הצד השני של נתוני התעסוקה: הדולר והחוזים על הריבית יורדים

החוזים העתידיים על הריבית מאותתים על סבירות של 22% בלבד שה'פד' יעלה את הריבית בחודש יוני, לעומת סבירות של 40% טרם פרסום נתוני התעסוקה

לנתוני התעסוקה המאכזבים שפורסמו היום (ו') בארה"ב, אשר העידו על גריעה של 85 אלף משרות בדצמבר, יש גם פן נוסף, חיובי משהו: הנתונים גרמו לכך שהסוחרים בוול סטריט מנמיכים ציפיות לקראת העלאת ריבית ה'פד' הצפויה במחצית השנייה של השנה.

כידוע, שוקי המניות אינם "מחבבים" העלאות ריבית, כיוון שהדבר פוגם בזמינות הכסף הזול ונועד לקרר את הצמיחה הכלכלית כדי לשמור על האינפלציה מרוסנת. הפדרל ריזרב חתך במהלך המשבר את הריבית לרמה של 0-0.25% - רמת שפל היסטורי - ובמקביל השיק מתקני הלוואות מיוחדים כדי להגביר את הנזילות בשווקים. כלים אלה מאפשרים לכסף הזול לזרום בוורידי הכלכלה האמריקנית ולדרבן את הצמיחה; כך, למשל, רווחי החברות ב-S&P 500 צפויים לצמוח ב-25% השנה, מה שמניע את המשך העליות בשוקי המניות.

באחרונה גבר החשש בוול סטריט שמא ה'פד' יקדים את העלאת הריבית המתוכננת, אף על פי שהבנק המרכזי חזר ואמר כי בכוונתו להותיר את הריבית ברמת שפל למשך "תקופה ממושכת". נתוני התעסוקה שפורסמו בחודש שעבר והיו טובים מהתחזיות המוקדמות הביאו לעלייה נוספת בציפיות להעלאת הריבית כבר בחודש יוני, מה שהכביד באותו יום על וול סטריט.

גם היום משפיעים נתוני התעסוקה על ציפיות הסוחרים להעלאת הריבית - אך בכיוון ההפוך. הנתונים המאכזבים מגבירים את ביטחון הסוחרים כי ה'פד' לא ימהר להעלות את הריבית, שכן בעבר קשר ה'פד' קשר ישיר בין שוק העבודה, ההתאוששות הכלכלית והעלאת הריבית, והתחייב לא להעלות את הריבית עד שהוא יבחין בהתאוששות בת קיימא.

החוזים העתידיים על הריבית מאותתים על סבירות של 22% בלבד שה'פד' יעלה את הריבית בחודש יוני, לעומת סבירות של 40% טרם פרסום נתוני התעסוקה. הדבר משליך ישירות על הדולר, שנחלש ב-0.7% מול האירו לרמה של 1.441 ד' לאירו. יצוין כי העלאת הריבית בארה"ב אמורה לתמוך בדולר, כך שהנמכת הציפיות להעלאה זו גוררת היחלשות של המטבע האמריקני.