עו"ד גיל אוריון: "יש תביעות ייצוגיות שלא ראויות אף כתביעה קטנה"

הוא די נלהב מהמקצוענות של הדור הצעיר של עורכי הדין, שכל-כך אוהבים להשמיץ - והוא די מסתייג מהמניעים של עורכי דין בתחום התובענות הייצוגיות, שמציפים את בתי המשפט בסוגיות הרות-גורל כגודל אריזת הבמבה

"התקבלתי להתמחות במשרד ש. הורוביץ אצל רותה אורן", מספר עו"ד גיל אוריון, "שהיא מספר אחת בתחום העסקאות. בסיומה של שנת ההתמחות הראשונה שלי התגלגל למשרד ש. הורוביץ התיק של ויסות המניות הבנקאיות. משפחת רקנאטי הגיעה לעו"ד אמנון גולדנברג המנוח, ואז הוא שם עליי את ידו, שלף אותי ממשרדה של רותה, ומאותו יום הפכתי מאיש עסקאות לליטיגטור. וראיתי כי טוב. אהבתי את התחום וזו הפכה להיות ההתמחות שלי.

"אני מאוד אוהב את תחום הליטיגציה. בהופעות בבית המשפט אני די קר-רוח. לא מהאנשים שמתרגשים. אולי מה שמסייע לי בקריירה ובחיים בכלל זו העובדה שקשה לזעזע אותי מבחינה אישית. אני לא נרגש מדי או לחוץ מדי, ואני חושב שזה נורא חשוב בהופעות בבתי המשפט, כי מה שאתה מקרין כלפי השופט וכלפי העד שאתה חוקר, זה מה שאתה מקבל בחזרה.

"אני לא מאמין בהופעה אגרסיבית. אני מאמין בלהיהרג על תיק ולעשות הכול בשביל לנצח, אבל לא באמצעות הרמת קול או בהתנהגות לא ראויה".

הדור הצעיר

"אני לא רואה דור עורכי-דין שהולך ופוחת. להיפך, אני מרגיש שהדור הצעיר משקף חתך אוכלוסין ורמה אינטלקטואלית גבוהים. לפעמים אני מצר על כך שאנשים כל-כך איכותיים וטובים מגיעים למשפטים, ולא למכון ויצמן. הדור של היום לא נופל מהדור שלנו. הוא גם דור שמאוד מאתגר אותי, ואני אוהב לעבוד איתו. היום, כשאני מכין תיק לביהמ"ש אני יושב אחד על אחד עם עורכי-דין שגילם חצי משלי או קצת יותר, בשנות ה-30 לחייהם, ואני נהנה מהחשיבה המשפטית הנקייה, מההבנה, מהחדות, מהמסירות ומההכרה של התיק שהם מגלים".

ד

"אני נתקל השכם והערב בתביעות ייצוגיות שבמידת חשיבותן הן ראויות לבית משפט לתביעות קטנות, במקרה הטוב, ולא רק כאלה שעוסקות בגודל אריזת הביסלי והבמבה. חלק מעורכי-הדין בתחום לא פועלים לפי שיקולים של מה נכון להעלות לסדר היום בתביעה ייצוגית, אלא פועלים משיקולים כלכליים. הם חושבים איך למצוא את המטבע שמתחת לפנס, ולא תמיד המטבע שנמצא מתחת לפנס הוא כל-כך יקר ערך. אנחנו משקיעים לפעמים המון אנרגיות ומשאבים, גם של החברות גם של עורכי-דין וגם של בתי משפט, בתיקים שמשמעותם הכלכלית-חברתית נמוכה.

"חלק נכבד מהתביעות הייצוגיות שמוגשות היום עוסק בעניינים שהם לא בראש סדר העדיפויות. מנגד, יש תחומים שהיו אמורים להיות בראש סדר העדיפויות ומטופלים יחסית מעט בתחום התובענות הייצוגיות, כמו איכות סביבה, שוק ההון וניירות ערך, שהם תחומים יותר מורכבים ודורשים מקצועיות גדולה יותר, והם הרבה יותר חשובים מאשר גודל אריזה. הבעיה היא, שגודל האריזה זה תיק שיותר פשוט לנהל אותו, הוא יותר תקשורתי, קל לעיכול ויותר ססגוני, ולכן חלק מעורכי-הדין נמשכים לשם.

"מוסד התובנות הייצוגיות הוא מוסד מבורך, שמעלה לא אחת לסדר היום סוגיות ציבוריות-צרכניות חשובות, אבל צריך לעשות לחוק מ-2006 רי-פיינינג, רוויזיה, כדי שהחוק באמת יעלה לסדר היום את העניינים החשובים, ולא יביא אותנו להתעסק בעניינים שבשוליים".

"על אף האינטנסיביות בעבודתי, אני איש משפחה מסור, שמאוד קשור לאשתי ולבנותיי. על אף שאני בלחץ של ישיבות ודיונים ולוח-הזמנים שלי מאוד תובעני, אני יודע מתי יש להן מבחן ואת שם המחנכת ומגיע לכל אסיפת הורים. אין אסיפת הורים של אף בת, גם בתקופות העמוסות ביותר בעבודתי, שהחמצתי. במהלך היום אני תמיד עם אוזן קשבת למשפחה. אין יום שאני לא מדבר עם שתיים משלוש בנותיי, ושומע, לפחות בקליפת אגוז, איך היא מרגישה ואיך היה במבחן ובבי"ס. אני גם שונא טיסות לחו"ל שהן מעבר ליומיים, כי זה מנתק אותי מהיום-יום של הבית".

אלמלא הייתי עו"ד

"הייתי שוקל ברצינות לעסוק באקדמיה בתחום האבולוציה. זה מעניין אותי מאוד. אני אדם מאוד סקרן. מסקרן אותי להבין יותר לעומק כיצד נבנה הגזע האנושי, את התפתחות החיים והמין האנושי. המוסד של יצירת חיים והאבולוציה, גם של בעלי החיים, מרתק אותי. זה נראה לי כמעט כמו לגעת באלוהים. בנושא הזה הייתי מאוד שמח להתעמק".

לא יודעים עליי

"יש לי רישיון להשיט סקיף, הקייאקים הארוכים והצרים, שבהם שטה אלופת ישראל, יסמין פיינגולד, שהתהפכה לפני כמה חודשים בירקון. עד התאונה שלה חתרתי באופן קבוע בירקון. אפילו התהפכתי פעם, אבל הצלחתי להשתחרר. זה כלי מאוד לא יציב. מאז ההתהפכות שלה אני לא שט יותר". *

רזומה

אישי: עו"ד ד"ר גיל אוריון (47), נולד בבאר שבע ומתגורר בת"א. נשוי לעידית, רופאה, ואב לשלוש בנות: ניבה, טלי ונועה

* מקצועי: שותף בכיר ומנהל מחלקת הליטיגציה והתובענות הייצוגיות במשרד עוה"ד פישר-בכר-חן-וול-אוריון, מחמשת המשרדים המובילים בישראל בתחום האזרחי-מסחרי. מזוהה בעיקר כעורך-דינם של הנתבעים, הקונצרנים הגדולים, בתביעות הייצוגיות, אך עוסק גם בתחומי המשפט המסחרי, ביטוח, סכסוכים בין בעלי מניות ועוד

* לקוחות: עם לקוחותיו נמנים נס טכנולוגיות, חברת המחשבים אייטש-פי, חברת התרופות מרק, חברות ביטוח (מנורה, מגדל, הפניקס, כלל ביטוח, איי.אי.ג'י), מקורות, בנק ישראל, נטוויז'ן ברק, הוט, משפחת איזנברג, טיב טעם, רשות המיסים ועוד