גם המדינה רוצה להשתתף בקדחת הקידוחים: שטייניץ שוקל להעלות את המס על תגליות הגז טבעי והנפט

משרד האוצר: הנושא נמצא בבחינה ראשונית ובכל מקרה מדובר רק על רשיונות חיפוש עתידיים ■ המס לא צפוי לחול על החברות הקשורות בתגליות "תמר" ו"דלית" ■ כיום שיעור המס הממוצע על התגליות כ-28%, נמוך מהמס המקובל במדינות אירופה

שר האוצר, יובל שטייניץ רוצה להגדיל את המס על גילויי גז טבעי בשטחי ישראל. למעשה שר האוצר רוצה להגדיל את המיסים על אילי-ההון שמגלים גז ונפט בשטחי מדינת ישראל ובאמצעות גביית המס להגדיל את השתתפות המדינה ברווחיהם. כך פורסם הערב לראשונה בחדשות ערוץ 2.

לפי הדיווח, מקיים שטייניץ בשבועות האחרונים סדרה ארוכה של מפגשים עם גורמים במשק האנרגיה עימם הוא דן על אפשרות הזו. נזכיר כי כעת עומד שיעור המס על תגליות אלו בממוצע על 28%, כאשר שיעור המס באותו תחום במדינות אירופה גבוה יותר.

נציין כי מתגובת משרד האוצר ניתן להבין כי המס לא יחול על אותן חברות העוסקות בתחום שבידיהן כבר רשיונות חיפוש, כגון קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה או ישראמקו , שתיהן שותפות בכירות לצידה של נובל אנרג'י בתגליות הגז הטבעי שנמצאו במאגרים "תמר" ו"דלית".

לעומת זאת חברות שעדיין לא קיבלו רשיונות ובהן נציין כדוגמא את מודיעין שבשליטת צחי סולטן ונוחי דנקנר אשר טרם קיבלו רישיון חיפוש עשויות למצוא עצמן משלמות מס גבוה יותר במידה ויקבלו רשיון ואף יגיעו לשלבהסופי של הפקת רווחים במידה ותגליותיהם יצליחו.

ממשרד האוצר נמסר כי הנושא נמצא בבחינה ראשונית ובכל מקרה מדובר רק על רשיונות חיפוש עתידיים. כשגורמים באוצר הדגישו הערב כי בכל מקרה, גם אם בסופו של דבר יוחלט על הגדלת מס זה, הוחלט כבר עתה כי הגדלה זו לא תהיה רטרואקטיבית ולכן לא חלה על 'תמר' ו'דלית', שתי התגליות האחרונות.

נציין כי רק היום פורסם כי הכנסות המדינה ממסים זינקו בינואר ל-17.2 מיליארד שקל לרמה הגבוהה ביותר שנרשמה בהכנסות ממסים בשנתיים האחרונות, מדובר בגידול חד של יותר מ-20% לעומת ינואר 2009.