רועי ורמוס, לידיעתך

כך מתכננת זהבית כהן להשביח את פסגות ולהביאה לשווי 5-6 מיליארד ש' תוך 4 שנים

דרך ארוכה עבר בית ההשקעות פסגות מחברת קרנות הנאמנות של בנק לאומי ועד הפיכתו לבית ההשקעות הגדול בישראל, המנהל קרוב ל-120 מיליארד שקל. פסגות מחזיק בתואר הגוף המוסדי הגדול ביותר ומנהל נכסים בהיקף גדול יותר מכל חברות הביטוח.

לפני ארבע שנים מכר בנק לאומי את פסגות, כמחויב מרפורמת בכר. קרן אייפקס, שבראשה עומדת זהבית כהן, היתה אחת המתמודדות על בית ההשקעות. מחיר של 1.25 מיליארד שקל נראה לכהן מוגזם, וקרן יורק רכשה את פסגות תמורת כ-1.3 מיליארד שקל. כעת רוכשת אייפקס את השליטה בפסגות לפי שווי של 3.1 מיליארד שקל.

פסגות, בניהולו של רועי ורמוס, הפכה תוך ארבע שנים מבית השקעות המתמחה בתחום קרנות הנאמנות לבית השקעות גדול ומוביל בעל פעילות בכל המוצרים הקיימים, ובראשם תחום הגמל. התוצאה הושגה בעזרת סדרת רכישות, בעיקר בתחום הגמל.

כהן לא קונה ביוקר

היו לא מעט שהרימו גבה לנוכח המחיר הגבוה שבו קונה אייפקס את פסגות. אבל כהן לא פראיירית; מעסקאות שעשתה בעבר אפשר ללמוד כי היא לא נוהגת לקנות ביוקר. לכהן יש תוכניות גדולות לגבי פסגות. אייפקס מתכוונת להשקיע כספים עתידיים כדי להשביח את פסגות ולהגיע לתשואה דו-ספרתית על ההשקעה, כלומר שווי של 5-6 מיליארד שקל תוך ארבע שנים.

בתקופת יורק הפכה פסגות מחברת ניהול קרנות נאמנות לבית השקעות המתבסס על גמל. כעת המטרה להפוך אותה לענק ביטוח פנסיוני. לתוכנית זו מספר שלבים: ראשית, רכישת סוכנויות ביטוח ויצירת סוכנות ניהול הסדרים גדולה; שנית, צמיחה בקרן פנסיה ובמוצרי קצבה; והשלב השלישי והמורכב יותר: רכישה או הקמה של חברת ביטוח. בין המועמדות הפוטנציאליות לרכישה חברת הביטוח איילון, אך אם המחיר לא יהיה מתאים, לא נראה כי בפסגות יהססו להקים פעילות ביטוח מאפס.

היתרון - יכולת הפצה בבנקים

לפסגות יש יתרון בתחום שבו כל חברות הביטוח חלשות: יכולת הפצה מצוינת דרך המערכת הבנקאית. אף שלכל חברות הביטוח בית השקעות משלהן, אין כיום ניצול מלא של פוטנציאל הסינרגיה הטמון בשיתוף הפעולה בין הביטוח לפעילות הפיננסית.

הרחבת פעילות הביטוח והפנסיה צפויה לשפר בטווח הארוך את הרווחיות של פסגות. אסטרטגיית הגידול בנתחי שוק של פסגות בשנים האחרונות הגיעה בחלק מהמקרים על חשבון רווחיות. התוצאה היא שלמרות היקף הנכסים הגדול, הרווחיות של פסגות אינה גבוהה.

לחזק רווחיות

עפ"י הערכות הרווח הנקי של פסגות יעמוד בשנת 2009 על 120 מיליון שקל. לשם השוואה בית ההשקעות אקסלנס, המנהל כמחצית מהיקף הנכסים של אקסלנס, סיים את תשעת החודשים הראשונים של 2009 עם רווח של 96 מיליון שקל, כך שאת שנת 2009 כולה הוא צפוי לסיים עם רווח של יותר מ-100 מיליון שקל.

למעשה, החלק המרכזי המניב רווחים בפסגות הוא תחום הגמל והפנסיה, שמניב זרם הכנסות שנתי יציב של כחצי מיליארד שקל. הרחבת פעילות הפנסיה והביטוח תהווה חיזוק של הרגל היציבה והרווחית של בית ההשקעות.