משרד התחבורה: שוק ייבוא הרכב ייפתח לשחקנים חדשים

במשרד התחבורה עבדו על ניסוח הצו במשך למעלה משנה ובחודשים האחרונים הוא נמצא בבדיקה של משרד המשפטים ■ כל חידושי הצו הסופי של הייבוא המקביל לרכב, שהוגש היום לוועדת הכלכלה

שר התחבורה ישראל כץ הגיש היום (א') לוועדת הכלכלה את הנוסח הסופי של "צו היבוא המקביל" של רכב לישראל. היבוא המקביל אמור לפתוח את שוק יבוא הרכב החדש בישראל לשחקנים חדשים, ולהכניס לתוכו יבואנים, שאינם קשורים בחוזה זכיינות ישיר עם יצרני הרכב אלא מייבאים את כלי הרכב החדשים באמצעות "דילרים" מאירופה או מארצות הברית. במשרד התחבורה עבדו על ניסוח הצו במשך למעלה משנה ובחודשים האחרונים הוא נמצא בבדיקה של משרד המשפטים.

מהצו של משרד התחבורה עולה כי הייבוא המקביל יתאפשר בשלב הראשון לכלי רכב מסוג M1, כלומר רכב נוסעים פרטי על משקל 3.5 טון, והיבואן המקביל יוגבל לייבוא של שלושה תוצרי רכב בלבד בו זמנית, אלא אם כן ישתנו התקנות.

הסוכן המורשה בחו"ל (דילר), שעימו יוכל היבואן המקביל להתקשר בחוזה לייבוא רכב, יהיה חייב להיות בעל הסכם תקף עם יצרן הרכב למשך שנתיים לפחות בכספוף לשני תנאים, שנועדו להבטיח את יציבותו: אם שיווק רכב חדש של יצרן רכב על פי הסכם בשלוש השנים הקודמות לשנת הבקשה לרישיון ייבוא; אם מכר יותר מ-2000 כלי רכב חדשים במהלך השנה, שקדמה לשנת הבקשה לרישיון.

בענף אומרים שהניסוח במתכונתו הסופית ימנע תופעה של ייבוא מזדמן ממקורות אספקה לא יציבים, שלא יוכלו להבטיח אחריות לרכב.

ביחס לתחזוקה קובע הצו הסופי שהיבואנים, הישירים והמקבילים, יחוייבו לתת שירותי תחזוק באמצעות מוסך שירות מרכזי אחד הנמצא בתל אביב, ירושלים, חיפה או באר שבע ולעדכן את הרשות ביחס ליתר מוסכי השירות עמם הוא קשור בהסכם. בנוסח הסופי של הצו מוצע לנתק את הקשר בין בעלות על מוסך מרכזי לבין גובה הערבות ולקבוע את גובה הערבות הבנקאית לפי סוג הרכב המיבוא בלבד - הערבות ליבואן של אופנועים וטרקטורונים תעמווד על מיליון שקל ואילו הערבות על רכב אחר, כלומר פרטי, תעמוד על 8 מיליון שקל.

בנוסף כל היבואנים, מקבילים או ישירים, ידרשו להוכיח כי יש להם הון עצמי בגובה 10 מיליון שקל ואם הוא מייבא אופנועים 1.5 מיליון שקל.

ביחס לתקלה בטיחותית סדרתית (RECALL) ממליץ הצו לחייב את יצרן הרכב או את הסוכן המורשה שלו לדווח על תקלה כזו שנתגלתה בייצור הרכב ולספק הוראות טכניות וחלפים לתיקון התקלה.

ביחס לנקודות השיווק הצו הנוכחי דווקא מקבל ומחייב את היבואן לשווק את הרכב והחלפים באמצעות נקודת מכירה אחת לפחות, במקום ארבע נקודות כיום. הדבר יאפשר ליבואנים קטנים להסתפק באולם תצוגה אחד בלבד בגוש דן, למשל.

האחריות על כל כלי הרכב הפרטיים תהיה למשך שנתיים לפחות ותנאיה לא יהיו שונים בין היבואן המקביל ליבואן הסדיר. עם זאת היבואן המקביל יצטרך לפרט בחוזה ההזמנה של הלקוח את ארץ ייצורו של הרכב ואת העובדה, שהוא מיובא מסוכן מורשה של היצרן ולאו דווקא מהיצרן. בענף הרכב מעריכים כי הצו יוגש לאישור עוד לפני יציאת ועדת הכלכלה לפגרה.