מאיר שמיר מכניס רגל למים הקרים של שוק ההנפקות

מבטח שמיר הגישה טיוטת תשקיף להנפקת פעילותה בהודו, לפי שווי של 100-150 מיליון דולר

לאחר שבשנתיים האחרונות לא בוצעו כמעט הנפקות בבורסה בתל אביב, נראה כי בתקופה האחרונה חלה התעוררות בשוק. העליות בשווקים עוררו מחדש את התיאבון בשוק הראשוני, ומספר חברות, ביניהן קבוצת עזריאלי, החלו כבר להכין תשקיפים.

עיקר החברות שצפויות לצאת להנפקה הן חברות יציבות ורווחיות. ואולם ג'רבניה, זרוע הפעילות של חברת האחזקות מבטח שמיר בהודו, נחשבת לחברה ברמת סיכון גבוהה יותר, שמציעה בעיקר פוטנציאל עתידי ולא תזרים יציב. הנפקת ג'רבניה תהיה מקרה מבחן האם השוק כבר בשל להנפקה מסוג זה.

מבטח שמיר , חברת האחזקות שבשליטת מאיר שמיר, הודיעה היום כי הגישה טיוטת תשקיף לרשות נייירות ערך לגיוס הון וחוב על בסיס דו"חות הרבעון השלישי של 2009. לפני כחודשיים פורסם ב"גלובס" כי מבטח שמיר מתכננת להנפיק את ג'רבניה, בה היא מחזיקה בכ-35% מהמניות, לפי שווי של 100-150 מיליון דולר. יתר השותפים בג'רבניה הם אנשי עסקים פרטיים.

20 מ' ד' בתשתיות סלולריות בהודו

החברה פעילה בתחום הנדל"ן, והיא שותפה בחברת התקשורת טאואר ויז'ן, העוסקת בפיתוח תשתיות סלולריות בהודו. טאואר ויז'ן עוסקת בפיתוח, הפעלה ותחזוקה של תשתיות לרשתות סלולריות בהודו. החברה רוכשת ומקימה אתרי מגדלי תקשורת, ומשכירה אותם למספר מפעילים סלולריים.

ג'רבניה השקיעה ביולי 2007 15 מיליון דולר בטאואר ויז'ן לפי שווי של 100 מיליון דולר. קרן RP הבריטית נכנסה עם שמיר ביחד להשקעה, והשקיעה סכום דומה. חצי שנה לאחר מכן השקיעה ג'רבניה קרוב ל-5 מיליון דולר נוספים, והגיעה לאחזקה של 19.9% ממניות החברה.

שותפיו של שמיר בטאואר ויז'ן הם מייסדי החברה, שני זוגות האחים משה ואלי שושן וגד ודב סלוק, המחזיקים בחברה באמצעות קבוצת התקשורתFore Group (לשעבר אלגדקום). אלו הנפיקו בעבר, ולאחר מכן מכרו, את חברת התשתיות לתחום הסלולר לידקום, שנקלעה לאחרונה לקשיים.

בפברואר אשתקד השלימה טאואר ויז'ן גיוס נוסף של כ-100 מיליון דולר, כאשר עיקר המשקיעים היו בנקים זרים, ובראשם מורגן סטנלי.

לפני כשנתיים וחצי נכנסה החברה לתחום המלונאות בהודו. כדי להקטין את הסיכון המאפיין את התחום, מודל הפעילות של החברה מתבסס על כך שהקמת המלון מתבצעת רק לאחר חתימה מראש על הסכם שכירות לתקופה ארוכה. ג'רבניה השקיעה בפעילות זו 25 מיליון דולר, והיא מחזיקה כיום בכ-25% ממניות החברה.

הפסידה אשתקד 6.8 מיליון דולר

פעילות הנדל"ן כוללת ארבעה נכסים - במומבאי, פונה, גואה וצ'נאי. הקמת בתי המלון נעשית בשיתוף עם רשת המלונות העולמית ACOR, וכן בסיוע מימון מבנקים מקומיים.

בנוסף לפעילות בתי המלון, רכשה ג'רבניה לפני כשנתיים כ-1,100 דונם בצ'נאי בהשקעה של 27 מיליון דולר, במטרה להקים מתחם מגורים, משרדים ומסחר.

למרות הפוטנציאל הטמון בג'רבניה, נכון לדו"חות 2008 מצבה הפיננסי עדיין אינו מזהיר. ההפסד התפעולי שלה אשתקד עמד על 4.6 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 1.4 מיליון דולר בשנת 2007, וההפסד הנקי הסתכם ב-6.8 מיליון דולר. כמו כן יש לג'רבניה גירעון בהון העצמי של 187 אלף דולר.