78% מהמסעדות בישראל אינן נגישות לנכים

כך עולה מסקר "נגישות ישראל" שנערך בעקבות סיור מסעדות בהשתתפות חברי כנסת

החל מאיסור להכניס כלבי נחייה ועד נגישות מהחניה - שורה של מכשולים ניצבים בפני נכים המבקשים לצאת לאכול במסעדה. לאחר סיור מסעדות בהשתתפות חברי כנסת, פרסמה עמותת "נגישות ישראל" נתונים עגומים על מצב הנגישות: מתוך 476 מסעדות בכל הארץ, 78% אינן נגישות לנכים.

ביוזמת העמותה יצאו חברי הכנסת מוץ מטלון, אילן גילאון, אורי אורבך ואורלי לוי לסיור לבדיקת נגישות מסעדות בתל-אביב בליווי עיוורים עם כלבי נחייה ואנשים על כסאות גלגלים.

בסיור נבדקה בזמן אמת מידת הנגישות - האם נותנים להכניס כלבי נחייה, האם יש תפריטים מותאמים ללקויי ראייה ועוד. בין השאר נבדקו בסקר נגישות הדרך מהחניה לכניסת המסעדה, נגישות דלת הכניסה, קיום שירותי נכים ותקינותם, בדיקת אבזור נדרש והימצאות תפריטי ברייל - הקיימים כיום ב-8% מהמסעדות בלבד.

"לא ייתכן שרשויות מקומיות במסגרת רישוי עסקים יאפשרו למסעדות להיפתח ללא הסדרי נגישות כמתחייב בחוק, אך לצערנו נתוני הסקר מלמדים על אי הקפדה בלשון המעטה", אומר מר יובל וגנר, יו"ר עמותת נגישות ישראל וזוכה פרס זוסמן-ג'וינט לפיתוח שירותים חברתיים בישראל.

אחרי הסיור נסעו המשתתפים באוטובוס נגיש של חברת אגד תעבורה עד למסעדת לילית לארוחת חושים ונגישות - בה התנסו במוגבלויות כמו ניסיון לאכול ללא ראייה, מוגבלות בידיים ועם אוזניות לדימוי לקות שמיעה.

בשנת 2005 חוקק חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, המחייב הסדרי נגישות כדי שאנשים עם מוגבלות יוכלו להגיע לכל מקום בכבוד, שוויון ועצמאות.

בארץ חיים 720 אלף נכים, כך שלמעשה בכל משפחה עשירית חי אדם עם מוגבלות, אך נראה כי למרות החוק עליהם להתמודד לא רק עם נכותם, אלא עם אדישות. כאמור, מתוך קרוב ל-500 מסעדות שנסקרו בתחילת ינואר 2010, רק 21.8% נמצאו נגישות לנכים ו-22% נגישות חלקית. 56% אינן נגישות כלל.

"עמותת נגישות ישראל פועלת בכל דרך לאפשר לאנשים עם מוגבלות ובני משפחותיהם לחיות באופן נורמלי - ומסעדות ובת- קפה הם חלק חשוב ביותר מכך", אומר וגנר.

וגנר מוסיף כי עסק נגיש עשוי להרוויח יותר, שכן הוא מגדיל את פוטנציאל לקוחותיו בעוד 10% עד 40%, בשקלול בעלי המוגבלויות, חבריהם ובני משפחתם.