בניגוד לפרסומים: איתן רף לא מעוניין בקדנציה נוספת בלאומי

רף אמר הבוקר ל"גלובס": "הוועדה שמרה במשך שנים שלא תהיה מעורבות פוליטית בבנק ואני בטוח שהיא תמשיך לשמור על כך כי אי מעורבות פוליטית היא הדבר הכי חשוב ליציבות הבנק"

יו"ר בנק לאומי , איתן רף, פורש. רף הודיע הבוקר (א') כי החליט שלא להעמיד את עצמו לבחירה מחדש כחבר בדירקטוריון הבנק ולפרוש בתום כהונתו כדירקטור בחודשים הקרובים. קודם לכן, נפגש רף עם יו"ר ועדת המניות של הבנק, שולמית נוף, ועדכן אותה. רף (68) מכהן בתפקיד מאז אפריל 1995 ובעבר היה החשב הכללי. מקורבים לרף העריכו היום כי אם היה מבקש להישאר היה נבחר מחדש בקלות, אך רף העדיף לפרוש.

ל"גלובס" נודע כי בעקבות החלטת רף תגיש ועדת המניות לאסיפה הכללית הקרובה של בנק לאומי שמות של חמישה מועמדים לתפקיד דירקטור. ארבעה מהחמישה יהיו: אורי יוגב, משה טרי, איזי תפוחי ואריה מינטקביץ'. השם החמישי טרם נקבע וייתכן שאחד מהדירקטורים שמסיימים את כהונתם יתבקש להישאר לקדנציה נוספת. האסיפה הכללית אמורה להתכנס עד ה-7 במארס.

הבוקר שוחח רף עם "גלובס" והסביר את הסיבות לפרישתו "אחרי 15 שנים מיציתי את עצמי. הגעתי לגיל 68 ואני רוצה לעשות עוד כמה דברים. קיבלתי את לאומי לפני 15 שנים כבנק מספר 2 בישראל והפכנו אותו לבנק מספר 1 שמוביל BY FAR את המערכת הבנקאית".

"לא קיבלתי דיקטט פוליטי"

רף התייחס לדיון הציבורי סביב זהות מחליפו והזהיר מפני מעורבות פוליטית בבחירת היו"ר החדש. "לאורך שנים ועדת המניות שמרה שלא תהיה בבנק לאומי מעורבות פוליטית ואני כיו"ר לא קיבלתי אף פעם דיקטט פוליטי. אני בטוח שהוועדה תמשיך גם בעתיד לשמור על הבנק מפני מעורבות פוליטית כי זה המפתח ליציבותו".

ההערכות הן כי רף רומז לכך ששלושה מתוך המיועדים להיות דירקטורים חדשים מקורבים בדרך זו או אחרת לראש הממשלה. יוגב, המשמש כיועצו הכלכלי הקרוב של בנימין נתניהו, תפוחי, שהולך עם נתניהו שנים רבות וטרי שהוא מבני ביתו. שלושתם רואים את עצמם כיו"ר הבא.

מועמד נוסף לדירקטור הוא ד"ר דוד קליין, לשעבר נגיד בנק ישראל שהוצע, לא מכבר, כמועמד על ידי שלמה אליהו, בעל המניות הפרטי הגדול ביותר בלאומי. למרות אי הבהירות החוקית סביב יכולתו של אליהו להגיש מועמד יאפשר בנק ישראל את מועמדותו של קליין מתוך הערכה שבאסיפה הכללית הוא לא יזכה לרוב הדרוש ולא ייבחר לדירקטור.