ה-OECD דורש להפחית "משמעותית" את מס הקנייה על הרכב

ההערה נכללת בדו"ח הסופי של המלצות הארגון לישראל, שהוגשו לאוצר ■ הערכות בענף הרכב: ההמלצה עשויה להוות מוטיבציה לתוכנית ארוכת טווח להפחתת מס הקנייה ■ האוצר: "סוגיה משנית"

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", ממליץ ה-OECD לישראל להוריד משמעותית את מס הקניה על רכב פרטי. ההמלצה נכללת בסקר ודו"ח ההמלצות הסופי של הארגון, שהוגש אתמול למשרד האוצר.

בפרק המוקדש למיסוי מותחים מחברי הדו"ח ביקורת קשה על מס הקניה על רכב: "ההטלה המתמשכת של מס קניה גבוה על רכב בישראל נעדרת הצדקה. המסים אמנם עודכנו לאחרונה כדי לשקף שיקולים סביבתיים (דהיינו, המיסוי הירוק ד.ב.ג) אולם יש להניח, שהמוטיבציה העיקרית בהטלת המס הזה היא עדיין הפוטנציאל האטרקטיבי של גיוס הכנסות למדינה".

על פי מחברי הדו"ח, "תשואה סביבתית למדינה תושג בצורה טובה יותר באמצעות הטלת מס על השימוש היחסי ברכב, כמו למשל מיסי דרכים, במקום על בעלות על הרכב. שיפור הכנסות המדינה יושג טוב יותר באמצעות ביטול ההכרה בהוצאות מס בעדיפות נמוכה".

יצוין כי הביקורת על מיסוי הרכב נכללה כבר בטיוטה המקורית של דו"ח ה-OECD, שהוגשה לאוצר לפני מספר חודשים. מאז ניהל האוצר מגעים עם ה-OECD ושלח לו מסמכים שמראים, לטענת האוצר, כי בעקבות השינויים האחרונים ירד משמעותית מס הקניה האפקטיבי על חלק מכלי הרכב בישראל. אולם על פי הדו"ח הסופי נראה כי ה-OECD לא השתכנע.

מקורות באוצר אומרים בתגובה, כי מדובר "בסוגיה משנית". עם זאת, בענף הרכב מעריכים כי במסגרת המחוות של ישראל כלפי הארגון, שמטרתן להאיץ את תהליך הקבלה, עשוי האוצר להציג "לוח זמנים" ארוך טווח להפחתת מס הקניה על רכב על פני מספר שנים לשיעור של כ-60%.