סטפק: "ההתאוששות תימשך; המניות ישיגו התשואות הגבוהות ביותר"

גלובס tv מנהל ההשקעות של מיטב מסכם שנה ("תשובה איש השנה") ונותן תחזית ל-2010 ("סבירות של 80% שהתסריט האופטימי יתממש") ■ סטפק ממליץ למשקיע השמרן להשקיע במניות התקשורת והבנקים

"זאת הייתה השנה של יצחק תשובה שבתחילת השנה נראה היה שמצבו גרוע, וזה התבטא בתשואה שהמשקיעים דרשו על אג"ח שהקבוצה הנפיקה, כולל קבוצת דלק , כי פרמיית הסיכון של הקבוצה הייתה מאוד גבוהה. תגליות הגז במהלך 2009 שינו לחלוטין את התמונה ואין ספק שעם המזל הזה ועם השכל להשקיע בדברים הללו, תשובה הוא המנצח של השנה במידה לא קטנה". כך אומר ל"גלובס", צבי סטפק יו"ר ומנהל השקעות ראשי של בית ההשקעות מיטב בסיכום 2009 ותחזית ל-2010 באילו מניות כדאי להשקיע.

- כיצד אתה מסכם את 2009?

"מבחינת שוק המניות זאת הייתה שנה מדהימה, חריגה בכל קנה מידה והמדדים המובילים עלו בשיעור ניכר. מדד ת"א 25 עלה בשיעור של כ-75%, מדד ת"א 75 עלה ב-150% ומניות הבנקים בלטו מאוד לטובה. אבל מעל ומעבר בלטו מדד מניות הנפט שזינק במאות אחוזים. זו הקבוצה שהובילה את העליות, גם בשוק המניות כולו ובאופן ספציפי יותר במדד ת"א 75".

מניית קבוצת דלק היא כאמור המניה המנצחת של מדד המעו"ף לשנת 2009 עם זינוק חד של כ-600%, אבל גם חברות אחרות של הקבוצה ושבשליטתו הפרטית הניבו השנה תשואה גבוהה במיוחד. דלק אנרגיה זינקה ב-880%, דלק ישראל ב-20%, דלק קידוחים ב-483%, דלק רכב ב-138% ואפילו דלק נדל"ן עלתה ב-40%.

תשובה נהנה מגילוי גז וגם חברות רבות נוספות בתחום בלטו באופן חריג שהבולטת היא מניית ישראמקו, שבשליטת קובי מימון וחיים צוף, שזינקה ב-1854% מתחילת השנה.

לדברי סטפק, "ישראמקו נתנה את התשואה הגבוהה ביותר ועוד מניות נפט נתנו תשואה גבוהה מאוד. לאו דווקא של תשובה, חלקם כמובן של ישראמקו, של איל הון אחר. בסה"כ התגליות האלה העמידו את תשובה בהחלט על הרגליים".

- השבוע הריבית במשק עלתה ל-1.25%. איך זה ישפיע על אג"ח הממשלתיות ואיך אתה מסכם את התחום הזה השנה?

"התחום היה בסה"כ חיובי. לגבי אג"ח ממשלתיות הצמודות למדד, הן עלו בשיעור ממוצע של 11%. מה שדחף את המחירים של אג"ח הממשלתיות כלפי מעלה היה האינפלציה הגבוהה שתסתכם בסביבות 4% (מעבר ליעד האינפלציה של בנק ישראל) וזה הביא לגל של ביקושים לאג"ח הצמודות למדד. לעומת זאת אג"ח השקליות שאינן צמודות למדד, סבלו כמובן מאינפלציה גבוהה. הן גם עלו, אבל בסדר גודל של 3.5% שזה מענה כמעט מלא לאינפלציה, אבל לא מעבר לכך".

- באג"ח הקונצרניות היו הזדמנויות גדולות השנה?

"מלבד הנפט, האג"ח הקונצרניות זה אולי הסיפור של השנה, עוד יותר מאשר שוק המניות. התל בונד 20 עלה בסביבות ה-22%, אבל מדד תל בונד 40 היותר מסוכן, עלה בשיעור כפול של 45% ואג"ח לא מדורגות עשו תשואה ממוצעת של 100% השנה. הן האפילו למעשה על שוק המניות והסיבה היא נקודת הפתיחה - המחירים באג"ח הקונצרניות היו כל כך נמוכים שהם שיקפו בסוף 2008 תסריט של פשיטת רגל של הסקטור העסקי בישראל, לא פחות מזה. ברגע שהתברר שהדברים אינם כך והמשק התחיל לגלות סימני התאוששות והריבית האפסית השפיעה על התנהגות המשקיעים שהתחילו בכל זאת לצאת מהבונקר ולהסתכל על הזדמנויות השקעה גם במניות וגם באג"ח קונצרניות, אז האג"ח הקונצרניות עשו מהלך מדהים".

- ומה ב-2010 בתחום זה?

"הקשר הזה גם יימשך הלאה. המניות ואג"ח הקונצרניות, בעיקר הלא מדורגות, או שיעשו את התשואה הגבוהה ביותר גם ב-2010, או שיעשו את התשואה הגרועה ביותר. אחד מהשניים. הם הולכים בכל מקרה ביחד לטוב ולרע".

- שנת 2009 היא שנת סוף משבר, איך היא ביחס לשנים הקודמות?

"זו הייתה שנה מאוד חריגה והתשואות המדהימות הפנטסטיות שיכולים היו המשקיעים להפיק בשנה הזו, או הפיקו, מהוות תמונת ראי של שנה קודמת וזה בעיקר בכל הקשור לשוק המניות. מדד ת"א 25 ירד ב-2008 ב-46% כך שהעלייה הנוכחית אפילו עוד לא מחזירה אותו לרמת השיא שהייתה. הדברים נכונים גם לגבי אג"ח הקונצרניות שירדו בשיעור חד מאוד בסוף שנת 2008. יש כאן שנתיים של התנהגות שונה לחלוטין. זה מאוד מזכיר גם מה שקרה ב-2002 ו-2003. השוק כבר מעריך את הצמיחה ב-2010 ולכן מתנהג בצורה כזו בדיוק כמו 2003".

- מה התחזית של מיטב לשנת 2010?

"מבחינת המשק המקומי, התחזית כרגע, והדגש הוא על כרגע, כי הדברים נמצאים עדיין בתהליכים של תפניות כלכליות כל הזמן, היא שהמשק הישראלי יצמח בשיעור של קרוב ל-3%. הריבית תמשיך לעלות מ-1.25% כיום לכיוון ה-3% בסוף 2010. האינפלציה תפתיע דווקא לטובה ולא תעבור את ה-2.5% אחרי 3 שנים של חריגה מיעד יציבות המחירים מצד בנק ישראל".

- במה התחזיות תלויות?

"הכול תלוי בסופו של יום, במה שיקרה בכלכלה האמריקאית וכאן בעצם השאלה הקריטית גם לגבי המשק וגם לגבי שוק ההון. האם כאשר ינתקו את המשק האמריקאי ממכונת ההנשמה של התמריצים, מהחדר של טיפול נמרץ, האם החולה הזה יוכל להלך על רגליו ולהתקדם בכוחות עצמו, כלומר ההתאוששות תימשך, או שמא ברגע שזה יקרה והמדיניות תתחיל להתקפל אחורנית, כלומר תעלה הריבית, יעלו המיסים בארה"ב (כי ברור שגם שם זה צריך לקרות אי שם במהלך 2010) איך אז יתנהג החולה הזה? האם הכלכלה האמריקאית תעמוד בכוחות עצמה, או שהיא תחזור למיתון".

- איזה תרחיש נראה לך יותר סביר?

"התסריט עם הסבירות הגבוהה ביותר זה תסריט שההתאוששות תימשך. הנתונים כרגע טובים וסביר להניח שזה מה שיקרה. במקרה כזה, המניות ואג"ח הקונצרניות, דווקא הלא-מדורגות, או המדורגות נמוך, ישיגו בישראל וגם בעולם את התשואות הגבוהות ביותר. לעומת זאת, אג"ח ממשלתיות בתסריט של צמיחה יותר טובה, יכולות דווקא לסבול".

- ואם המיתון יחזור?

"בתסריט של חזרה למיתון, זה יעלה בחזרה את כל הטראומות של 2008 ואז התגובה של שוק המניות ואג"ח הקונצרניות יכולה להיות בדיוק הפוכה, כלומר למטה ואז תהיה בריחה מחודשת לאג"ח הממשלתיות. אני מעריך בסבירות של 80% שהתסריט האופטימי יתממש אבל אין שום ביטחון וישנם כלכלנים 'קצת' יותר גדולים ממני, כמו שטיגליץ שזכה בפרס נובל בכלכלה שמדבר על זה שיש סבירות מאוד גבוהה שהכלכלה האמריקאית בסוף 2010 תחזור למיתון. מנגד, יש כלכלנים לא פחות חשובים ממנו שחושבים הפוך".

- ימים של חוסר וודאות?

"אנחנו בתקופה שכל הערכה וכל תחזית צריך לקחת אותה עם מלח ופלפל כמו שאומרים, בעירבון מוגבל, מכיוון שהאדמה עוד לא נרגעה מרעידת האדמה. עוד יש רעידות משנה ועשויות להיות רעידות משנה בהמשך, שמענו על דובאי לפני חודש וחצי ואפשר לשמוע כל יום על מדינה אחרת, הרבה יותר גדולה, באירופה בעיקר. יש את יוון, ספרד, אירלנד, הונגריה, אוקראינה, שלרעידת אדמה פיננסית בהן, יהיו השלכות הרבה יותר מרחיקות לכת מאשר מה שקרה בדובאי. אז ישנם סיכויים וישנם גם סיכונים".

- כיצד על המשקיע לנהוג במצב זה?

"הדרך של המשקיע להתגונן מפני סיטואציה כזו, היא אחת משתיים: או שהוא לא לוקח סיכונים בכלל ואומר אני לא משקיע במניות בכלל, שזו הדרך הלא נכונה לדעתי, או שהוא משקיע במניות אבל דואג לעשות לעצמו הגנות. אפשר בפרמיה סבירה מאוד להגן מפני איזה שהוא שינוי כיוון בשווקים שיבוא כתוצאה מאיזה שהוא אירוע כלכלי גדול, לא בישראל, אלא בעולם או חס וחלילה תהליך של חזרת המשק האמריקאי למיתון".

- אילו מניות וסקטורים מומלצים לשנה הבאה בישראל?

"למשקיע שמרן שנניח משקיע 10%-20% מתיק ההשקעות שלו במניות, הייתי הולך למניות יותר דפנסיביות כמו מניות בענף התקשורת: בזק , פרטנר , סלקום , ומניות בנקים כמו פועלים ולאומי . מניות התקשורת מחלקות שיעור דיבידנד גבוה ויש לכך משמעות מאוד מיוחדת בתקופה כזו שהריביות מאוד נמוכות גם כשהריבית תגיע ל-3%, זו עדיין ריבית נמוכה".

- ולמשקיע יותר אגרסיבי?

"מומלצות מניות עם בטא יותר גבוהה לשוק, כלומר עם התנהגות יותר אגרסיבית כלפי השוק. זה יכול לכלול למשל חברות ביטוח כמו כלל ביטוח או מניות של חברות יותר קטנות, או חברות נפט שיש להן היום מודל עסקי. בין חברות הנפט והגז יש כאלה שגם אחרי העליות החזקות, כמו נניח יואל, שנסחרת מתחת לערכה הכלכלי ומתחת לשווי החברות שמתחתיה, כמו ישראמקו, נפטא ואחרות".

- איך אתה מעריך את מחירי המניות אחרי הראלי מחודש מארס?

"בהסתכלות על שוק המניות ברמה כוללת, המחירים היום לא זולים ולא יקרים - הם סבירים. הם היו זולים במארס, אבל הם כבר לא זולים היום. בתוך זה אפשר בהחלט למצוא בין 30 ל-50 מניות שבהחלט יכולות לתת מעל הפוטנציאל של השוק בעשרות אחוזים. כך זה היה ב-2009 וכך זה יהיה גם ב-2010".