רק לא גילונים

מחקר של יובנק מעלה כי בתקופות של ריבית עולה, לעיתים מזומנים ושחרים עדיפים

נגיד בנק ישראל, פרופ‘ סטנלי פישר, היה הראשון מבין נגידי המדינות המפותחות להעלות את הריבית במשק ולאותת על מגמה שתתפשט ביתר העולם, ככל שתימשך ההתאוששות מן המשבר. בשיאו של המשבר, הורידו כל הנגידים במדינות הללו את הריביות, במטרה להגביר את הנזילות כפתרון למחנק האשראי שנוצר. ואילו כעת, התחזיות מורות על העלאות ריבית שיהיו מנת חלקן של רוב המדינות עוד במהלך ‭.2010‬

גילונים מקובלים כפתרון לתקופות של ריבית עולה

בישראל, כאמור, התהליך כבר החל, ועל פי קונצנזוס ההערכות הוא יימשך בשנה הקרובה. על רקע תחזית זו מנסים מנהלי השקעות רבים למצוא פתרונות השקעה באפיק הסולידי, שלא ייפגעו מהעלאת הריבית. אחד הפתרונות הללו הוא איגרות חוב מסוג גילון - אג“ח ממשלתיות בריבית משתנה, שאינן צמודות למדד המחירים לצרכן. הריבית המשתנה בגילונים נקבעת על פי ממוצע משוקלל של התשואה לפדיון שמניבות סדרות מק“מ, העומדות ‭12-3‬ חודשים לפני פדיונן הסופי.

למרות שאיגרות החוב מסוג גילון מסומנות כפתרון יעיל לתקופה של ריבית עולה, ליהי מעודה, אנליסטית ביחידת המחקר של יובנק, טוענת כי לא כך הדבר. במחקר שערכה בנושא, בדקה מעודה את ביצועיהם של הגילונים מול השחרים ומול אחזקה במזומן בארבע תקופות של ריבית עולה בעשור האחרון.

מדד ייחוס נוסף שנלקח לצורך הבדיקה היה מדד האג“ח הקונצרניות, אלטרנטיבת השקעה למשקיעים שמוכנים לקחת על עצמם אלמנט סיכון נוסף, בתמורה לסיכוי גבוה יותר להרוויח תשואה גבוהה יותר. לצורך הבדיקה הניחה מעודה מספר הנחות בסיס. הראשונה, שהעלאת הריבית איננה פעולה אד-הוק, אלא חלק מתהליך הנפרס על פני מספר חודשים. כמו כן, אין יכולת חיזוי לעיתוי בו נגיד בנק ישראל יעלה או יוריד את הריבית. הנחה נוספת היא שבמידה ואין שינוי בריבית, מגמת העלאת או הורדת הריבית נמשכות. וההנחה האחרונה היא שתשואת מדד המק“מ היא אינדיקציה לתשואה על מזומנים.

הניבו את התשואה הנמוכה ביותר

תוצאות הבדיקה מוכיחות כי האחזקה בגילונים בארבע התקופות האחרונות בהן הועלתה הריבית במשק לא הייתה הפתרון הטוב ביותר למשקיעים. בשתיים מהתקופות, החזקת מזומנים הניבה תשואה עודפת של ‭0.4%-0.1%‬ ובשתיים הנותרות היו אלו דווקא השחרים שהניבו את התשואה הגבוהה ביותר.

מעודה מציינת כי גם בגל העלאות הריבית הנוכחי, הגילונים הניבו עד כה את התשואה הנמוכה ביותר. ביובנק מציינים כי בכל תקופת זמן ניתן למצוא אלטרנטיבת השקעה טובה יותר מאחזקה בגילונים.

קובי שגב, מנכ“ל יובנק קרנות נאמנות, מזכיר כי בתחילת החודש נוצרה סיטואציה בה השוק העריך כי הריבית שנה קדימה תעמוד על ‭3%‬ ולפי עקום הפורוורד, אג“ח מסוג שחר לשנתיים ייסחרו בעוד שנה בתשואה של ‭.4.6%‬ לפיכך למשקיע שחושב שהתשואה תהיה נמוכה מזו הנגזרת מן השוק, מומלץ להשקיע בשחרים. אלטרנטיבות השקעה אחרות קיימות, לדבריו, בשוק האג“ח הקונצרניות.