רעיונות השקעה אוסטרליים - חמש מניות מומלצות

כשמדברים על פיזור תיק ההשקעות, המשקיעים נוטים לחשוב על ארה"ב, אירופה והשווקים המתעוררים, ומתעלמים לחלוטין מאוסטרליה, הכלכלה ה-18 בגודלה בעולם, שמציעה הזדמנויות השקעה מעניינות ■ חמש המומלצות של קמליה שוקי הון

בימים אלה מרכזת אוסטרליה עניין רב דווקא בקרב חובבי הספורט, עם אירוח אליפות אוסטרליה הפתוחה בטניס. עם זאת, היא עשויה לעניין דווקא את המשקיעים הגלובליים, שמבקשים לפזר את השקעותיהם על פני שווקים רבים.

כלכלת אוסטרליה היא ה-18 בגודלה בעולם במונחי תמ"ג, ומייצגת כ-1.7% מהכלכלה הגלובלית. אורי וייסבורד, מנהל מחלקת המחקר של קמליה שוקי הון, מסמן חמישה רעיונות השקעה במניות אוסטרליות:

Foster's Group

קבוצת Foster (סימול באוסטרליה: FGL) עוסקת בייצור יינות (כמחצית מהכנסותיה וכשליש מהרווח התפעולי), משקאות אלכוהוליים אחרים, כמו בירות וסיידרים, וכן משקאות לא אלכוהוליים. כשני שלישים מהכנסות החברה וכ-80% מהרווח התפעולי שלה נובעים מפעילותה באוסטרליה ובמדינות אסיה והאוקיינוס השקט. כרבע מההכנסות וכ-14% מהרווח התפעולי נובעים מפעילותה בצפון אמריקה, והיתר משאר העולם.

בשנת הכספים 2009, שהסתיימה ב-1 ביולי, הסתכמו הכנסות החברה בכ-4 מיליארד דולר, גידול של 2.7% בהשוואה ל-2008. הגידול בהכנסות נבע מהעלאת מחירים, ולמרות שהכמות הנמכרת ירדה בכ-2%.

הרווח התפעולי גדל ב-2.3% והרווח הנקי פרופורמה, לפני הפחתות חד פעמיות בגין נכסים למכירה והפחתות שווי אחרות, עמד על כ-664 מיליון דולר - גידול של 4%. הרווח הנקי עמד על 392 מיליון דולר, ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם בכ-277 מיליון דולר, בניכוי דיבידנד ששולם במהלך השנה.

הסיבה הראשונה בגללה וייסבורד ממליץ על המניה היא שהמלאי של הסיטונאים האמריקניים של החברה ירד בכ-1.8 מיליון ארגזים בשנתיים האחרונות. "בהנחה שהמשק האמריקני ימשיך להתאושש, סביר להניח שבקרוב נראה הגדלה מחודשת של רמות המלאי", הוא אומר.

בנוסף, לאחרונה יוצאים לפועל מיזוגים רבים בתעשיית המשקאות ברחבי העולם, כמו הצעת הרכש של הייניקן למניות מבשלת הבירה המקסיקנית Femsa, וקבוצת פוסטר היא יעד אפשרי להשתלטות, לדבריו.

גם מזג האוויר באוסטרליה, שהיה לאחרונה חם מהרגיל, משפיע לחיוב על יבול החברה, כך שבתקופה הקרובה תוצאות פעילותה עשויות לעלות על הציפיות המוקדמות.

וקיים, כמובן, נושא התמחור. וייסבורד מציין כי החברה נסחרת לפי מכפיל של 23.9 על הרווח, אך של 14.1 בלבד על הרווח פרופרומה. "חלק ניכר מההפחתות, שאינן נכללות ברווח פרופורמה, קשורות לירידת ערך נכסים העומדים למכירה, ולהפחתות שווי אחרות שהן חד פעמיות בטבען", הוא מסביר.

Asciano Group

קבוצת Asciano (סימול באוסטרליה: AIO) היא הבעלים של מספר מסילות ברזל ונמלי ים, ומתמחה בשירותי הובלה. החברה פועלת בארבעה תחומים: הובלת פחם ממכרות בעומק אוסטרליה לנמלי הים או לתחנות כוח ומפעלי יציקת פלדה; הובלה מסילתית של מטענים שונים ברחבי אוסטרליה; שינוע מכולות מהאונייה עד לדלת הלקוח; וטיפול בפריקת רכבים ומטענים.

ב-2009 הסתכמו הכנסותיה בכ-2.5 מיליארד דולר, וה-EBITDA פרופורמה עמד על 577 מיליון דולר, בדומה לשנה הקודמת. החברה דיווחה על הפסד של כ-218 מיליון דולר, בהשוואה להפסד של כ-162 מיליון דולר בשנה הקודמת. ההפסד של החברה מיוחס למחיקות חשבונאיות, בעיקר בתחום הרכב והמכולות. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-224 מיליון דולר.

"החברה הצליחה לשרוד את שנת 2009 ללא פגיעה בהכנסות והיא צפויה ליהנות מחידוש הצמיחה באוסטרליה", מציין וייסבורד. "לראשונה זה כשנה ניתן לזהות גידול בכמויות המשונעות בכל התחומים בהם היא פועלת".

וייסבורד מציין עוד כי החברה צפויה לסיים במחצית השנייה של 2010 תוכנית השקעות מקיפה, שתגדיל את יכולותיה בשינוע מטענים, בעיקר בתחום הפחם. "אל תתנו להפסד החשבונאי לבלבל אתכם", הוא מסכם. "החברה מייצרת תזרים מזומנים חזק ויציב יחסית".

קונסולידייטד מדיה

Consolidated Media (סימול באוסטרליה: CMJ) שותפה בבעלות על רשת הטלוויזיה בכבלים ובלוויין Foxtel, וכן במפיקת התוכן Premier, המפיקה ערוצי ספורט במדינה. וייסבורד מציין כי מאחר והיא פועלת כחברת החזקות לשורת ההכנסות משקל מועט, שכן החברה לא מאחדת את תוצאות החברות הבנות שלה.

מספר המנויים של החברה גדל ב-2009 ב-6%, והגיע ל-1.63 מיליון. ה-EBITDA של החברה מפעילות רשת הטלוויזיה והלוויין גדל ב-16%, והסתכם ב-364 מיליון דולר, כשגם הכנסות מפיקת התוכן פרמייר עלו בשיעור נאה של 13%, והסתכמו ב-389 דולר מיליון.

מה גורם לוייסבורד להמליץ על CMJ? לדבריו, החברה סיימה לרכוש בחזרה כ-10% ממניותיה ונותרה עם כ-269 מיליון דולר פנויים בקופתה, ולפיכך קיימת אפשרות לחלוקת דיבידנד גבוה לבעלי המניות, או לרכישה עצמית נוספת של מניותיה.

כמו כן, החברה נהנית ממעמד מוביל בטלוויזיה בתשלום, וערוצי הטלוויזיה שהיא שותפה בהם נמצאים בקטגוריה אטרקטיבית במיוחד (ספורט). הוא מסכם את המלצתו בכך, ש"תחום הטלוויזיה בתשלום צומח באוסטרליה במהירות, ועם זאת שיעור החדירה של החברה באזורי פעילותה עומד על 30% בלבד, כך שקיים פוטנציאל לא מבוטל להמשך הצמיחה".

Centennial Coal

Centennial Coal (סימול באוסטרליה: CEY) כורה פחם במכרות באוסטרליה, ומוכרת אותו ללקוחות באוסטרליה, טייוואן, יפן, קוריאה, הודו ואירופה. לחברה מעמד מוביל באוסטרליה, שכן היא מספקת כמחצית מהפחם הנדרש לתחנות כוח במדינת סאות' ניו וולס, וכן פעילות ענפה וצומחת בחו"ל. כשליש מהכנסותיה נובעות מייצוא, ובכוונתה להגדיל את משקל הייצוא לכמחצית מהכנסותיה.

וייסבורד מסביר כי בעוד שמרבית חוזי האספקה ללקוחות מקומיים הם חוזים ארוכי טווח, בדרך כלל במחיר קבוע מראש, הרי שמרבית פעילותה של החברה בחו"ל מתבצעת בחוזים קצרי טווח ובמחירי השוק. החברה מעריכה כי הגדלת משקל הייצוא, לצד תמחור מחדש של החוזים המקומיים הפוקעים בשנים הקרובות יביא לגידול ברווחיותה.

בשנת הכספים 2009 הסתכמו הכנסות החברה מפעולות נמשכות ב-794 מיליון דולר, צמיחה בשיעור של 16% ביחס לשנה שעברה. ה-EBITDA של החברה מפעולות נמשכות עמד על 196 מיליון דולר, גידול של כ-17% ביחס לשנה שעברה. החברה דיווחה על רווח נקי מפעולות נמשכות בסך 63.8 מיליון דולר ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת הסתכם ב-147.2 מיליון דולר.

"אמנם הגדלת משקל הייצוא ומשקל חוזי הספוט מסך הכנסות החברה תגדיל את התנודתיות בתוצאות הכספיות, אך אנו מעריכים כי בשורה התחתונה המהלך ישפר את רווחיותה של החברה", אומר וייסבורד. הוא מוסיף כי "ייבוא הפחם לסין ממשיך לגדול, ומגמה זו צפויה להישמר בעתיד הנראה לעין".

סיבה נוספת היא מזג האוויר החריג באירופה ובארה"ב בחורף. "עליית מחירי הגז הטבעי מגדילה את האטרקטיביות של הפחם כמקור אנרגיה לייצור חשמל", מסביר וייסבורד, "והחורף עדיין לא אמר את מילתו האחרונה".

ResMed

חברת ResMed (סימול: RMD) עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים לאיתור וטיפול בהפרעות נשימה בשעת שינה (SDB). הפרעות נשימה בשעת שינה כוללות קשת רחבה של תופעות, מנחירות קלות, וכלה ב-Obstructive Sleep Apnea (OSA), התופעה החמורה ביותר.

OSA מתרחשת כאשר מעברי האוויר קורסים זמנית בשעת השינה, ובכך מגבילים משמעותית או מונעים לחלוטין את הנשימה לשניות ספורות בכל פעם. אירועי OSA יכולים להתרחש מאות פעמים בלילה. הם פוגעים ברציפות השינה ויכולים לגרום לתופעות לוואי קשות, כולל גידול ניכר בסיכון לשבץ, בעיות לב, השמנה וסכרת.

SDB משפיעה על כ-20% מהאוכלוסייה הבוגרת, אך המודעות למחלה ולהשלכותיה נמוכה מאוד, והחברה מעריכה כי כ-90% מהסובלים אינם מאובחנים ואינם מטופלים. רסמד פיתחה שורה של מוצרים אשר נועדו לאבחן את המחלה ולטפל בה.

בשנת הכספים האחרונה הסתכמו הכנסות החברה ב-825.6 מיליון דולר, גידול של 10% ביחס לשנה שעברה. ההכנסות הושפעו לרעה משינויים בשערי החליפין של הדולר האמריקני לעומת הדולר האוסטרלי, ובניטרולם גדלו ההכנסות ב-15%. הרווח התפעולי הסתכם ב-170.6 מיליון דולר, גידול של כ-33% . החברה דיווחה על רווח נקי בסך 131.3 מיליון דולר ותזרים המזומנים מפעילות שוטפת של 214.1 מיליון דולר.

"החברה פועלת בשוק בתולי יחסית עם פוטנציאל רב לגידול, הן כתוצאה מגידול במודעות והן כתוצאה מטיפולים נוספים", אומר וייסבורד. "החברה מצליחה להציג תוצאות מרשימות עם 59 רבעונים רצופים של צמיחה בהכנסות".

וייסבורד מעריך כי ככל שיעלו מכירות החברה, יעלה במקביל גם משקל ההכנסות החוזרות שלה. הכוונה להכנסות ממכירת אביזרים למכשירים, המתאפיינות ביציבות יחסית.

roee-b@globes.co.il