הייצור התעשייתי בסין זינק לרמה הגבוהה ביותר מזה 5 שנים

היקף המיזמים הפרטיים בסין זינק ב-81% ב-2004-2008 ■ אילן מאור, מנכ"ל SHENG-BDO (ישראל) מפירמת BDO זיו האפט בסקירה של נתוני מאקרו, הי טק, חקלאות, בריאות וסביבה בסין לחודשים דצמבר וינואר

מדד מנהלי הרכש בסין של HSBC ומרקיט, הנערך בקרב 400 מפעלי ייצור בסין, עלה לרמה של 56.1 נקודות בדצמבר - הרמה הגבוהה ביותר מאז אפריל 2004. הנתון מחזק את ההערכות לפיהן סין תמשיך להוביל את ההתאוששות העולמית מהמשבר הפיננסי של 2008.

מדד נוסף, שפורסם בסופ"ש על ידי הפדרציה הסינית ללוגיסטיקה ורכש הצביע על כך שהייצור התעשייתי הסיני התרחב בחודש דצמבר בקצב המהיר ביותר מזה 20 חודשים.

אילן מאור, מנכ"ל SHENG-BDO (ישראל) מפירמת BDO זיו האפט בסקירה של נתוני מאקרו, הי טק, חקלאות, בריאות וסביבה בסין לחודשים דצמבר וינואר.


פינננסים וכלכלה

היקף ההשקעות זרות הישירות (FDI), במהלך עשרת החודשים הראשונים של 2009, עמד על 70.87 מיליארד דולר, נתון המשקף ירידה צנועה יחסית של 12.6% ביחס לאשתקד ומגמה של שיפור בחודשים האחרונים (גידול של 5.7% באוקטובר).

הממשל המרכזי, בשיתוף פעולה עם הממשלים הפרובינציאלים, משיק תוכנית להקמת כעשרים קרנות הון סיכון חדשות במטרה לספק השקעות (בעיקר) לסקטור ההי-טק במדינה, בדגש על תחומי האלקטרוניקה והמידע, ביוטכנולוגיה, פארמה, חסכון באנרגיה ואכ"ס.

סקר שערכה לשכת המסחר האמריקאית בסין (AmCham) העלה כי 90% מהחברות (מול 80.7% אשתקד) מגלות אופטימיות לגבי פעילותן העסקית העתידית בסין. 64.5% מהחברות מתכננות להגדיל השקעותיהן בסין במהלך 2010.

על פי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה של סין צמח מספרם של המיזמים בבעלות פרטית בסין בשיעור של 81.4% במהלך השנים 2004-2008 ובראשית שנה זו היו בסין 3.6 מיליון מיזמים בבעלות פרטית (72.5% מכלל המיזמים בסין). במקביל צמח מספרם של כלל המיזמים בסין בשיעור צנוע יותר של 52.6% ואילו מספר המיזמים בבעלות ממשלתית הצטמצם בשיעור של כ-20%). עם זאת המיזמים בבעלות הממשלתית מחזיקים עדיין 23% מהנכסים בסין, מול 12.3% של המיזמים בבעלות פרטית.

הממשל הסיני קבע יעד של יצירת 14 מיליון משרות חדשות בשנת 2010, זאת במטרה לשמור את האבטלה במדינה בתחום של עד 4.6%.

הי טק

מספר מנויי האינטרנט בסין ממשיך לגדול ועמד, בראשית חודש אוקטובר, על 360 מיליון גולשים. 99.3 מיליון מהם נהנים מגלישה ברשת חבת פס. גישה רחבת פס לאינטרנט זמינה כיום במעל ל-95% מהאזור העירוני (מרמת העיירה ומעלה). מל 90% מהסינים נהנים מיכולת גישה לרשת האינטרנט.

סין חשפה מחשב על חדש שפותח באוניברסיטה הלאומית לטכנולוגיה צבאית שבעיר Changsha. 88 מיליון דולר הושקעו בפיתוח מחשב העל ""TianHe שעל פי הפרסומים הסיניים הינו הרביעי בעוצמתו בעולם.

ספקית הטלקום הגדולה בעולם, חברת China Mobile, מדווחת על האטה מסויימת בצמיחה במהלך 2009. שירותי הקול צמחו בכ-20% (בהשוואה לצמיחה של 30-40% אשתקד). ההשקעות בתשתית הצטמצמו במקצת ביחס לאשתקד (19.62 מיליארד דולר בהשוואה לכ-20 מיליארד דולר אשתקד).

חברת צ'יינה מובייל , תבצע ניסויים ברשת מבוססת LTE במהלך השנה הקרובה וצפויה להיכנס לתהליך פריסה רחבה בשנת 2011.

יצרנית המחשבים המובילה לנובו תשלם 200 מיליון דולר עבור רכישת מחדש של חברת Lenovo Mobile אותה מכרה לפני כשנה וחצי. לנובו שביקשה להתמקד בתחום המחשבים האישיים תנצל את הרכישה לחיזוק החיבור בין המחשוב והסלולאר והשתלבותה במרחב זה.

יצרנית הבלקברי, חברת רים הודיעה כי תשקיע במו"פ ובייצור בסין ותציג מכשירים לשימוש אישי ולעסקים קטנים בסין, מבוססי התקן הסיני לדור השלישי (TDS-CDMA). החברה רוכשת כיום בסין רכיבים בהיקף של 2 מיליארד דולר בשנה.

היקף מכירות סקטור משחקי הרשת בסין צפוי לגדול בסיכום שנת 2009, בשיעור של 49.5%, ולהגיע לסך של 4.03 מיליארד דולר. במקביל התפרסמה באוקטובר האחרון החלטת הממשל הסיני להגביל פעילות חברות זרות בתחום משחקי הרשת בסין ובכלל זה איסור על השקעה ושליטה של גורמים זרים בחברות הסיניות הפעילות בתחום זה.

מים, איכות הסביבה ואנרגיה חלופית

ספקית הטלקום הגדולה בעולם, חברת צ'יינה מובייל, פועלת לצמצום צריכת האנרגיה שלה ב-20% עד שנת 2012, חסכון של 11.8 מיליארד קילוואט/שעה. מרכיב מרכזי בתוכנית זו הם תחנות הבסיס. לחברה 500,000 תחנות בסיס שרק אלפיים מהן משתמשות במערכות אנרגיה חלופית.

תחבורה, תעופה ולוגיסטיקה

תעשיית הרכב הסינית צפויה לסיים את שנת 2009 עם ייצור ומכירות של מעל 13 מיליון כלי רכב, היקף הממקם אותה כשוק הרכב הגדול עולם (במספר הרכבים שנמכרו) בעולם.

יצרנית הרכב הקוריאנית, חברת יונדאי , חתמה על הסכם עם יצרנית המשאיות הסינית, חברת BaoTou Ben Heavy Duty Truck Co. להקמת מיזם משותף, בהיקף של 400 מיליון דולר, לייצור משאיות. המיזם יתבסס על מערך הייצור הקיים של BaoTou וירחיב את כושר הייצור שלו מהיקף של 40,000 משאיות כבדות בשנה להיקף של 100,000 משאיות בשנת 2014.

יצרנית סוללות הליתיום A123 Systems חוברת ליצרנית הרכב הסינית SAIC בהקמת מיזם משותף שיספק מערכות סוללות לרכב היברידי וחשמלי בסין. המיזם זכה כבר בחוזה לאספקת סוללות לתוכנית הרכבים ההיברידים החדשה של SAIC.

חברת דיימלר מתכננת להשיק תוכנית ניסיונית למכירת גרסה חשמלית של מכונית המיני של Smart בסין, בשנה הבאה.

בסוף חודש דצמבר השיקה סין את קו הרכבת המהיר בעולם, המחבר בין העיר Guangzhou, בירת דרום סין, והעיר Wuhan במרכז המדינה, מרחק של 1,069 ק"מ. הרכבת החדשה, המגיעה למהירות של 350 קמ"ש, גומעת את המסלול בכשלוש שעות בלבד.

רשות התעופה האזרחית של סין הודיעה כי תעניק, לראשונה, רישיון לפעילות תובה אווירית מסחרית, לחברת תעופה פרטית. חברת SF Express, שבסיס בעיר שנז'ן שבדרום סין, תחל פעילותה עם צי של 2 מטובי מטען ותכננת להגדילו להיקף של 30 מטוסים בתוך עשור.

חקלאות והמגזר הכפרי

הממשל המרכזי של סין יקצה תקציב בסך 104.8 מיליארד דולר מהתקציב הלאומי לפיתוח החקלאות, הסקטור הכפרי והחקלאים. התקציב לשנת 2010 יהיה גדול ב-20% מההקצאה בשנת 2009.

היקף ייצור המיכון החקלאי בסין גדל בשנת 2009 בשיעור של 20%, זאת במידה רבה הודות לחקיקה החדשה המעודדת שימוש במיכון בסקטור החקלאי. על פי הערכת משרד החקלאית ייצרה סין בשנת 2009 מיכון חקלאי בהיקף של 34 מיליארד דולר.

אנרגיה, כימיקלים ותעשיה

כושר ייצור האנרגיה הסיני גדל להיקף של 860 מיליון קילוואט בסוף שנת 2009 והוא השני בגודלו בעולם (אחרי ארה"ב). רשת הולכת החשמל הסינית הינה הארוכה בעולם, עם מעל 375,000 ק"מ.

חברת הכימיקלים הבינ"ל רויאל דאטש של חנכה מפעל לעיבוד שמני סיכה בפרובינציית GuangDong שבדרום סין.

שוק הנדל"ן

המכירות בשוק הנדל"ן בסין צמחו במהלך ינואר-נובמבר 2009 בשיעור של 53% והקיפו 752 מיליון מ"ר. גידול צנוע יותר של 15.8% נרשם בהיקף התחלות הבניה. ההשקעות בפיתוח נדל"ן (שהן מרכיב מרכזי בהשקעות הפרטיות בסין) גדלו בתקופה זו בשיעור של 17.8% ועמדו על 458.5 מיליארד דולר.

במסגרת המאמץ למניעת היווצרותה (ו/או התפוצצותה) של בועדת הנדל"ן במגזר העירוני בסין הוחלט על סדרת צעדים להידוק הפיקוח על מכירת הקרקע וצמצום ההטבות במיסוי בענף. בין הצעדים שנקבעו: הועלתה המקדמה על רכישת קרקעות ציבוריות ל-50% מערך הרכישה הכוללת ונקבע כי התשלום עבורה יושלם בתוך שנה מהרכישה. הממשלים המקומיים יחויבו להציג נתוני מכירות קרקעות במלואם בתקציביהן ונאסר עליהם להעניק הנחות או לאשר עיכובים בתשלומים. תקופת המינימום לקבלת הפטור על מכירת בית הועלתה שוב (משנתיים) לחמש שנות בעלות על הנכס.