדינה בכתב האישום שהגישה היום (ה') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב נגד וינרוט המואשם במתן שוחד והלבנת הון, ונגד ויטה המואשם בקבלת שוחד ובמירמה והפרת אמונים.

וינרוט לא הואשם בשותפות לביצוע הפרת אמונים ובקבלת דבר במירמה, לאחר שהתקבלו טענותיו בשימוע. פרקליט המדינה, משה לדור, והמשנה לו שוקי למברגר, אף החליטו בתום התלבטות כי אין סיכוי סביר להרשעתו של רו"ח זאב פלדמן בעבירה של קבלת דבר במירמה, ולפיכך הוא אינו עומד לדין.

"בטוח בצדקתי"

המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, שוקי למברגר, אף התנצל בפני וינרוט על הפרסומים בנוגע לכוונה להעמידו לדין. "ברור שהדבר אינו משרת את עבודת הפרקליטות, ויש בו אף לפגוע. לאחר בדיקה שנעשתה, אני משוכנע כי ידיעות אלה אין מקורן בצוות הפרקליטים המטפלים בפרשה, ולא נותר לי אלא להעלות על הדעת דרכים אחרות למקור הידיעות".

עו"ד וינרוט אמר בתגובה: "עמדתי האישית היתה ידועה. מעולם לא האמנתי בשימוע, ולכן לא הופתעתי. אני בטוח בצדקתי ובהוכחתה בבית המשפט, שם אבקש דיון דחוף ומהיר. לדאבוני, אינני הראשון לשאת את כתר הקוצים הזה. נשאו אותו לפניי רבים וטובים, חלקם ואולי אף רובם יוצגו על-ידי. בין אותם רבים וטובים מצויים טובים עד מאוד, ביניהם שר המשפטים יעקב נאמן ועו"ד יגאל ארנון. אני מצר על הסבל שנגרם למשפחתי ולי ועל הזמן האבוד. בסופו של דבר, אמת מארץ וממעמקים תצמח".

"שכר-טרחה הולם"

מקורבי וינרוט ביקשו לבדוק שמועות על כך שמאחורי כתב האישום עומדת כוונה להסיר כל אפשרות שווינרוט יהיה מועמד מטעם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לשר משפטים או ליועץ המשפטי לממשלה. כזכור, וינרוט ייצג את נתניהו ושורה של אנשי ציבור והביא לזיכויים.

פרקליטיו של וינרוט - עוה"ד דן שינמן, פרופ' דוד ליבאי, נבות תל-צור, נוית נגב ואיריס ניב-סבאג - אמרו: "וינרוט ידוע כמי שמסייע ומייצג אף בחינם, ובמקרה זה גבה מוויטה שכר-טרחה הולם וראוי, שתאם את העבודה שהושקעה. מעבר לכך, לא היה לווינרוט כל עניין או מניע לשחד כביכול את ויטה. הלקוחות שטופלו אצל ויטה לא זכו לכל יתרון או הקלה, וממילא וינרוט לא טיפל בענייני המס שלהם. גם לעבירת הלבנת ההון אין יסוד, ועו"ד וינרוט פעל בעניין באופן תקין לחלוטין וללא כל כוונה להסתיר".

אסירות-תודה

כתב האישום, שהגישו עוה"ד שרון כהנא, יפעת שטיין, ורותם שגיא מפרקליטות מיסוי וכלכלה, עוסק במערכת היחסים שהתפתחה בין ויטה לווינרוט, תוך שהשניים מודעים לכך שלווינרוט יש בפקיד השומה אינטרסים של חברות בבעלותו ובבעלות אחיו וכן של לקוחותיו, וכי הם יכולים לסייע זה לזה.

וינרוט מואשם כי העניק לוויטה שירותים משפטיים, לעיתים בחינם ולעיתים תמורת תשלום מופחת ולמראית-עין. במקביל, ויטה פעל מתוך אסירות-תודה לווינרוט, כשהוא בניגוד עניינים, וכרת הסכמי מס חריגים תוך חריגה מהנהלים עם לקוחותיו, ובהם גאידמק, צ'רנוי והיהלומן דן גרטלר, שקיבלו הטבות מובהקות בהיבטים פיסקליים, פליליים וציבוריים אחרים, לרבות כאלה החורגים מהיבטי המס. כך, למשל, ההסכמים הציגו את צ'רנוי וגאידמק בפני הרשויות והציבור כאנשי עסקים לגיטימיים. הסכם גאידמק אף הכיר במשתמע כי אין בסיס לחקירה נגדו בצרפת.

רק הסכמי המס שוויטה "סידר" לגאידמק וצ'רנוי, הניבו לווינרוט שכר-טרחה של 30 מיליון שקל (סכום הדומה להכנסה השנתית של משרדו), שהועבר לחברה פרטית בבעלותו ולא למשרדו.

כן נטען כי כדי שכספי גאידמק ישמשו בין היתר לתשלום שכרו וכדי לסכל אפשרות שהם ייתפסו במסגרת החקירה נגד גאידמק בצרפת, פתח וינרוט חשבון בנק ורשם את עצמו כבעל החשבון, ואת רו"ח פלדמן כנהנה בו (בלא ידיעתו של פלדמן), מבלי לציין את גאידמק כנהנה האמיתי. בכך עבר על חוק איסור הלבנת הון.