חלם? הממשלה נלחמת באלכוהול, האוצר מוזיל את המחירים

ועדת הכספים תידרש לאשר רפורמה במס שתוזיל משמעותית את מחירי האלכוהול המיובא ■ גורמים בכנסת: מדובר במדיניות חלמאית - "מצד אחד מצהירים על מלחמה באלכוהול ומצד שני מעודדים את הצריכה"

בעוד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הכריז לפני כמה חודשים על מאבק באלכוהול והטלת מגבלות על צריכתו, יבקש השבוע משרד האוצר מחברי ועדת הכספים של הכנסת לאשר את הרפורמה שגיבש במיסוי האלכוהול, שבעקבותיה יוזלו מחירי האלכוהול המיובא היקר.

אם יצביעו חברי הכנסת בעד התקנות, תיכנס לתוקף הרפורמה הקובעת כי יוטל מס קנייה אחיד על משקאות אלכוהוליים בשיעור של 50%, דבר שיביא לכך שהמשקאות הזולים המכילים אחוז אלכוהול גבוה כמו וודקה יתייקרו משמעותית, אולם מחירי האלכוהול המיובא היקר כמו ויסקי יוזלו ב-50%.

כך, למשל, מחירו של בקבוק וודקה שעמד קודם לכן על 107 שקל יעמוד עתה על 82.5 שקל; ובקבוק ויסקי שמחירו לפני הרפורמה עמד על 179 שקל יעלה עתה 114 שקל - כמעט כמו 24 בקבוקי בירה גולדסטאר, שמחירם עתה יעמוד על 113 שקל.

גורמים בכנסת אמרו כי מדובר במדיניות חלמאית: "מצד אחד הממשלה מצהירה על מלחמה בצריכת האלכוהול, ומצד שני מביאה לאישור הכנסת תקנות שלמעשה מביאות לעידוד של צריכת אלכוהול, כי הן מורידות את המחירים, וכשהמחיר יורד הביקוש עולה. מדובר בבדיחה".

שיטת המיסוי החדשה מטילה מס קצוב בסכום של 37 שקל לליטר כוהל החל משנת 2014, ללא הפרדה בין סוג המשקה ו/או מקום ייצורו. יישום השיטה צפוי להוזיל משמעותית את מחירם של מרבית מוצרי האלכוהול, כשרק המשקאות הזולים - שמחירם נמוך מ-20 שקל לליטר משקה - צפויים להתייקר ובהיקף כספי לא מהותי.

ממחקרים שונים עולה כי שינויים במחירי משקאות אלכוהוליים בעולם השפיעו על הרגלי הצריכה. במרבית המחקרים נמצא כי ירידה ממוצעת של 1% במחיר האלכוהול הביאה לגידול בצריכה בשיעור של כ-1%.

גורמים מקצועיים חוששים כי יישום הרפורמה בישראל תביא לירידה חדה במחירים הסופיים בהיקף של כ-55% עד 63% עבור רוב המשקאות האלכוהוליים (בשיעור של 40% כוהל במשקה). כלומר, רפורמת המס המוצעת על-ידי רשות המסים צפויה להביא לגידול ניכר בצריכת האלכוהול בארץ בשיעור של כ-60% מעל לצריכה הנוכחית.