מסתמן: פרקליט המדינה משה לדור הוא שיכריע בתיק ליברמן

לפי הסכם ניגוד העניינים עליו חתם, יימנע היועמ"ש וינשטיין במשך 5 שנים מטיפול במי שהיה לקוחו ■ כיוון שייצג את דריפסקה בתביעת לשון הרע נגד צ'רנוי, הקשור לתיק ליברמן, ההכרעה בתיק עשויה לעבור לפרקליט המדינה

עמדתו של פרקליט המדינה, משה לדור, בפרשת החשדות נגד שר החוץ, אביגדור ליברמן, עשויה להכריע בסופו של דבר אם יוגש כתב אישום נגדו אם לאו - כך עולה מהסכם ניגוד העניינים שעליו חתם היועץ המשפטי לממשלה הנכנס, יהודה וינשטיין.

וינשטיין ייכנס רשמית לתפקידו ביום שני בשבוע הבא, ואולם כבר ביום חמישי הקרוב יתקיים במשרד המשפטים טקס חילופי היועץ, בהשתתפות וינשטיין, היועץ המשפטי היוצא מני מזוז, שר המשפטים יעקב נאמן ופרקליט המדינה לדור.

בלשכתו של מני מזוז מורגשת בימים אלה תכונה רבה, במטרה להסכים לסגור כמה שיותר נושאים הנמצאים על שולחנו לפני תום כהונתו בסוף החודש. מזוז מקיים מזה מספר שבועות ישיבות עבודה בנושא תיק ליברמן, ואולם כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", היועץ ויתר למעשה על האפשרות שההחלטה העקרונית, הכפופה לשימוע, על העמדתו לדין של שר החוץ תתקבל על-ידו.

החלטה זו תושאר לבא אחריו, ואולם על-פי נוסח הסכם ניגוד העניינים המפורט של וינשטיין, הוא עשוי לפסול את עצמו מקבלת ההחלטה. זאת, כיוון שוינשטיין ייצג את אולג דריפסקה בתביעת לשון הרע מטעם מיכאל צ'רנוי, הקשור לתיק ליברמן. במקרה כזה עשויה עמדתו של לדור להיחשב כעמדה הקובעת - וההחלטה אם להעמיד לדין את ליברמן תתקבל על-ידו.

עם זאת, בניגוד לנוהל שהיה מקובל בשנים קודמות במשרד המשפטים, לדור לא הניח על שולחנו של מזוז חוות-דעת כתובה מטעמו, הכוללת המלצה אם לסגור את התיק או לגבש טיוטת כתב אישום. התיק טופל במחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, ובהמשך הועבר לדיון בפורום משותף של מזוז ולדור, מבלי שפרקליט המדינה התבקש להביע את עמדתו בכתב.

כספים בנאמנות

הסכם ניגוד העניינים של וינשטיין פורסם ביום חמישי בערב, והחלק הפומבי שלו הועלה לאתר משרד המשפטים לבקשתו. מאז פרש משורות הפרקליטות ב-1979 שימש וינשטיין כעורך דין פרטי, שהתמקד בטיפול בתחום הפלילי ובמיוחד בעבירות צווארון לבן.

לפי התחייבותו של וינשטיין, כל התיקים שבהם טיפל משרדו יועברו עד לתחילת כהונתו לטיפול עורכי דין אחרים - העיקרי שבהם הוא עו"ד אלי זהר, שיקבל מידיו של וינשטיין 28 תיקים. זהר גם ימשיך לייצג את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שוינשטיין פרש מייצוגו בעקבות מינויו ליועץ.

בין וינשטיין לבין זהר נחתם הסכם שכר-טרחה מפורט, שביישומו יטפל מצד וינשטיין נאמן, הנוגע להעברת כספים לוינשטיין על אותם תיקים שהועברו לטיפולו של זהר. "הנאמן ידווח לשר המשפטים, באמצעות היועץ המשפטי למשרד המשפטים, על הסכום שייקבע עד ליום 1 באפריל 2010", נכתב בהסכם ניגוד העניינים, "על כל תקבול שיתקבל במסגרת הוראות הסדר זה, הסכם שכר-הטרחה וכתב הוראות הנאמן". לפי הצהרתו של וינשטיין, כספים אלה יועברו לרשותו רק עם תום כהונתו כיועץ המשפטי לממשלה.

בין הלקוחות שבהם טיפל וינשטיין בשנים האחרונות - רכבת ישראל בעקבות תאונות רכבת קטלניות; חברת חמת גדר; קרן ללום מבנק הפועלים בפרשת הלבנת ההון; ייצוגו של דריפסקה; השופט לשעבר דן כהן בפרשת הסגרתו מפרו וניסיון להגיע להסדר טיעון עם הפרקליטות; ד"ר ג'קי סרוב שהורשע בקבלת שוחד; השופטת דליה מארק-הורנצ'ק, שהתיק נגדה נסגר בעקבות שימוע אצל היועמ"ש; ח"כ לשעבר עופי חוגי מש"ס; ופרופ' גדעון אורצקי, שמשפטו הסתיים ללא הרשעה.

הימנעות מלקוחות

לבו של הסכם ניגוד העניינים הוא בהצהרתו של וינשטיין כי הוא "מתחייב, בתוקף תפקידי הציבורי, להימנע מלקבל החלטות, להשתתף, או לטפל בכל צורה אחרת בנושאים העלולים להעמידני במצב של חשש לניגוד עניינים".

וינשטיין לא יטפל בכל נושא שטופל על-ידי משרדו, ובכל לקוח שקיבל שירותים משפטיים ממנו או מעובדי משרדו - וזאת למשך 5 שנים מהיום שבו הסתיים הטיפול באותו לקוח. בנושאים שבהם טיפל ביחד עם עורכי דין חיצוניים אחרים - נטל על עצמו וינשטיין הגבלה של שנתיים ימים מיום שנפסק הטיפול בתיק.

וינשטיין מבהיר, עם זאת, כי לא יימנע מלקבל החלטות בנושאים כלליים שבסמכותו, המשפיעים או משליכים על כלל הציבור או על סקטורים רחבים ממנו, גם אם הדבר יגרום להשפעה ישירה או עקיפה על לקוחות שטופלו על-ידו.