"האופציה היתה בין ערוץ מסחרי אחד ובין זה שערוץ 10 ימשיך"

כך טוענת היועצת המשפטית של משרד התקשורת, נגה רובינשטיין, בראיון ראשון לאחר אישור הסכם ערוץ 10 ■ בקרוב יחלו בעלי הערוץ להזרים כספים

הלשכה המשפטית של משרד התקשורת קיימה הבוקר (ה') "ניתוח אירוע", והגיעה למסקנה כי חוק הארכת זיכיון ערוץ 10 הוא הצלחה.

"העובדה שבסופו של דבר הגענו להסכם שמקובל על ערוץ 10 היא ראייה לכך שלא היינו נוקשים מדי", אומרת ל"גלובס" נגה רובינשטיין, היועצת המשפטית של משרד התקשורת. רובינשטיין נתפסת כמי שאולי השפיעה יותר מכל על התהליך שהגיע אמש (ד') לידי אישור בוועדת הכלכלה של הכנסת.

לדברי רובינשטיין שמתייחסת בפעם הראשונה לנושא ערוץ 10, "העובדה שערוץ 10 הסכים להבנות, מראה שמלכתחילה אפשר היה לצור תוכנית שלא זונחת את היצירה הישראלית. ברור שהיתה טענה מוצדקת שהמדינה סוגרת על מחוייבויות וזונחת אותם, אבל עבדנו מהר והגענו לסיכום, ועובדה שהתפיסה שלנו היתה נכונה מלכתחילה".

בתחום מחוייבויות התוכן ערוץ 10 יחזיר 103 מיליון שקל עד למועד החדש של סוף זיכיונו 2012, כך על-פי החוק שאושר אתמול בוועדת הכלכלה של הכנסת. החוב המצטבר לסוגה עילית בטלוויזיה עומד על 80.2 מיליון שקל אשר אמור להיות מוחזרים בתוך שנתיים, והחלו להיות מוחזרים כבר בשנה שעברה. לכך מצטרפות מחוייבות הבסיס העומדות על 140 מיליון שקל ב-3 השנים הללו, בסך-הכל עד 2012, ישקיע ערוץ 10 במסך 220 מיליון שקל בסוגה עילית. כבר בשנת 2009 השקיע הערוץ בתחום 70 מיליון שקל.

דיון במועצת הרשות השנייה

ל"גלובס" נודע כי על-פי תוכניות העבודה שהוגשו לרשות השנייה לשנים 2010 ו-2011, ישקיע הערוץ כ-80 מיליון שקל בכ-12 דרמות, 35 מיליון שקל שיושקעו בסרטי תעודה, 40 מיליון תוכניות תעודה וכ-50 מיליון שקל ז'אנר מיוחד.

עד לסוף פברואר אמור הערוץ להציג ערבויות בסך 22 מיליון שקל בתחום הסוגה העילית ו-24 מיליון שקל בתחום הקולנוע. את 20 מיליון השקלים שחייב הערוץ בתחום הקולנוע יהיה עליו להחזיר עד 2014. משמע הדבר כי כבר בתקופה הקרובה ישובו בעלי המניות של הערוץ להזרים כסף בערוץ.

לאחר ניתוח תוכניות העבודה, צפויה מועצת הרשות השנייה בראשותה של נורית דאבוש לאשר את הארכת הזיכיון כבר במהלך השבוע הבא, בטרם יעלה החוק לקריאה שנייה ושלישית.

כמו כן יתבקש הערוץ להציג תוכנית מעבר חברת החדשות שלו לירושלים עד לשנת 2012. במתווה זה על הערוץ יהיה לעמוד ב-3 פרמטרים - מספר העובדים שיגורו בירושלים, היקף הפעילות של האולפן בבירה תוך מחוייבות להפעלתו לפחות פעם ביום ותאריך היעד. דאבוש התעקשה כי השידור בירושלים לא יבוא על חשבון הכרה בחובת שידור מהפריפרייה.

שר התקשורת, משה כחלון, יוזם החוק ואולי מי שאפשר לזקוף לזכותו את ההישג, הודה אתמול לכל מי שלקח בהחלטה. "מחוייבויות ההשקעה בקולנוע הישראלי עוגנו בחוק, העמידה במחוייבויות התוכן נשמרה, התחרות בענף השידורים לא נפגעה, פרנסת עובדי הערוץ הובטחה, והכלכלה הישראלית יצאה נשכרת", אמר השר. "התהליך יושלם עם אישורו על-ידי הכנסת".

רובינשטיין מכירה את הביקורת לפיה העובדה שניתנה לערוץ 10 האפשרות לפרוס את תשלומיו עשויה לשלוח מסר לפיו מותר לא לעמוד במחוייבות במשך שנים. "הוא אמנם פורס את תשלומיו, אבל המסך הישראלי יראה את היצירה ומצד שני התחרות תישמר. האופציה היתה בין קיומו של ערוץ מסחרי אחד ובין זה שהערוץ ימשיך לשדר. השאלה היתה איך הוא ממשיך לשדר ואיך לא פוגעים ביצירה הישראלית ולא להתרחק מהחוק המקורי, ועמדנו ביעדים. כמו כן, בפעם הראשונה המעמד של הקולנוע הוסדר בתוך החוק".

היועצת המשפטית טוענת, בניגוד לטענות, כי הלשכות המשפטיות השונות לא הקשו על תהליך החוק. כך, בשל התעקשותה של רובינשטיין לא הושמטו 8 מיליון שקלים שהערוץ והיוצרים הסכימו לוותר עליהם. "התהליך היה הכי מהיר שאפשר, מצאנו פתרונות לסיטואציות מורכבות", לדבריה.

* יש טענה שהחוק הזה לא מביא שום בשורה. הרגולציה עדיין קשה ומסורבלת.

"החוק לא התיימר להביא הסדר חדש כולל. תחום השידורים מורכב יותר זה בגלל שיש עקרונות וערכים, ולכן זה יותר מורכב. אולי יש מקום לפשט את הרגולציה, אבל זו לא היתה המטרה. הייעוד היה לשמר את התחרות".

* את מאמינה שערוץ 10 יעמוד בחוק?

"אני רוצה להאמין. כבר ראיתי כל-כך הרבה דברים, המקסימום שאני יכולה להגיד הוא שאני מקווה".

"ערוץ 10 לא קיבל מתנה"

ברשות השנייה הביעו שביעות-רצון מההסכם הסופי. "הסדר שומר על העקרונות המהותיים שהם עמידה במחוייבויות, השקעה ביצירה המקורית ובתמהיל", אומר מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה. "העקרונות הרגולטוריים נשמרו. יש דיין ויש דין, ואין מצב של חוטא נשכר. אני מאוד מכבד את עמדת ישראל 10 שהבינה כי המשך השידור חייב להיות על-ידי עמידה במחוייבויות, ואני רוצה לשבח את ההנהלה החדשה".

* אתה אומר את זה כי אתה מאמין שההנהלה הישנה הביאה את הערוץ למצב הזה?

"יש להם חלק גדול במה שקרה לערוץ".

* איזה מסר החוק הזה מעביר לזכייניות ערוץ 2?

"כולם חשבו שערוץ 10 יקבל את הארכת הזיכיון על המגש. כדאי לערוץ 2 להתחיל לחשוב איך הוא מתנהל עם החובות שלו, כי ערוץ 10 לא קיבל שום מתנה. הם חייבים להתחיל לבצע. אני ממליץ לדבוק בז'אנרים איכותיים שאולי יביאו פחות רייטינג אבל יכסו את עצמם, ובכך אני מתכוון לכל הריאליטי על המסך".

מערוץ 10 נמסר כי "אנו מודים מקרב לב לכל הנוגעים בדבר על המאמצים הכנים להגיע לפתרון המשבר, ומקווים שהחוק אכן יאושר".

המספרים מאחורי ההסדר הסופי של ערוץ 10

* בתחום מחוייבויות התוכן ערוץ 10 יחזיר 103 מיליון שקל עד לסוף זיכיונו 2012.

* עד 2012 ישקיע ערוץ 10 במסך 220 מיליון שקל בסוגה עילית.

* על-פי תוכניות העבודה ישקיע הערוץ 80 מיליון שקל בדרמות.

* עד לסוף פברואר יוצגו ערבויות בסך 22 מיליון שקל בתחום הסוגה העילית ו-24 מיליון שקל בתחום הקולנוע.