תפנית בקידוחי הנפט: זרח לא תתמודד על אתר "מד-אשדוד"

השותפות: נרכז מאמצים בקידוח אחר בים ■ הערכות: זרח הגישה למשרד התשתיות בקשות רבות לקידוח ולאחר בדיקת כדאיות הבינה כי סיכוייה יגברו אם תצמצם את מספר הבקשות

תפנית במירוץ להשגת ההיתר בקידוח "מד-אשדוד": שותפות חיפושי הנפט זרח נסוגה מכוונתה להשיג את ההיתר ממשרד התשתיות. החברה הודיעה בדיווח לבורסה, כי החליטה לרכז את מאמציה לקבלת זכויות נפט באיזור אחר בים שגם לגביו הגישה בקשה.

ההערכות הן כי לאחר בדיקת הכדאיות והסיכויים, ולאור העובדה שזרח הגישה מספר בקשות לקידוחים בים, השותפות החליטה להסיר את בקשת הרישיון ב"מד-אשדוד". בשותפות הבינו כי אין ביכולתם לזכות בכל ההיתרים, אך הסבירות שמשרד התשתיות ייענה לבקשותיהם תהיה גבוהה יותר במידה ויצמצו את בקשותיהן. לפיכך, החליטה זרח לרכז את המאמץ במקומות אחרים.

במירוץ על ההיתר לקדוח ב"מד-אשדוד", האתר הממוקם כ-16 ק"מ מול חופי אשדוד שם נמצא כבר נפט בשנות ה-90, מתמודדות דלק וישראמקו , חברת ACC Group שבשליטת איש העסקים החרדי חיים ליבוביץ' (אליו יצטרפו ג'קי בן-זקן ואברהם נניקשווילי), רציו וקבוצת מודיעין , המורכבת מלבדה גם את שותפות החיפושים לפידות חלץ ואיש העסקים היהודי-קנדי וורן ניופילד.

ב"מד-אשדוד" נעשו שני קידוחים לפני כ-20 שנה על ידי ישראמקו, שהייתה אז בשליטת ג'ו אלמליח, אך הם נתקלו בתקלות טכניות. קידוח "ים 1", שבוצע בשנת 1989, לא הגיע לשכבת המטרה לאחר שבעומק של 3,000 מטר התרחשו שורה של תקלות. שנה לאחר מכן בוצע קידוח נוסף, "ים 2", באזור סמוך. קידוח זה הצליח להגיע אל שכבת המטרה, אך שם החלו הבעיות.

הקידוח שנעשה אז בוצע על ידי ספינת קידוח שהוצבה במרחק של כ-15 קילומטר מול חופי אשדוד. אלא שהציוד בו נעשה שימוש לא עמד בלחצים הגדולים ובטמפרטורה הגבוהה, ועל אף שבמבחן ההפקה זרם נפט בקצב של 800 חביות ליום, ועל פי חלק מהערכות ניתן היה להגיע גם לקצב של 2,000 חביות ביום, לא הייתה ברירה אלא לנטוש את הקידוח. בהמשך נעשו מספר ניסיונות לבצע קידוח נוסף באזור, "ים 3" אולם ממספר סיבות הדבר לא יצא אל הפועל.

הנסיגה של זרח מ"מד-אשדוד" מגיעה יומיים בלבד לאחר שהשותפות הודיעה כי מצאה נפט בקידוח "צוק תמרור 4" באזור ים המלח. הקידוח הגיע לשכבת המטרה בעומק של כ-2 ק"מ מתחת לפני הקרקע, והחברה מסרה כי "שכבות המטרה כוללות אבני חול המכילות נפט. בכוונת השותפים להמשיך בקדיחה על מנת לבדוק שכבת מטרה נוספת ולסיימו בעומק של כ-2,150 מטר".