שמואל דנקנר על זיכויו: "לא הימרתי, נאבקתי. יש הבדל גדול"

כשרוב הנאשמים בקרטל הגז פנו להסדרי טיעון - ניהל דנקנר, ממייסדי דור אנרגיה ודורגז, מאבק בן 5 שנים באישום נגדו ■ לאחר זיכויו בשבוע שעבר הוא אומר: "אין לי טענות לרשות ההגבלים, אבל ידעתי שאין לי שום יד בדבר הזה"

5 שנים מחייו נושא שמואל דנקנר, ממייסדי דור אנרגיה ודורגז, כתב אישום בעבירות הגבלים עסקיים בפרשת קרטל הגז. בשבוע שעבר, שופט בית המשפט המחוזי בירושלים יצחק ענבר זיכה אותו מכל אשמה בתיק, יחד עם נאשם נוסף, ישראל אנגל, שהיה החשב של סופרגז.

דנקנר התעקש לנהל משפט, למרות שכל החברות שהואשמו בתיק - פזגז, סופרגז, אמישראגז ואפילו דורגז - סיימו את התיק במסגרת עסקת טיעון; כך גם מרבית נושאי המשרה בהן שהואשמו בתיק. בדיעבד ההחלטה התבררה כנכונה, אם כי גם דנקנר בעצמו מודע לכך שהתוצאה גם היתה יכולה להיות אחרת.

* כולם כמעט הלכו לעסקת טיעון. החלטת להמר. היית כל-כך בטוח בצדקתך?

"הימור זו הגדרה לא מדויקת. אני הקדשתי בערך 10 שנים לרפורמה בשוק הדלק. לא דווקא בגז, בשוק הדלק בכלל, ואני אמרתי לעצמי: 'אני יודע מה אני וגם החברה - דור אנרגיה ודורגז - עשינו, ואני חושב שזה גרם לתועלת ממשית בכלכלה. אני לא הולך להתכחש לזה'. אני חושב שבדקו בצדק. אין לי שום טענות כלפי רשות ההגבלים העסקיים, כי מדינה נורמלית מתוקנת חייבת שתהיה לה רשות הגבלים עם שיניים. אמרתי לעצמי: 'אני יודע שאין לי שום יד בדבר הזה'. זה לא הימור, זה מאבק. יש הבדל בין הימור למאבק. חשבתי שבסופו של דבר המערכת המשפטית תראה אולי יותר עמוק ממה שמערכת רשות ההגבלים ראתה, שבית המשפט יקבל תמונה יותר לעומק מאשר התמונה שקיבלה הרשות בחקירות.

"אבל אני מבין טוב מאוד שלכאורה זה היה טבעי שהרשות תתבע גם אותי, אם כי הייתי הרבה יותר מבין אם היתה משאירה אותי בחוץ... הייתי מצפה שהיו חושבים גם על מה שהיה, לא רק על החומר שתפסו. כך או כך, זה מה שהיה וזה מה שהחלטתי - ובצדק, לא מתוך הימור, אלא מתוך אמון במה שעשיתי ושאני אצליח להסביר את זה למערכת המשפטית, וזה לזכותו של השופט".

* עם זאת, היה אלמנט של הימור. אתה בעצמך אמרת לאחר הזיכוי שלמרות שהאמנת בחפותך, לא ידעת מה יוחלט.

"אולי זה הימור מסוים, אבל אם אתה מאמין במשהו, אתה מאמין שאתה יכול לשכנע את זולתך שזה נכון. זו דרך קלה מדי לומר: אוקיי, נתפשר, נספוג איזה עונש, קנס".

* לא היו פעמים ב-5 השנים האלה שחשבת: אולי היה עדיף לסגור עסקת טיעון ולהשאיר את הדבר הזה מאחוריי?

"ממש לא. הלכתי הלאה. זה היה נטל כמובן, לא נעים כמובן, אבל זה לא שיתק אותי. זה לא שישבתי ודאגתי רק לנושא הזה".

מאבק בקרטל

* טענת בזמנו בעדות שלך בתיק כי הרשות לא פעלה נגד הקרטלים בשוק הדלק, למרות שאתה עצמך פנית לרשות מספר פעמים בעניין זה.

"אולי הקצנתי את זה... הרשות עברה ממחלקה במשרד התעשייה למעמד של רשות עצמאית, ולא יכלו לעשות הכל במכה אחת. יש הפתגם הנדוש שרומא לא נבנתה ביום, אבל אם תסתכלי ותראי מה הם עשו עד היום, בסך-הכל הם פעלו בצורה חיובית. אני נפגעתי מזה, אבל לא מדברים עליי, מדברים על כלכלת המדינה. אני מניח שהם היו משוכנעים שזה כן נכון, הם לא היו יכולים לדעת שזה לא נכון, שהייתי מעורב. אני חייתי את זה וידעתי בדיוק מה עשיתי ומה לא. קצת חרה לי שלא נתנו שום קרדיט לדורגז כחברה, שבכל זאת עמדה במאבק לא פשוט הרבה זמן".

* אתה מתכוון למאבק שלה נגד הקרטלים, שאליו התייחסת גם בעדות שלך.

"כן".

* דורגז עצמה הודתה במסגרת עסקת טיעון וגם שילמה כסף.

"נכון. אני לא יודע אם זה אפשרי מבחינה משפטית, אבל אם הייתי ברשות, הייתי מנסה לומר: 'אוקיי, אנשים הודו'. אני, שמואל, לא יכול לומר שזה לא נכון, כי הודו. אז למרות שהודו, נוציא אותם בנזיפה או בעונש יותר סמלי, על פני להושיב בכלא 4 חודשים. לי זה קצת לא מובן וקצת חורה".

* אתה מתכוון לצבי מור (מור, שהיה מנכ"ל דורגז, הודה בעסקת טיעון ונדון למאסר בפועל של 4 חודשים. מור נשוי לבת אחותו ז"ל של דנקנר)?

"נכון".

עינוי דין

* מה המסקנה שלך מהאופן שבו הסתיים התיק?

"המסקנה שלי לגבי עצמי, בחוסר צניעות, אני חושב שנהגתי נכון. גם בתור דור אנרגיה ודורגז, וגם במשפט, ובשום אופן לא יכולתי לראות מצב שאתפשר על דברים שלא עשיתי. בכל זאת, מדובר בעבירות, אלה לא דברים פעוטים.

"לגבי החקירה, אני חושב שאפשר לעשות את זה יותר נכון. אם ישאלו אותי איך, אני לא יודע; אני לא בתחום הזה. אבל הדבר הבולט, שנכון לגבי כל-כך הרבה נאשמים, זה משך התקופה: התחילו לחקור ב-2000 או 2001 על אירועים מ-1994; המשפט החל ב-2004 ונמשך 5 שנים. זה לא סביר, אבל זה לא ייחודי לרשות ההגבלים. זו המערכת כולה בארץ, ודיברו על זה כל-כך הרבה, ואני קטונתי מלהציע פתרונות".

* טענת שהרגשת נבגד על-ידי אנשיך על ביצוע הקרטל.

"אני מניח שאם אנשים הודו, אז היתה סיבה שהודו. השאלה אם עשו. היה פסק דין. צריך לקבל את פסק הדין, גם כשהוא נוח וגם כשהוא לא נוח".

* ירדה לך אבן מהלב עם הזיכוי?

"אם ירדה אבן, זה מהכתפיים, זה לא מהלב. שנית, התשובה היא לא. לא היתה אבן. זה היה מאוד לא נעים, אבל אני ידעתי מה עשיתי, כך שיותר קל לעמוד בזה כשאתה יודע שמה שאתה אומר זה אמיתי. קשה היה לי לשער שתהיה הרשעה על דבר שלא עשיתי.

"אבל מעבר לזה, זו גם הוצאה גדולה, וזה המקום לציין את עורכי הדין (נוית נגב וליזי שובל ממשרד שינמן נגב - ה.מ). הם היו מעל ומעבר, פעלו בתבונה, בלי התלהמות, והתוצאות מדברות - חלק לא מבוטל זה בזכותם".

צדק לעשירים

* אתה אדם עם אמצעים. יצא לך לחשוב מה עושה חף מפשע שמואשם בתיק ולא יכול להרשות לעצמו את ההגנה הטובה ביותר?

"חשבתי על זה המון, והתשובה עצובה: ייתכן מאוד שאם הייתי צריך להיות מיוצג על-ידי הסניגוריה הציבורית, אולי היה פסק דין שמרשיע אותי".

* זאת אומרת: צדק לעשירים?

"לא, כי צריך להוכיח שזה כך. נניח שאדם היה מייצג את עצמו, ייתכן שהיה מזוכה. מי שיש לו יכולת, קונה פרמיית ביטוח שהיא יקרה, אבל יכול להיות שאם אדם מייצג את עצמו ואם הוא באמת אינו אשם, היה גם מצליח לצאת זכאי, אבל אלה השערות".

* בוא נאמר שאתה שמח שיכולת להרשות לעצמך את הייצוג הטוב ביותר.

"כן".