כישורי המנכ"לים החדשים

הדור הבא יוסיף לכליו מחויבות ללקוחות, יושרה, ביקורת עצמית ופתיחות לזר ולשונה

העשור הראשון של המאה ה-21, היה אולי אחד העשורים הסוערים והמכוננים בכלכלה העולמית. תחילתו בשנת 2000 במשבר ה-dot.com וסיומו במשבר פיננסי עולמי שרבים עוד עוסקים בהשלכותיו ובניסיונות הבראה מתוצאותיו.

שני משברים אלו הם פתיחה וסיום לעשור שבו חלו תמורות מפליגות בדרך שבה העולם וכלכלתו מתנהלים: הגלובליזציה ומחיקת הגבולות הגיאוגרפיים בעולם העסקים, משבר אנרגיה ואקלים שגורם לשינויים דרמטיים בסדרי עדיפויות של ממשלות וחברות עסקיות, מעורבות ורגולציה הולכת ומתעצמת של ממשלות, עלייתן של מעצמות חדשות כמו סין והודו ושינויים במאזן הכוחות העולמי ובמאזן הסחר העולמי.

לאלה מתווספים ערכים חברתיים וסביבתיים שחשיבותם הולכת וגוברת, תגליות מדעיות והתפתחויות טכנולוגיות, התפשטות האינטרנט וכניסתו של דור ה-Y ככוח עבודה מרכזי עם כל המשתמע מכך. זהו עולם שונה לחלוטין ממה שהיה בתחילת העשור ובאנלוגיה לשינויים הפיסיים שעבר כדור הארץ, במיליארדי שנותיו, אפשר כמעט לומר שמדובר בשינויים טקטוניים שגרמו להיווצרותן של יבשות חדשות ושינו את פני כדור הארץ.

דומה גם, שלא היה עשור שבו תפקיד המנהיגים העסקיים - המנכ"לים של החברות העסקיות - היה כה משמעותי, הן בשל הצורך להנהיג את החברות אותן הם מנהלים בהוויה של התערערות ורה-אורגניזציה של הנחות יסוד, והן עקב התפקיד הלא מחמיא שחלק מהמנכ"לים מילאו במשבר הקודם ובזה הנוכחי. היטיב לבטא זאת לאחרונה ג'פרי אימלט מנכ"ל GE שאמר:

"We are at the end of a difficult generation of business leadership, and maybe leadership in general. Tough-mindedness, a good trait, was replaced by meanness and .greed, both terrible traits"

השינויים הדרמטיים בעולם יצרו מציאות מורכבת ובמקביל המשברים שהוזכרו העלו ובצדק את רף הציפיות של בעלי העניין, הציבור והדירקטוריונים מהדרך ומתוצאות פעולתם של המנכ"לים.

כיום מנכ"לים רבים מבינים כי במטרה להוביל את החברה לשגשוג ולהצלחה, במציאות בלתי צפויה שנמצאת בתהליכי שינוי מתמיד, כמעט כאוטית, יש להתאים את ההנהגה, תהליכי הניהול וההובלה להוויה החדשה. תפקידו של המנכ"ל בעשור החדש משתנה ביחס ישיר למציאות, והוא יידרש לכישורים שונים מהמנכ"ל של העשור הקודם.

מאז ומתמיד התבטא תפקידו של המנכ"ל ביצירת הסינתזה הנכונה בין הגדרת החזון והאסטרטגיה של החברה לבין בניית מנגנוני ותהליכי הביצוע הנכונים והדגש בהכשרה ובניסיון של המנהלים היה על שיטות ומדעי הניהול. המנכ"ל של העשור הבא יידרש - על מנת להצליח - להיות איש רנסנס ולהבין יותר במדע, בפוליטיקה, בטכנולוגיה, בסוציולוגיה, בשפות, לגלות פתיחות רבה לאוניברסלי ולגלובלי ולחתור לצירופים חדשים.

אולם בעיני, יותר מכל דבר אחר, בעשור הבא יידרש המנכ"ל לתפקידו כמנהיג וכנושא הבשורה המרכזי של החברה.

דווקא במציאות נזילה שבה "השינוי הוא הקבוע" על המנכ"ל לעמוד כמגדלור להאיר ולהגדיר את פני החברה, דרכה ומטרת העל שלה.

כל חברה צריכה לשאול את עצמה כיצד היה נראה העולם בלעדיה, מה הסיבה המרכזית לקיומה וכיצד המוצר או השירות שלה מייצר ערך לבעלי העניין - לקוחות, עובדים, שותפים עסקיים, בעלי מניות, הציבור. המנכ"ל מגלם באישיותו, במעשיו ובדבריו את התשובה לשאלות אלו ומגדיר את ארגז הכלים הבסיסי שבאמצעותו ולאורו החברה פועלת.

מספר הסיטואציות העסקיות איתן אנו מתמודדים הינו אינסופי ולא ניתן לתת "מתכון" לטיפול בכל סיטואציה. הדרך היחידה האפשרית הינה היצמדות לסט ערכים בסיסי שכולל יושרה מלאה ובלתי מתפשרת, מחויבות עמוקה ללקוחות, ביקורת עצמית גבוהה, פתיחות לשונה ולחדש, ומחויבות מלאה לכל בעלי העניין, לקהילה ולסביבה בה החברה פועלת.

המנכ"ל באנגלית נקרא CEO, ובצד ה-E של ה-Executive המנכ"ל של העשור הבא יידרש ל-E של Ethics ויגבש ויגלם את האתיקה של החברה במובנה המלא: הסיבה לעצם קיומה, ערכי היסוד לפיהם היא פועלת והערך שהיא מביאה לכל בעלי העניין.

השילוב של ערכי יסוד בסיסיים ובלתי משתנים יחד עם גמישות עסקית ומחשבתית, שמתאימה את עצמה למציאות שמשתנה, יאפשרו למנכ"ל ולחברה לפעול בחוכמה ולנצל את ההזדמנויות החדשות שהעשור הבא טומן בחובו.

הכותב הוא מנכ"ל מיקרוסופט ישראל