אלרן נדל"ן: הפרויקטים משותקים, האג"ח שוקק חיים

כ-15 מיליון אג"ח של החברה החליפו ידיים בימים האחרונים ■ לאחרונה העמידה קרן מרקסטון לחברה הלוואה של 10 מיליון שקל לצורך ביצוע רכישה חוזרת של אג"ח

למרות מצבה הקשה של חברת אלרן נדלן הנמצאת בשליטת גדי ודורי דנקנר (באמצעות אלרן השקעות), מסתבר שיש מי שמעריך שמחירי האג"ח של חברה זו מהווים הזדמנות קנייה. בעשרת ימי המסחר האחרונים החליפו ידיים 12 מיליון אג"ח מסדרה א' ועוד 3 מיליון מסדרה ב', בהיקף כספי כולל של כ-4 מיליון שקל.

מלבד אלרן השקעות מחזיקה באלרן נדל"ן גם קרן מרקסטון, שחרף הפסד של כ-97% על ההשקעה האומללה, העניקה לחברה לפני כחודשיים הלוואה של 10 מיליון שקל לצורך רכישה חוזרת של אג"ח, עם מגבלה מרבית למחיר של 35 אגורות לאג"ח א', ו-54 אגורות לאג"ח ב'. עם זאת, באלרן נדל"ן הכחישו היום כי הם מעורבים ברכישות האג"ח שנעשו לאחרונה.

סדרת הרכישות האחרונה הביאה לירידה בתשואות האג"ח, אך הן עדיין נסחרות ב"תשואת זבל": אג"ח א' במחיר של כ-30 אג' ותשואה של 128% לפדיון, ואג"ח ב' במחיר של כ-33 אג' ותשואה של 144% לפדיון.

הדוחות פורסמו באיחור

ההלוואה של מרקסטון, בריבית של 23%, אמורה להיפרע באוקטובר 2010 או בשלושה תשלומים שווים החל מנובמבר 2010, ולא ברור מהיכן תשיג החברה את הכסף לפרוע את החוב בזמן. חברת הנדל"ן נקלעה למשבר קשה והיא נושאת הערת "עסק חי" וחובות של 230 מיליון שקל.

החברה האם, אלרן השקעות, נתונה במצב גרוע לא פחות והיא מנהלת מאז חודש מארס 2009 מו"מ להסדר חובות שיותיר את הדנקנרים, שאספו כמחצית האג"ח שהנפיקה החברה, כבעלי שליטה.

מרקסטון נכנסה להשקעה באלרן נדל"ן בינואר 2008 אז רכשה 24% ממניות החברה תמורת 80 מיליון שקל, לפי שווי חברה של כ-315 מיליון שקל. שווי החברה צנח מאז ל-11 מיליון שקל בלבד, ושווי האחזקה של מרקסטון ירד איתה לכ-2.5 מיליון שקל.

אלרן נדל"ן היא בעלת פעילות מפסידה הן בתחום התיירות בארץ (פארק "עיר המלכים" באילת), ובעיקר בתחום ייזום פרויקטים נדל"ניים בחו"ל (תאילנד ורוסיה). הפעילות נמצאת, ככל הידוע, בהקפאה בעקבות המשבר אליו נקלעה החברה, שפרסמה רק לאחרונה, באיחור, את דוחותיה לסיכום תשעת החודשים הראשונים של שנת 2009.

הדח"צים התפטרו במפתיע

בחודשים אלה רשמה החברה הפסד של כ-13.5 מיליון שקל, לאחר "מגה הפסד" של 222 מיליון שקל ב-2008. הגירעון בהון העצמי שלה מגיע ל-50 מיליון שקל. סך התחייבויותיה מסתכם ב-230 מיליון שקל, מהם כ-130 מיליון שקל למחזיקי האג"ח.

הלחץ של הנושים על אלרן נדל"ן גדול ועד ינואר 2011 תידרש החברה לפרוע כ-127 מיליון שקל בכתבי התחייבות, הלוואות ואיגרות חוב.

הפסדי החברה מפעילויות בהן היא מושקעת הסתכמו ב-33.1 מיליון שקל, מהם כ-13.8 מיליון שקל על חלקה בחברות בתאילנד. הפסד בסכום דומה נרשם על חלקה בפעילות ברוסיה, והפסד של 5.4 מיליון שקל נרשם על חלקה ב"עיר המלכים" באילת, בו היא שותפה עם אפריקה ישראל.

שותפות עציון גבר, המנהלת את הפרויקט, נמצאת במשבר קשה, לאחר שסיימה את תשעת החודשים הראשונים אשתקד עם הפסד של כ-58.4 מיליון שקל.

בעציון גבר מסבירים בדוחות כי המשך הפעילות מותנה במימוש תוכניות ההנהלה, בהן פתיחת הפארק בשבתות ובחגים.

בתחילת החודש התפטרו ביחד ובאופן מפתיע גדעון קוטלר וקרן אייל-קוטליצקי, שני הדח"צים של החברה. השניים נימקו את ההתפטרות ב"סיבות אישיות".