גליה א' וגליה ב'

מתוך 100 המועמדים לתפקיד יו"ר בנק לאומי ראיינה ועדת האיתור רק את המסומנים מראש

1. גליה מאור 1

תחכום מהסרטים. גליה א' וגליה ב'. פעם FIT, פעם PROPER. תבחרו. פעם אחת גליה מאור מועמדת לדירקטורית בבנק לאומי מתוקף היותה בעלת 0.02% מהמניות, פעם מתוקף היותה נבחרת מטעם הממלכה הגדולה. היא, בעזרתה של עו"ד דליה טל, סוגרת, לפחות מנסה לסגור, את כל החורים.

2. עו"ד יובל לוי

מי משלם עבור חוות הדעת של עו"ד יובל לוי? שעות אחדות אחרי שנודע לוועדת מרגלית נוף דבר חוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, ושל היועץ המשפטי לאוצר, יואל בריס, המחייבים עמידת מאור בהוראות החוק, אצה רצה נוף לבקש חוות דעת מעורך דין בכיר וידוע, פרופ' יובל לוי. גם הוא, כמו רבים מעורכי הדין הבכירים בישראל, מועסק, כמשרד חיצוני, במערכת הרחבה של בנק לאומי.

חוות הדעת התקבלה באותו יום והיא ברורה: אכן קיימת חובת צינון אבל, במקרה הזה, "הפירוש העדיף, הסביר ואף הצודק, בנסיבות העניין", כך כותב לוי, זה יהיה דווקא בסדר שמינויה של מאור יתקיים ללא צינון. כלומר, שלא בהתאם לחוק. כלומר, יש חוק ויש מאור.

מי ישלם על חוות הדעת הזו? לוועדת נוף אין תקציב. נכסים מ.י מעבירה לוועדה גמול חודשי לדירקטורים על ישיבות וגמול שנתי. אם מתכוונים, וצריך לקוות שיש כוונה כזו, לשלם לפרופ' לוי, צריך לפנות לנכסים מ.י, בראשה עומד שוקי אורן, החשב הכללי באוצר. כך יתבקש האוצר לשלם על חוות דעת שהיא בניגוד לחוות דעתו שלו.

יותר מזה, ההיגיון המרכזי במינוי 5 חברי הוועדה היה לשים בה אנשים בעלי ידע נרחב, וקודם כל עורכת דין בראש, כדי שאם יתעוררו סוגיות משפטיות הם יוכלו לקבל סמכות הכרעה. אבל, עורכת הדין רצה להתכסות בחוות דעת של עו"ד חיצוני.

עוד דבר, אם יש לוועדה ספקות, הרי ההיגיון אומר שהיא צריכה לפנות ליועץ המשפטי לממשלה, ממנו שואבת הוועדה את סמכויותיה. אבל, היועץ המשפטי לממשלה הרי כבר הכריע נגד. על כל הדברים האלה יצטרכו חברי הוועדה לענות, בבוא היום, בבית המשפט.

3. מרגלית נוף

"סיכול ממוקד", זה מה שעשתה נוף לכל המועמדים האחרים שאושרו על ידי ועדת ולנשטיין לדירקטוריון הבנק. 100 במספר. ועדת נוף לא ראיינה אף אחד, אף אחד (!) מהמועמדים האחרים. היא ראיינה אך ורק את ארבעת המופלאים, אלה שהיו בדירקטוריון, ועשו עבודה שקיבלה את המלצת הנהלת הבנק, איתן רף ומאור. היא ראיינה רק את מי שסימנה מראש. אף לא אחד אחר! גם זה יביא את נוף, בבוא העת, לבית המשפט בידיים לא צחות.

ועדת המניות כבר מכינה אליבי. חברים בוועדה דיברו אתמול והיום עם גורמים שונים ואמרו כך: אנחנו יודעים שזה לא נכון להאריך כהונת דירקטורים מעבר לשנים הארוכות שהם כבר מכהנים, אנחנו יודעים שצריך להזרים דם חדש לדירקטוריון, אבל מה, לא הספקנו. תכננו לראיין מועמדים בחודש פברואר ומארס, לקראת אסיפה כללית במאי, ושלמה אליהו קלקל לנו את סדר היום, ולא הספקנו לראיין מועמדים אחרים.

הבעיה היא שעל תירוץ כזה קשה להגן. שכן, ועדת ולנשטיין שלחה לוועדת נוף הרבה שמות במשך זמן. האם לא היה לאנשי נוף פנאי לראיין אפילו לא אחד? אחד מ-100? לא נשמע הגיוני. הרבה יותר סביר להעריך שחברי נוף התרגלו לגליה מאור, הם רצו אותה, ורק אותה, כיו"ר הבנק. אפשר גם שבימים הספורים הללו של סימון התהילה, הם רצו להראות לפוליטיקאים מי יותר חזק.

4. גליה מאור 2

מיד אחרי כנס דאבוס יצאה מאור לחופשת סקי פרטית בצרפת. יש המצפים שהקרירות והספורט יאווררו את דעתה, והיא תבחר שלא לסיים את הקריירה הציבורית המזהירה שלה במחלוקות, בבג"ץ ובאחיזה בקרנות המזבח. מה גם שיש כמה שכבר בודקים את חוקיות השימוש במיטב תשתיות הבנק, כולל כוח אדם ויכולת השפעה, למען מטרה פרטית של מנהלת בעלת שאיפות. טוב לא ייצא מזה.