האם הסמארטבוק יכבוש את תערוכת האלקטרוניקה CES?

לנובו ועוד יצרניות צפויות לחשוף בתערוכה בלאס-וגאס מחשב המשלב בין נטבוק לטלפון חכם ■ הסמארטבוק אמור להגיע עם מערכת ההפעלה של גוגל, כרום OS - ולא עם זו של מיקרוסופט, שבינתיים נשארת בחוץ

תערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES,שתיפתח ביום רביעי בלאס וגאס, תחשוף בפני הציבור את המגמות הטכנולוגיות והמוצרים שצפויים לצאת לשוק בשנה הקרובה. מלבד טלוויזיות גדולות יותר, מסכי תלת-מימד וטלפונים סלולרים, ייחשפו המבקרים לקטגוריה חדשה של מחשבים - הסמארטבוקים. ה-Smartbook הוא מיני מחשב נייד, שנמצא על הטווח שבין הנטבוק לטלפון החכם.

אחד המאפיינים הבולטים של הסמארטבוק הוא חיי סוללה של יום שלם, לעומת חיי סוללה של 4-5 שעות ברוב הנטבוקים. בנוסף, מתאפיין הסמארטבוק בחיבור קבוע לאינטרנט (כמו חיבור סלולרי), באתחול מיידי ובמסך מגע.

הסמארטבוק אמור להגיע עם מערכת ההפעלה של גוגל, כרום OS, ולא עם זו של מיקרוסופט, שבינתיים נשארת בחוץ. כמו כן, גודל המסך שלו צפוי לעמוד על אזור ה-5 אינץ', לעומת 8 עד 12 אינץ' בנטבוקים. מחירו של הסמארטבוק צפוי לעמוד על כ-200 דולר, פער משמעותי לעומת כ-300 דולר לנטבוק.

בתערוכת CES הקרובה תציג חברת לנובו סמארטבוק משלה, הכולל מעבד סנפדרגון של ARM ומערכת הפעלה של לנובו עצמה. מכירת הסמארטבוק של לנובו תתבצע על-ידי מפעילת הסלולר AT&T. דבר זה מצביע על החיבור בין עולם הסלולר לסמארטבוקים, בדומה לחיבור הקיים בנטבוקים.

מנהל השיווק למגזר הפרטי של החברה, ניניס סמואל, צופה כי שוק הסמארטבוקים יגיע לאותו גודל או אף לעלות על זה של הנטבוקים. סמואל אמר ל"פייננשל טיימס" כי הסמארטבוקים מתאימים לקהל של בני נוער או בוגרים, שנוהגים להשתמש ברשת בצורה תדירה. לדבריו, "הקהל הזה לא צריך יכולות של מחשב נייד או נטבוק כל הזמן, אבל הם צריכים מכשיר שיאפשר להם חיבור נוח לרשת עם עיצוב מדליק".

כמה יצרניות תכננו להשיק את הסמארטבוקים בתקופת החגים הנוכחית, אך עד כה רק שארפ השיקה מוצר כזה, והדגם שלה, Netwalker, כבר נמכר ביפן.

אינטל בחוץ

מאפיין בולט של הסמארטבוקים הוא שהם אינם עובדים עם מעבדי אינטל, שנמצאים ברוב הנטבוקים כיום. הסמארטבוקים, לעומתם, מבוססים על מעבדים מרכזיים מבית היוצר של קוואלקום ופריסקייל, וככל הנראה צפויות להיכנס לשוק זה גם חברות שבבים מתחרות כמו Nvidia ומארוול. השבבים של פריסקייל ומארוול, יש לציין, פותחו במרכזי הפיתוח של שתי החברות בישראל.

כל החברות הללו לא הצליחו עד כה להשיג דריסת רגל משמעותית בשוק הנטבוקים. ופרט לכך, כולן מבססות את המעבדים שלהן על טכנולוגיה קניינית של חברת ARM, בניגוד לזו שעליה מבוסס המעבד אטום של אינטל, שפועל בנטבוקים.

מאפייני סמארטבוק

סוללה שאמורה להחזיק יום שלם

חיבור קבוע לאינטרנט

אתחול מיידי

מסך מגע

מערכת הפעלה של גוגל

גודל מסך צפוי: כ-5 אינץ'

מחיר צפוי: 200 דולר