עובד היי-טק: אתה יכול לקבל החזרי מס בהיקף של כ-12 אלף שקל

עובדי היי-טק שכירים מוציאים סכומים רבים לצורכי עבודה, שאינם נלקחים בחשבון במו"מ עם המעסיק ■ עובדי היי-טק שמשתכרים בממוצע 17 אלף שקל ברוטו בחודש משלמים מכיסם הפרטי 27,400 שקל בשנה עבור צורכי עבודה שונים

עובדי היי-טק שכירים, המוציאים סכומים רבים על צורכי עבודה, יכולים לקבל החזרי מס בגינם בהיקף של כ-12 אלף שקל בשנה. כך עולה מנתוני התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל. על-פי הנתונים, עובדי היי-טק, שמשתכרים בממוצע 17 אלף שקל ברוטו בחודש, משלמים מכיסם הפרטי 27,400 שקל בשנה עבור צורכי עבודה שונים.

ההוצאות העיקריות הן על קורסים והשתלמויות מקצועיות, ספרות מקצועית, כלי עבודה שונים כמו מחשב נייד, והוצאות בגין עבודה מעבר לשעות שבהן נמצאים העובדים במשרד. סקר שביצעה ההתאחדות הראה כי כ-82% מהעובדים בתחום נאלצים לרכוש על חשבונם קורסים מקצועיים אחת לשנתיים. עלותו של קורס כזה נעה בין 8,000 שקל ל-15 אלף שקל. בנוסף, עובדי היי-טק נדרשים להשתתף בימי העשרה וכנסים מקצועיים, כדי להישאר מעודכנים במקצועם, ועושים זאת לפחות פעם בשנה, בעלות של בין 1,000 שקל ל-3,500 שקל לכל סדנה, יום עיון או כנס מקצועי.

לכל אלה מתווספות הוצאות שנתיות בסך של כ-3,000 שקל על ספרות מקצועית, רכישת מחשב נייד בהוצאה של כ-1,000 שקל לשנה, רכישת תוכנות נלוות בעלות של כ-2,500 שקל והוצאות עבודה מהבית שעלותן כ-14,500 שקל בשנה.

לדברי בצלאל גרינברג, יו"ר התאחדות עובדי תעשיות העילית בישראל, "עובדי ההיי-טק אינם מודעים לעלויות השונות המתלוות למקצוע, ומשלמים על כך מחיר יקר, שאותו הם לא לוקחים בחשבון במהלך המשא ומתן עם המעביד על גובה השכר והתנאים הנלווים".

"למעביד יש צורך בהעסקת עובדים מקצועיים, המעודכנים בחומר המקצועי. בשל החידושים הרבים והמהירים בתחום, הם נאלצים להתעדכן באופן תדיר על-ידי קורסים וספרות מקצועית", אומר גרינברג.

רוב עובדי ההיי-טק לא יודעים שהם יכולים לקבל החזר ממס הכנסה בגין חלק מההוצאות המפורטות כאן. אדי קופמן, רו"ח המתמחה במסי עובדי היי-טק, אומר כי הוצאות לצורכי עבודה יכולות להיחשב הוצאות מוכרות לצורכי מס גם בקרב שכירים, ובעיקר בקרב שכירים בתעשיית ההיי-טק, בה עובדים שעות עבודה רבות מהבית, ונדרשים להוצאות רבות בגין העבודה.

לדברי קופמן, "אם לדוגמה יש לעובד היי-טק חדר בבית שמשמש אותו כחדר עבודה, אז החלק היחסי של אותו חדר מכלל הבית יכול להיחשב כהוצאה לצורכי עבודה, והעובד יהיה זכאי להחזר מסים בגין אותה הוצאה".

קופמן אומר כי יש מספר קריטריונים שיש לעמוד בהם לטובת קבלת ההכרה בהוצאה לצורכי החזר מס. לדבריו, יש להיעזר ברו"ח לטובת חישוב ההוצאות, כך שיוכרו במס הכנסה. כמו כן, לא כל עובד יכול להוכיח כי הוצאות אלה נדרשות, אך כדאי לנסות, בעיקר כשמדובר בסכומים גבוהים כל-כך.